محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

دکتر چراغی: قرار نیست دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد بالینی پرستاری یک معلم دانشگاهی شود

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تمرکز اصلی دوره بازنگری شده کارشناسی ارشد پرستاری را بدل شدن دانش آموختگان به درمانگر تمام عیار پرستاری عنوان کرد.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ نشست صمیمانه با دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری با محوریت بحث کارآموزی ها شنبه 17 بهمن ماه با حضور رئیس، معاون آموزشی و مدیران گروه های آموزشی پرستاری داخلی جراحی، روانپرستاری، بهداشت جامعه و سالمندی و پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان و دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری برگزار شد.

تاکید دکتر دهقان نیری بر بالینی بودن دوره کارشناسی ارشد در کریکولوم جدید آموزشی
در این جلسه که به درخواست دانشجویان و برای طرح مشکلات آنها در خصوص گذراندن 6 واحد کارآموزی دوره کارشناسی ارشد پرستاری تشکیل شد؛ دکتر ناهید دهقان نیری، معاون آموزشی دانشکده با اشاره به جدید بودن کریکولوم آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری بالینی خاطر نشان کرد: این برنامه مصوبی است که از وزارت خانه به ما ابلاغ شده است و ما ناگزیر از اجرای آن هستیم.
وی با تاکید بر بالینی بودن دوره کارشناسی ارشد در کریکولوم جدید آموزشی از لزوم گذراندن 408 ساعت کارآموزی بالینی همراه با شیفت شب سخن گفت.
در این جلسه دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری، اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان در بیمارستان ها، تقارن زندگی و کار در شهرستان و تحصیل و کارآموزی در تهران، عدم وجود امکانات رفاهی در بیمارستان ها در شیفت شب، بالا بودن ساعت کارآموزی برای گذراندن در دوره ارشد همراه با پایان نامه و ... به شرح مشکلات موجود پرداخته و خواستار همراهی دانشکده با دانشجویان در گذراندن 408 ساعت کارآموزی شدند.
معاون آموزشی دانشکده نیز در پاسخ به درخواست دانشجویان برای گذراندن واحدهای کارآموزی دوره دکتری در شهرستان های محل اقامت ضمن اشاره به وجود نداشتن دوره دکتری تخصصی پرستاری در برخی از دانشگاه های علوم پزشکی استان ها خاطر نشان کرد: دانشگاهی که دوره دکتری تخصصی را ندارد بنابراین امکان مهمانی دانشجویان و یا گذراندن واحدهای کارآموزی دوره دکتری را نیز ندارد.

قرار است بدل به پرستارانی متخصص شوید
دکتر محمد علی چراغی، رئیس دانشکده نیز ضمن تبریک دهه فجر و فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از زحمات معاونین، مدیران گروه، اساتید و دانشجویان در ترم گذشته قدردانی کرد.
وی این جلسه را از جمله نشست های حرفه ای و فرصتی برای تبادل افکار برای پیدا کردن بهترین راهکار دانست و  با اشاره به ابلاغ کریکولوم کارشناسی ارشد پرستاری از سوی وزارت خانه گفت: در برنامه بازنگری شده دوره کارشناسی ارشد، این دوره به دوره ای بالین محور تبدیل شده و 408 ساعت کارآموزی برای آن دیده شده است. در دوره های قبلی گرایش های متفاوت در دوره ارشد وجود داشت که در بازنگری دوره کارشناسی ارشد این دوره گرایش های موجود بدل به رشته شدند و حرفه مندانه ارتقا پیدا کردند. در این سطح انتظاری که از خروجی دوره کارشناسی ارشد وجود دارد بدل شدن دانش آموخته این دوره به درمانگر تمام عیار پرستاری است.
وی با بیان ارتقای سطح هیات علمی پرستاری از کارشناسی ارشد به دکتری تصریح کرد: یک زمانی دوره کارشناسی ارشد قرار بود که مدرس پرورش دهد اما الان برای تدریس در دانشگاه نیاز به مدرک دکتری است و بنابراین ماهیت این دوره تغییر پیدا کرده است. انتقادی که به دوره کارشناسی ارشد مبتنی بر گرایش بیان می شد تمایل بیشتر این دوره به تحقیق بود برای بدل شدن به هیات علمی بود که این مسئله در کریکولوم جدید آموزشی مرتفع شده است. الان دانشگاه ها به یک سطحی رسیده اند که برای هیات علمی باید دوره دکتری را پذیرش کنند. حداقل 70 درصد هیات علمی باید دکتری باشند و 30 درصد آن کارشناس ارشد با شرایط ویژه باشد.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اظهار داشت: چیزی که برای رشته شدن کارشناسی ارشد دیده شد تمرکز بر این بود که دانش آموخته این دوره قرار نیست یک معلم تمام عیار دانشگاهی شود. 
وی از آموزش، مدیریت، تحقیق و بالین به عنوان چهار رکن در پرستاری یاد کرد و گفت: در برنامه بازنگری شده انتظاری که از شما در پیلار رشته می رود بیشتر روی پرستار تخصصی شدن است. در دوره کارشناسی ارشد باید تخصص بالینی و مدیریت و رهبری در دانشجویان تقویت شود.
وی از چشم انداز جذب هیات علمی بالینی در آینده نیز سخن گفت: ممکن است بعدا از دانش آموختگان این دوره برای هیات علمی های بالینی استفاده شود که در آن صورت پژوهش و مدیریت و رهبری برجسته خواهد شد.
وی افزود: این 408 ساعت کارآموزی برای این تدوین شده است که شما بدل به پرستارانی متخصص شوید و در حوزه خاصی تخصص عمده تری داشته باشید.
وی در پایان از دانشجویان خواست تا در قالب SWOTC‌ نقاط قوت و ضعف دوره کارشناسی ارشد بالینی را لیست کرده و آن را به مسئولین و مدیران دانشکده ارجاع دهند تا جمع بندی نظرات جهت ارزیابی به برد پرستاری وزارت بهداشت ارسال شود./ق

خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری