محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

تجلیل سازمان جهانی بهداشت از عملکرد پرستاران در روز جهانی بهداشت (World Health Day)

سازمان بهداشت جهانی نوشت: کاملاً واضح است که بدون وجود پرستاران، هیچ پاسخی برای مشکلات مرتبط با کوید 19 وجود نداشت.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی و به نقل از سازمان بهداشت جهانی (اینجا)؛ ۷ آوریل ۲۰۲۰ روز تجلیل و قدردانی از کار پرستاران و ماماها و یادآوری نقش اساسی آنها در تامین سلامت جهان، توسط رهبران دنیاست.
امروز پرستاران و سایر کارکنان بهداشتی در خط اول مقابله با  COVID-19    قرار دارند که به ارائه مراقبت و درمان‌های با کیفیت و توام با احترام، کمک به پیشبرد گفتگوهای اجتماعی به منظور رفع ترس و ابهامات مردم وجمع آوری داده برای مطالعات بالینی می‌پردازند.
کاملاً   واضح است که بدون وجود پرستاران، هیچ پاسخی برای مشکلات مرتبط با کوید ۱۹ وجود نداشت.
در سال ۲۰۲۰ که  سال بین المللی پرستار و ماما نامیده شده است، «روز جهانی بهداشت»   وضعیت فعلی پرستاران در سراسر جهان را بیشتر برجسته خواهد کرد.  
به همین مناسبت سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های مرتبط با آن برای تقویت نیروی کار پرستاری و مامایی، مجموعه توصیه‌هاییارائه خواهند کرد.
اجرای این توصیه‌ها در صورت  تمایل به تحقق اهداف ملی و جهانی مرتبط با پوشش جهانی بهداشت سلامت مادران و کودکان، بیماریهای عفونی و غیر واگیر مشتمل بر   سلامت روان، آمادگی در برابر   شرایط بحرانی و پاسخ دهی، ایمنی بیمار و ارائه خدمات منسجم و یکپارچه مردم محور ضروری است.  
سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی بهداشت، خواستار حمایت همگانی از خدمات پرستاران هست تا اطمینان حاصل شود نیروهای کار پرستاری و مامایی به اندازه کافی قوی هستند که تامین خدمات درمانی مورد نیاز همه افراد، در همه جا را تضمین کنند.
 
ارایه گزارش اجمالی از وضعیت پرستاران جهان در سال 2020
در روز جهانی بهداشت، اولین گزارش سال ۲۰۲۰ از وضعیت پرستاران جهان ارائه شد. در این گزارش، تصویری جهانی از نیروی کار پرستاری ارائه شده است و   از برنامه‌های مبتنی بر شواهد برای بهینه سازی مشارکت این نیروی کار در راستای بهبود سلامت و رفاه مردم حمایت شده است. این گزارش دستورالعملی برای جمع آوری داده ها، گفتگوهای سیاستی، انجام تحقیقات و حمایتهای قانونی (advocacy) و سرمایه گذاری نیروی کار بهداشتی برای نسل‌های آینده، ارئه می‌کند. گزارش مشابهی از نیروی کار مامایی در سال ۲۰۲۱ نیز بزودی ارائه خواهد شد.
گزارش کامل به زبان انگلیسی و خلاصه اجرایی آن   به شش زبان رسمی دنیا امروز ۷ آوریل در این آدرس در دسترس است:   https://www.who.int/publications
در می‌۲۰۲۰ نسخه ترجمه شده گزارش به زبانهای مختلف در دسترس قرار خواهد گرفت.

اهم مطالب گزارش
گزارش وضعیت پرستاری سال ۲۰۲۰ جهان، جدیدترین و به روزترین شواهد و گزینه‌های سیاستگذاری مربوط به نیروی کار پرستاری جهانی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، گزارش حاضر یک دلیل متقن برای سرمایه گذاری قابل توجه - در عین حال امکان پذیر - در آموزش، مشاغل و رهبری در پرستاری ارائه می‌دهد.
فصل‌های اول این گزارش شامل موارد زیر است: نقش و سهم پرستاران در رابطه با اهداف «سه میلیاردی»   WHO  ، بازار نیروی کار سلامت و اهرم‌های سیاست نیروی کار برای پرداختن به چالش‌های پرستاران برای کار کردن با تمام پتانسیل خود، یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌های نیروی کار ملی بهداشت (NHWA) ۱۹۱ کشور عضو و پیشرفت‌های حاصله در رابطه با کمبود پیش بینی شده پرستاران تا سال ۲۰۳۰؛ گزینه‌های سیاست گذاری آینده نگر برای برنامه تقویت نیروی کار پرستاری برای تحقق اهداف توسعه پایدار، ارتقاء سلامت همگانی و تقویت نیروی کار مراقبت‌های بهداشتی اولیه در سفر به سوی تحقق پوشش سلامت جهانی.
این گزارش با درخواست اکید از کشورهای عضو و سایر ذینفعان برای پایبندی به این دستور کار به پایان             می رسد. سرمایه گذاری‌های درخواست شده منجر به پیشبرد پوشش جهانی سلامت و اهداف توسعه پایدار از جمله ارتقای سلامت، و علاوه بر آن آموزش، کار شایسته و رشد اقتصادی خواهد شد.
بخش آنلاین موجود در پورتال آنلاین  NHWA  شامل پروفایل‌های کشورهای مختلف است که آمارهای کلیدی مربوط به نیروی کار پرستاری هر کشور را   ارائه می‌دهد.

گزارش کامل را می‌توانید  اینجا  بخوانید 

ترجمه و تنظیم: معاونت بین الملل دانشکده 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *