محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

توسعه همکاری گروه های آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی با معاونت بهداشت دانشگاه

دکتر دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه از برنامه این معاونت برای راه اندازی 2 مرکز بهداشتی آموزشی در سال آینده خبر داد

در نشست مشترک معاون بهداشت دانشگاه با مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی بر سر توسعه همکاری‌های بین بخشی بحث و تبادل نظر شد.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ در نشست مشترک معاون بهداشت دانشگاه با مدیران گروه های آموزشی اين دانشکده که روز دوشنبه 14 اسفند 96 برگزار شد؛ دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده ضمن تشکر از حضور معاون بهداشت دانشگاه؛ از ظرفیت ها و توانمندیهای موجود در دانشکده برای توسعه همکاری مشترک با معاونت بهداشت دانشگاه سخن گفت.
وی گفت: گروه های آموزشی ما دارای توانایی ها و قابلیت های بسیار در حوزه عملکردی اجتماعی و پژوهشی هستند که تا به حال به طور منفک کار می کردند؛ آنها این قابلیت و توانایی را دارند که سهمی از کارکردهای معاونت بهداشت را به عهده بگیرند.
دکتر شهسواری، بهداشت مدارس، مادران، کودکان، زندان ها و ... را بستر گسترده‌ای برای حضور پرستاران و ماماها دانست.
دکتر پاشایی‌پور، مدیر گروه آموزشی سلامت جامعه و سالمندی نیز به ارائه گزارشی از توانمندی ها و اقدامات گروه پرداخت و تربیت پرستاران آگاه، متخصص، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخگو را از اهداف و ماموریت اصلی این گروه دانست.
وی ضمن برشمردن عرصه‌های فعالیت گروه آموزشی سلامت جامعه و سالمندی؛ چون پرستاری سلامت فرد و خانواده، پرستاری و بهداشت محیط، پرستاری مادران و نوزادان و ...؛ مراکز سلامت جامعه تحت پوشش دانشگاه را از مهم ترین و اصلی ترین مراکز ارائه دهنده این خدمات عنوان کرد.
دکتر پاشایی‌پور در توضیح اهم فعالیت های گروه سلامت جامعه و سالمندی در مراکز سلامت جامعه از پیشگیری تا نوتوانی (سه سطح پیشگیری) و آموزش بهداشت و ارتقای سلامت نام برد.
سلامت روانی- اجتماعی، پیشگیری از بیماری ها، بهداشت خانواده، سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس، بهداشت محیط و حرفه هفته سلامت نیز از جمله موارد مورد اشاره مدیر گروه آموزشی سلامت جامعه و سالمندی بود.
او همچنین از تدوین اولویت های پژوهشی گروه با در نظر گرفتن اولویت های معاونت بهداشت خبر داد.  
دکتر نگارنده، استاد گروه آموزشی سلامت جامعه و سالمندی فقدان جایگاه مشخص و الگویی مناسب برای دانشجویان در مراکز بهداشتی و درمانی را از جمله مشکلات موجود دانست و گفت: در تمام دنیا به کارگیری پرستاران و ماماها در سلامت جامعه موثر بوده است و شاید بهتر است در کشور ما هم از پرستاری و مامایی در این عرصه استفاده شود. انجام طرح های پژوهشی با توجه به نیازهای معاونت بهداشتی دانشگاه را نیز می تواند موجب هم افزایی و حصول نتیجه ای با ارزش تر شود.
دکتر پورتقی، عضو هیات علمی گروه سلامت جامعه و سالمندی هم با تاکید بر لزوم تعریف جایگاه مشخص برای پرستاران جامعه؛ این اتفاق را گامی موثر بر ارتقای سلامت جامعه دانست.  
دکتر نواب، مدیر گروه آموزشی پرستاری مراقبت ویژه و مدیریت بر نقش اثرگذار پرستاران بهداشت در پیشگیری تاکید کرد و راه اندازی کلینیک های پیشگیری با مشارکت فعال پرستاران سلامت جامعه و همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه را پیشنهاد داد.
دکتر میرلاشاری، مدیر گروه آموزشی پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان نیز گزارشی از فعالیت این گروه در قالب کارآموزی کودک سالم در مهد کودک ها، مدارس، کودکان کار و خیابان، اجرای برنامه های آموزشی فرزند پروری، انجام غربالگری و تشکیل پرونده های سلامت، انجام تست ایدز برای کودکان کار و خیابان و ... ارائه داد و بر جای خالی پرستار مدرسه در کشور سخن گفت: تمرکز ما روز درمان است و این در حالی است که همه دنیا بر هدف پیشگیری تمرکز کرده اند. یک پرستار مدرسه می تواند نسلی را متحول کند، باید روی نسل کودک کار کنیم تا بتوانیم آینده بهتری را برای کشور رقم بزنیم.

استقبال معاون بهداشتی دانشگاه از پروژه های مشترک بین بخشی
دکتر دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه این نشست را فرصتی مغتنم برای همکاری در جهت رسیدن به اهداف معاونت بهداشتی و دانشگاه در سلامت جامعه و جمعیت تحت پوشش دانشگاه دانست.
وی افزود: می دانم که شما حوزه بهداشت را می شناسید و صحبت های شما دغدغه های ما هم هستند؛ می شود در عین تفکیک وظایف پروژه ای مشترک بین دو حوزه صورت گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: وظیفه ما در دانشگاه شفاف، مشخص و تعریف شده است؛ حوزه بهداشت متولی ارائه خدمات است نه آموزش و دانشکده ها هم وظیفه اصلی شان آموزش و پژوهش است نه ارائه خدمات؛ البته این دو بدون یکدیگر هم امکان پذیر نیستند.
وی از برنامه معاونت بهداشتی دانشگاه برای راه اندازی 2 مرکز بهداشتی آموزشی در سال آینده خبر داد و گفت: راه اندازی مراکز آموزشی از اولویت های ماست و ما می توانیم این قول را بدهیم که چنانچه پایگاهی را تحویل گرفتیم و یا پایگاهی راه اندازی شد آن را به دانشکده پرستاری و مامایی برونسپاری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: وقتی شما در آن پایگاه های سلامت ارائه خدمات دهید آن مرکز خود به خود تبدیل به مرکزی آموزشی می شود.
دکتر دلاوری خاطرنشان کرد: دانشکده اگر می خواهد وارد این همکاری شود باید کاری را تحویل گرفته و مسئولیت آن را نیز بپذیرد.
وی گفت: دانشکده می تواند به معاونت بهداشتی کمک کند؛ این کمک می تواند آموزش ارائه دهنده های خدمات، تهیه محتواهای آموزشی، طرح ایده های جدید و یا واگذاری پایگاه سلامت باشد. ما می توانیم مدارس مروج سلامت را در اختیار پرستاران مدارس قرار دهیم و مسئولیت آن را نیز به عهده بگیرند.
معاون بهداشتی درمورد ورود پرستاران به بحث سلامت و بهداشت جامعه تصریح کرد: وقتی ما در بیمارستان ها نیازمند دانشجوهای شما هستیم و دانشجویان شما حتی در زمان دانشجویی هم در بیمارستان ها کشیک می دهند، نمی توان انتظار داشت که وارد بحث سلامت جامعه شوند.  
دکتر دلاوری از مجموعه دانشکده خواست تا چند پروژه همکاری را پیشنهاد دهند تا در جلسات مشترک تبدیل به برنامه عملیاتی شود.
 دکتر تاملی، قائم مقام و معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه نیز گفت: در کشورهای دیگر پرستار همه کاره نظام سلامت است و بین پرستار و مردم فاصله ای وجود ندارد. اما در کشور ما به علت کمبود نیروی پرستار در بالین پرستاری به این سمت نرفته است.
وی گفت: اهداف شما باید آموزش باشد یا این که مثل کشورهای دیگر مسئولیت اجتماعی برای خودتان تعریف کنید. یک سری امور وظیفه ما در معاونت بهداشتی است. برای همکاری لازم است که آشنایی با یک مفهوم مشترک ایجاد شود؛ اگر اهداف ما هم راستا باشند صد در صد خروجی آن مثبت خواهد بود.
دکتر تاملی از وجود 210 پایگاه سلامت در تهران زیرنظر دانشگاه خبر داد و گفت: اگر دانشکده وارد ارائه خدمات دراین مراکز می شود باید خدماتی باشد که وزارت بهداشت بر آن مهر تائید زده است؛ در این صورت است که هم افزایی اتفاق خواهد افتاد.
 وی افزود: در حال حاضر 156 پایگاه ما به بخش خصوصی برونسپاری شده است و آموزش دانشجویان در آن مراکز نیازمند آورده شدن در قرارداد است.
دکتر تاملی در مورد ورود دانشکده به حوزه بهداشت گفت: دانشکده باید نوع ورودش به این حوزه را مشخص کند؛ می توان مسئولیت اجتماعی تعریف کرد و در قالب آن به این بحث وارد شود.
وی اظهار داشت: تربیت دانشجوی جامعه نگر هم مورد دیگری است که دانشکده می تواند آن را دنبال کند. در این صورت باید برای دانشجویی که وارد دانشکده می شود این باور را ایجاد کرد که باید در این عرصه ارائه خدمت دهد و باید از نظر فکری برای آن آماده باشد.
خبرنگار: شیما سادات عطری 
عکس: عرفان تیموری 

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی