محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

بررسی مشکلات آموزشی بالین در نشست دانشجویان با مسئولین آموزش دانشکده پرستاری و مامایی

در راستای پویایی و مشارکت دانشجویان در رفع مشکلات، نشست دانشجویی "نقد و بررسی مشکلات بالین" با حضور رئیس، معاون آموزشی و مسئولین آموزش دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد.

گالری عکس 
گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، نشست  "نقد و بررسی پیرامون مشکلات بالین"  با حضور رئیس، معاون آموزشی، مدیران گروه ها، مسئولین امور بالینی پرستاری و مامایی، نماینده دانشکده در بیمارستان امام خمینی ( ره ) و برخی از اعضاي هيئت علمي وکارشناسان گروه های آموزشی روز چهارشنبه 5 خرداد ماه برگزار شد.

نشست های دانشجویی نشانه جاری بودن یک جریان فکری ساختارمند در دانشکده
رئیس دانشکده در ابتدای این نشست از فوت اسماعیل خداشناس، دانشجوی کارشناسی پرستاری ابراز تاسف کرد و با استناد به برنامه راهبردی دانشکده که در وب سایت نیز موجود است؛ بر اهمیت و توجه به سلامت دانشجویان و کارکنان دانشکده تاکید کرد و گفت: در برنامه دانشکده راهبردی تحت عنوان پرونده الکترونیک سلامت دانشجو، کارمند و هیات علمی تعیین شده است و این خواست مشخص من از مجموعه دانشکده از ابتدا تا کنون بوده است که برنامه اجرایی مشخصی برای پایش سلامت زیستی، روانی، اجتماعی، معنوی دانشجو و کارکنان از بدو ورود باید وجود داشته باشد تا در مواقع لزوم اطلاعات و داده های این پرونده به ما راهنمایی کند که چه مداخله ای باید داشته باشیم. شنیدن این خبر واقعا باعث تالم من شد و این دینی است بر گردن من که باید انجام شود.
رئیس دانشکده برگزاری سلسله نشست های دانشجویی با معاونین دانشکده را حرکتی مثبت توصیف کرد و آن را نشانه جاری بودن یک جریان فکری ساختارمند در مجموعه دانست و گفت: حرکت ها نباید قائم به فرد باشد. ساختار باید کار خودش را انجام دهد و خوشبختانه در دانشکده این مسئله دیده می شود که اتفاقات بسیار خوب و مهمی است.

برگزاری نشست سال آینده منطقه های سازمان بهداشت جهانی در ایران
دکتر چراغی در ادامه گزارشی کوتاه از حضورش در کشور سوئیس تحت عنوان "مشاور معاون وزیر در امور پرستاری و منتخب روسای دانشکده های پرستاری و مامایی سراسر کشور در نشست امرو" ارائه داد و خروجی مباحثی که در نشست های مشترک قبل از حضور وزیر بهداشت در کشور سوئیس اتفاق افتاد را بیانیه ای برای نشست مشترک وزرای بهداشت سراسر دنیا و اخذ تصمیمات نهایی برای اسناد بالادستی عنوان کرد.
دکتر چراغی گفت: این نشست ها با توجه به مباحثی که وجود دارد به شکل سالانه و دوسالانه صورت می گیرد. نشست امسال در واقع رونمایی از سند جهت گیری راهبردی 2016 تا 2030 برای پرستاری و مامایی کشورها بود. دنیا به دنبال این است که برای  15 سال آینده برنامه ریزی کند و جهت گیری های راهبردی داشته باشد. این سند نهایی و رونمایی شد.
مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از برگزاری نشست سال آینده منطقه های سازمان بهداشت جهانی مثل امرو (سازمان های منطقه ای خاورمیانه) در ایران خبر داد و برگزاری این نشست را حاصل همت معاونت پرستاری وزارت بهداشت و مساعدت وزیر بهداشت دانست.
وی از دانشجویان خواست تا برای مطالعه بیشتر و آگاهی در این خصوص به سند SDG اهداف توسعه پایدار و UHC پوشش همگانی سلامت مراجعه کنند. وی همچنین بر مطالعه اسناد بالادستی توسط دانشجویان و فکر و رفتار براساس آنها تاکید کرد.

تاکید معاون آموزشی بر جدی گرفتن کارآموزی ها توسط دانشجویان
دکتر ناهید دهقان نیری، در ابتدای بحث و بررسی وضعیت آموزش بالینی بر جدی گرفتن کارآموزی ها توسط دانشجویان تاکید کرد و مدیران گروه های آموزشی نیز به ارائه نظرات و خواست های خود از دانشجویان در واحدهای کارآموزی پرداختند.

دکتر خاکبازان مدیر گروه بهداشت باروری، بارداری و زایمان به دانشجویان توصیه کرد تا مهارت های لازم را یاد گرفته و به عنوان یک انسان به حقوق دیگران احترام بگذارند. 
دکتر ورعی، مدیر گروه پرستاری داخلی جراحی نیز حل شدن مشکلات را منوط به در کنار هم بودن و نه در روبروی هم قرار گرفتن دانست و گفت: پرستاری شغل شریفی است و نیاز به انسانیت و نوع دوستی دارد. اگر از همین حالا این الفبا را دنبال کنید خیلی از مشکلات رفع شده است.

مژگان هاشم زاده، مسئول امور بالینی مامایی نیز برقراری روابط انسانی درست را شرط اول در رشته های پرستاری و مامایی قلمداد کرد. وی مقررات و قوانین را بسیار حائز اهمیت دانست و خواستار مقید بودن دانشجویان به این اصول شد. 

ستاره تاجداری، مسئول امور بالینی پرستاری در تاکید بر اهمیت آموزش بالینی گفت: شاید بسیاری از اساتید در این رشته ها باشند که مهارت بالا در تدریس دروس تئوری دارند اما همه آنها مهارتی کامل در آموزش بالینی ندارند. این نشان دهنده این است که آموزش بالینی بسیار سخت تر از آموزش تئوری است.
وی از دانشجویان خواست تا پوشش حرفه ای، اخلاق حرفه ای و رفتار حرفه ای را رعایت کنند.

عدم توانایی دانشجویان در برقراری ارتباط مناسب با تیم پرستاری و تیم درمان، برگزاری نشست های مشترک بین دانشکده و بیمارستان برای تعیین اهداف دوره آموزشی و تعیین موقعیت مربی در بالین، مشخص نبودن شرح وظایف دانشجو در دوره کارآموزی در بالین، جدایی اساتید دانشکده از بالین، نقص در آموزش به بیماران توسط دانشجویان در بالین، عدم پرورش تفکر انتقادی و ضعف در آموزش استفاده از تفکر انتقادی در بالین، ضعف مربیان در آموزش بالینی، ارزیابی اساتید توسط دانشکده قبل از ارائه کارآموزی، عدم همراهی مربی با دانشجویان در کارآموزی، مشکلات موجود در کارآموزی پزشکی قانونی، نقص در کارآموزی فیزیوپاتولوژی، نیاز به مولاژ زایمانی، کلاس و فضای مناسب برای ارائه کنفرانس در بالین، نداشتن پاویون، عدم همکاری پرسنل پرستاری بیمارستان و مزاحم دانستن دانشجویان، فاصله زیاد بین واحدهای نظری و بالینی در برخی موارد و همزمانی واحدها در برخی موارد دیگر، ارائه آینده ای تاریک به دانشجویان توسط برخی از مربیان، به روز نبودن برخی از مربیان بالینی، بالا بودن تعداد روزهای کارآموزی، از جمله موارد و مشکلاتی بود که توسط نمایندگان دانشجویی مطرح و توسط مسئولین پاسخ داده شد.

دکتر زیبا تقی زاده، معاون پژوهشی دانشکده با اعلام آمادگی اش برای حضور در کارآموزی ها به شکل منتورشیپ از اساتید پیشکسوت خواست تا با حضور در کارآموزی ها به حل مشکلات کمک کنند. 

تاکید دانشگاه بر پر شدن ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان 
دکتر مهناز گرانمایه، مسئول پایش و ارزشیابی دانشکده نیز در این نشست از تاکید دانشگاه بر ارزشیابی سخن گفت و تصریح کرد: قرار بر این است که سیستم ارزشیابی دانشگاه متحول شود و اولین نشانه این تحول این است که هر دانشکده ای در سه حیطه  ارزشیابی دانشجو، برنامه درسی و اعضای هیات علمی شیوه نامه ای تدوین کرده و به تصویب دانشگاه رسانده است.
وی از تغییر فرم های ارزشیابی در ترم جاری به عنوان گام دوم تغییر شیوه ارزشیابی یاد کرد و گفت: مسئله مهم دیگر که نشان دهنده اهمیت دانشگاه به ارزشیابی است؛ این است که ارزشیابی ها فعلا در حیطه ارزشیابی استاد و در دوره های بعدی در همه حیطه ها به صورت آنلاین انجام می شود.
وی از دانشجویان خواست تا با مراجعه به سایت، با دقت کامل ارزشیابی ها را پر کرده و در این روند همکاری نمایند.  مسئول دفتر پایش و ارزشیابی همچنین تصریح کرد: دستور دانشگاه است که در صورت پر نشدن این ارزشیابی ها دانشجویان قادر به رویت نمره نباشند./ق

خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

هیات علمی

هیات علمی

78/10/11 - 00:00

شناسایی مسائل بالینی پرستاری نیازند حضور همه اعضای هیات علمی دانشکده در آموزش بالینی اعم از روسا، معاونین و اساتید پیشکسوت است.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
دانشجوی ارشد

دانشجوی ارشد

78/10/11 - 00:00

چرا علیرغم تاکید دکتر جعفریان، بسیاری از اساتید دانشکده در بالین جهت آموزش حضور ندارند. حضور اساتید این دانشکده در بالین محدود به چند تفر از اساتیدی است که طی 3 یا 4 سال اخیر جذب دانشکده شده اند از جمله دکتر شهسواری-ویس مرادی-اسماعیلی و چند نفر دیگر و اساتید باسابقه حضور ندارند.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *