محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

بازدید مدیر امور تحصیلات تکمیلی دانشگاه از مصاحبه حضوری داوطلبان پذیرفته شده مرحله اول آزمون دکتری تخصصی PhD بهداشت باروری به روش MMI

دکتر قاضی خوانساری مدير امور تحصيلات تكميلي دانشگاه دوشنبه 4 شهریور 98 از مرکز آزمون دوره دکتری تخصصی(PhD)بهداشت باروری در دانشکده پرستاری و مامایی تهران بازدید کرد.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ آزمون دوره دکتری تخصصی (PhD) بهداشت باروری روزهای 3  و 4 شهریور ماه 98 به شیوه مصاحبه های کوتاه متعدد و به منظور سنجش و ارزیابی صلاحيت‌هاي متقاضيان تحصيل در دوره آموزشي دكتري تخصصي بهداشت باروری برگزار شد.
در این آزمون 69 نفر از داوطلبان به مرحله دوم آزمون ورودی دکتری تخصصی PhD بهداشت باروری راه یافتند. در این آزمون مسئول برگزاری آزمون دکتر هومن شهسواری معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی تهران، مسئول تیم مصاحبه دکتر سیده طاهره میرمولائی مدیر گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری دانشکده و نماینده دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی وزارت بهداشت دکتر پروین عابدی بودند که با حضور 18 نفر اعضای هیات علمی ممتحن از دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، تهران، شاهرود، شهید بهشتی و مشهد در دو روز و در 6  ایستگاه عمومی و تخصصی به انجام رسید.
دکتر قاضی خوانساری مدير امور تحصيلات تكميلي دانشگاه دوشنبه 4 شهریور ماه 98 با حضور در دانشکده پرستاری و مامایی از برگزاری آزمون دوره دکتری تخصصی (PhD) بهداشت باروری بازدید کرد.
دکتر قاضی خوانساری کیفیت برگزاری آزمون مصاحبه دکتری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در بازدیدهایی که از مراکز آزمون در سطح دانشگاه انجام‌شده شاهد رضایت داوطلبین و اعضای هیئت ممتحنه از برگزاری آزمون‌ها بودیم.
وی با اشاره به برگزاری آزمون مصاحبه دوره دکتری برای سومین سال پیاپی، برگزاری آزمون مصاحبه دوره دکتری را برای تمام دانشگاه‌ها و رشته‌ها یکسان دانست و تصریح کرد: مصاحبه در همه‌جا به‌صورت ایستگاهی برگزار می‌شود و آئین‌نامه، آئین‌نامه واحدی است.
وی در مورد اعلام ظرفیت داوطلبین نیز گفت: تعداد داوطلبین معمولاً از سوی سازمان سنجش حدود دو برابر ظرفیت اعلام می‌شود.
دکتر قاضی خوانساری در پاسخ به میزان درصد موردنیاز داوطلبان در بخش مصاحبه برای قبولی در آزمون دکتری گفت: در همه رشته‌ها سهم آزمون کتبی و سهم مصاحبه 50-50 است و برای همین است که ما به دنبال عدالت در آن هستیم و ایستگاهی بودن این آزمون می تواند این عدالت را برقرار کند.  
وی در پاسخ به نواقص و مشکلات احتمالی در آزمون آسکی اظهار داشت: در این سه سال که آزمون به این شکل انجام‌شده است؛ نظرات داوطلبین و ممتحنین گرفته شده و نقاط ضعف در وزارت بهداشت بررسی شده و یک سری تغییرات ایجاد شده است.
دکتر خوانساری در توضیح نواقص برطرف شده از اختصاص سهم 20 درصدی در هر ایستگاه به شخصیت فردی داوطلبین سخن گفت: معمولا دانشجویانی که از فراغت از تحصیل تا شرکت در دوره دکتری شان فاصله افتاده در قسمت آموزشی و پژوهشی که بالای 25 یا 30 نمره را به خود اختصاص می دهد امتیاز کامل را به دست می آورند و دانشجویانی که بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل وارد دوره بعدی می شوند؛ عمدتا این امتیاز را کسب نمی کنند. کسب نمره پایین در این بخش یکباره نمره کلی آنها را پایین می آورد؛ با توجه به بازخوردی که دانشجویان داده بودند تصمیم بر این شد که این مسئله در وزارت بهداشت بررسی شود و با بررسی های انجام شده قرار شد آیتمی دیده شود که کسانی که در این مرحله نمره کسب نمی کنند متضرر نشوند.
وی افزود: اختصاص 20 درصد در هر ایستگاه برای شخصیت فردی داوطلب به منظور ایجاد تمایز بهتر بین داوطلبین واجد شرایط به دوره دکتراست که در راستای ایجاد عدالت است که از سال قبل انجام شده و امسال نیز کمی کلاسه تر شده است.
وی در ادامه افزود: موردی که درصدد هستیم برای آینده حل شود تعیین یک عدد حداقل است که اگر تعداد پذیرفته شده از این عدد تعیین شده کمتر بود دیگر نیازی به برگزاری آزمون به صورت  ایستگاه متعدد نباشد. هزینه این آزمون خیلی بالاست و در حال حاضر حداقل باید 15 نفر برای پذیرفتن حتی یک داوطلب برای برگزاری آزمون دعوت شوند. این یکی از مسائلی است که قرار است روی آن بحث شود.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه عملکرد دانشکده پرستاری و مامایی تهران در سه سال متوالی  برگزاری آزمون را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سال اول و در آزمون پرستاری که البته سخت ترین آزمون بود هم نظم برگزاری آزمون بسیار خوب بود و دانشجویان و ممتحنین راضی بودند؛ اما تعداد ایستگاه ها و تعداد روزهای برگزاری آزمون زیاد بود. این مشکل در سال دوم و سال جاری برطرف شد و این نشان از توجه به بازخوردهاست.
دکتر قاضی خوانساری ضمن اشاره به تعداد زیاد داوطلبین رشته پرستاری و بهداشت باروری و مشکلات مرتبط با آن، در توضیح نحوه تعیین مرکز آزمون اظهار داشت: یکی از ملاک های ما انتخاب خود دانشکده ها و گروه های آموزشی برای پذیرفتن برگزاری آزمون است که در گام اول با ارسال نامه از آنها نظرخواهی می شود. چون دانشگاه علوم پزشکی تهران رئیس منطقه 10 (شامل دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، ایران، تربیت مدرس و علوم بهزیستی) است بنابراین از سایر دانشگاه ها هم می خواهد تا از دانشکده های خودشان نظرخواهی کنند. هر گروه و یا دانشکده ای که ابراز آمادگی کرده باشد انتخاب می شود؛ می ماند از این میان چند رشته ای که داوطلب زیاد دارند و مرکزی هم داوطلب برگزاری آن نیست؛ در آن صورت مراکز موظف به برگزاری آزمون می شوند.
خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان
 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری