محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

طرح مشکلات و مسائل حوزه آموزش در نشست صمیمی دانشجویان کارشناسی با مسئولان دانشکده پرستاری و مامایی/ تجلیل از اساتید منتخب در طرح استاد محبوب من

دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی انتخاب استاد محبوب من را برنامه منحصر به فرد دانشکده در هفته آموزش دانست و بر ثبت طرح و حفظ مالکیت معنوی آن تاکید کرد.

گالری عکس 

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر معصومه ایمانی پور، مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده در نشست دانشجویان کارشناسی با مسئولین دانشکده که به مناسبت هفته آموزش و در روز سه شنبه 17 اردیبهشت ماه برگزار شد؛ ضمن تبریک آغاز ماه مبارک رمضان از همکاری اعضای کمیته دانشجوییی مرکز توسعه برای کمک به برگزاری برنامه تشکر کرد. 
وی با اشاره به راه اندازی ربات دفتر توسعه آموزش و استفاده از آن برای جمع آوری محورهای پرسش و پاسخ برای طرح در نشست با مسئولین؛ از همراهی اعضای کمیته دانشجویی در دسته بندی سوالات قدردانی کرد. 

طرح مشکلات و مسائل آموزشی توسط اعضای کمیته دانشجویی مرکز توسعه
در این مراسم محمدحسن صالح نژاد در قسمت وضعیت کارورزی ها به طولانی بودن حضور دانشجویان در بیمارستان در دوره عرصه به میزان 120 روز، پیشنهاد پروژه محور شدن کارورزی ها، تکرار اصول ابتدایی پرستاری در طول دوره کارورزی، ایجاد رخوت در دانشجویان، سپرده شدن دانشجویان به سرپرستاران بیمارستان ها با توجه به شلوغ بودن سرپرستاران در بالین در طرح تلفیق آموزش و بالین، الگوبرداری از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای دانشجویان در دوره کارورزی و تجربه شیفت های متفاوت و ... اشاره کرد.
سپیده صادقی در قسمت آموزش نیز از عدم رضایت دانشجویان از استفاده اساتید از تکنیک های جدید تدریس، احساس نتیجه بخش نبودن ارزشیابی ها توسط دانشجویان، مشخص نبودن چگونگی برگزاری امتحان پایان ترم، ارتقای کیفیت نحوه تدریس اساتید، نبود کوریکولوم مشخص در درس فارماکولوژی بالینی، مشکلات دانشجویان در عرصه و ... سخن گفت.
محمد رضا نظافتی نیز در ادامه لزوم آماده سازی زیرساخت های لازم برای بروز کمترین آزمون و خطا در آموزش دانشجویان، اطلاع رسانی مصوبات شورای دانشجویی طرح تلفیق، نبود طرح درس جامع در کارآموزی ها و استفاده بیشتر از دانشجویان دکتری در طرح تلفیق آموزش و بالین را به عنوان خواسته های دانشجویان در بخش طرح تلفیق آموزش و بالین برشمرد.
قاری نیز در بخش امکانات آموزش و برنامه ریزی نیز از مشکلات دانشجویان چون عدم وجود رختکن در بیمارستان های دور از دانشکده، انحصار استفاده از کلاس ها در بالین برای دانشجویان پزشکی، فرسوده بودن سیستم کلاس های آموزشی، تایم بندی نامناسب دروس با توجه به میزان سختی و اهمیت، نامشخص بودن روند اعتراض به نمرات در سامانه سیپاد، مشکلات تغذیه دانشجویان در کارآموزی ها، عدم احتساب کار دانشجویی به عنوان کارآموزی مرتبط، برگزاری جشن فارغ التحصیلی و استفاده از دانشجویان در برگزاری جشن فارغ التحصیلی برای کاهش هزینه ها، نبود عدالت اقتصادی بین دانشکده های دانشگاه و ... صحبت کرد.
در ادامه ملیکا حسینی مشکلات موجود در محتوا و یا نحوه برگزاری آزمون آسکی، بی ارتباط بودن مبحث آموزش به بیمار در آزمون آسکی، عدم هماهنگی برای مباحث آموزش داده توسط تیم تدریس، نبود امکانات لازم برای تدریس برخی از دروس در پراتیک، استرس دانشجویان در آزمون آسکی، معتبر نبودن چک لیست های طراحی شده و ... را از جمله مشکلات و مسائل دانشجویان در آزمون آسکی عنوان کرد.
مشکلات دانشجویان مامایی در بیمارستان آرش، برنامه ریزی نامناسب بالینی، عدم تطابق اسامی اساتید با استاد ارائه شده در برنامه، مشکلات آموزش در دروس سونوگرافی و رادیولوژی نیز از جمله مسائل دانشجویان مامایی بود که توسط غفاری نماینده دانشجویان مامایی مطرح شد.
اعطای مدارک آموزشی بالاتر به پرستاران شاغل به کار در بیمارستان های دانشگاه در قالب آموزش ضمن خدمت نیز یکی از مسائلی بود که توسط محمدی نماینده انجمن اسلامی دانشکده مطرح شد.
 
حفظ کیفیت آموزش وظیفه مدیر گروه است
دکتر شهسواری، معاون آموزشی دانشکده ضمن تبریک ماه مبارک رمضان با پذیرش مشکلات و نقائص مطرح شده اظهار داشت: ما به مشکلات و مسائل دانشجویان در امر آموزش واقف هستیم و برخی از ایرادها را توانستیم رفع کنیم و برخی از آنها هنوز وجود دارند. یک سری از مسائل مطرح شده دانشجویان به کریکولوم های دروس و دوره ها برمی گردد که تغییر آن در اختیار دانشکده نیست؛ آنچه از دست ما برمی آید این است که این مدت را مفیدتر کنیم تا احساس تکراری بودن روی ندهد.
دکتر شهسواری همچنین بر نقش کلیدی مدیران گروه های آموزشی در امور آموزشی تاکید کرد و گفت: مدیر گروه های ما باید به جایگاه خودشان بازگردند؛ آنها موظف هستند در مورد کیفیت آموزش پاسخگو باشند.
وی افزود: حفظ کیفیت آموزش وظیفه مدیر گروه است؛ مدیر گروه اولین گام در حل و فصل مسائل آموزشی است و دانشجو باید بداند روی صحبتش باید اول از همه مدیر گروه باشد.
معاون آموزشی دانشکده در مورد ارزشیابی اساتید گفت: تمام ارزشیابی ها هم برای مدیران گروه ها و هم برای استادی که نمره اش در درسی پایین آمده؛ ارسال می شود.
وی در پاسخ به مشکلات مطرح شده در مورد تجهیزات آموزشی، ضمن اعلام تغییر بخشی از سیستم ها؛ از جایگزینی کامل سیستم های کامیپوتری کلاس ها با لپ تاپ در آینده نزدیک خبر داد.
دکتر شهسواری در مورد اعطای مدارک آموزشی بالاتر به پرستاران شاغل به کار در بیمارستان های دانشگاه نیز گفت: این طرح یک طرح دانشگاهی است و تنها مختص پرستاری هم نیست؛ بلکه برای کلیه مشاغلی که کارمند دولت هستند وجود دارد تا کارکنان بتوانند با گذراندن دوره های آموزشی مدرکی معادل مقطع بالاتر اخذ و از نظر حقوق مشمول ترفیع شغلی و حقوقی شود.
دکتر شهسواری در پایان صحبت هایش پیگیری مسائل مطرح شده و گزارش نتایج آن در سایت دانشکده ظرف یک ماه آینده را قول داد.

تقدیر رئیس دانشکده از ابتکارات دفتر توسعه آموزش در برگزاری برنامه های منحصر به فرد هفته آموزش
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده نیز ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و هفته آموزش از ابتکارات دفتر توسعه آموزش و دکتر ایمانی پور مسئول این دفتر در برگزاری برنامه های منحصر به فرد در هفته آموزش تقدیر و راه اندازی ربات دفتر توسعه را نیز کاری نوآورانه و جالب توصیف کرد.
رئیس دانشکده همچنین برنامه استاد محبوب من را نیز از برنامه های منحصر به فرد دانشکده در هفته آموزش دانست و از دانشجویان شورای صنفی خواست تا برای حفظ مالکیت معنوی این طرح را ثبت نمایند.
دکتر نیکبخت در پاسخ به نماینده انجمن اسلامی دانشکده در خصوص اعطای مدرک تحصیلی بالاتر به پرستاران شاغل نیز این طرح را مربوط به مرکز ضمن خدمت کارکنان نظام سلامت کشور دانست و گفت: مدرکی که در این پروسه اعطا می شود معادل فوق لیسانس است و این دوره رقیب آموزش آکادمیک و دانشجویان نخواهد بود.
رئیس دانشکده در مورد مشکلات موجود دانشجویان مامایی در بیمارستان آرش نیز از تشکیل جلسه مشترک دانشکده با بیمارستان، طرح موضوع و تلاش برای حل مشکلات با همکاری ریاست بیمارستان آرش خبر داد. (اینجا بخوانید)
وی همچنین برگزاری مراسم دانش آموختگی ویژه دانشجویان دانشکده با کیفیت مطلوب و با نظر خود دانشجویان را به آنها قول داد.

تقدیر از برندگان مسابقه مفاهیم پایه مراقبتی
دکتر ایمانی پور، مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده در بخش اهدای جوایز برندگان مسابقه مفاهیم پایه مراقبتی از چگونگی شکل گیری این ایده سخن گفت و آن را محصول فکر و خلاقیت کمیته دانشجویی دفتر توسعه دانست.
وی هدف از برگزاری این مسابقه را ایجاد شور و نشاط علمی عنوان و از انجام مسابقه به صورت تیمی و ترکیبی از دانشجویان ترم های متفاوت در هر گروه یاد کرد.
وی همچنین با اشاره به کسب امتیاز برابر توسط دو تیم پیگیری مستمر و تفکر پویا در مسابقه یاد شده(اینجا بخوانید)؛ از حمایت های مسئولین دانشکده برای اعطای جوایز به هر دو گروه سخن گفت.
تقدیر از دانشجویان ممتاز 
در بخش تقدیر از دانشجویان برتر آموزشی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در دو رشته پرستاری و مامایی و بهداشت باروری؛ مهیا جعفر نژاد، علی خانی پور، مهسا میرزایی و بیتا آقایی در کارشناسی پرستاری،
زهرا سمایی، فاطمه اینانلو، فاطمه شاطران و فائزه شریعتی در کارشناسی مامایی، نسیبه غلامی دانشجوی کارشناسی ارشد روانپرستاری، فرزانه دستاران دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی و لیلا مردانیان دانشجوی دکتری پرستاری و مریم ویژه دانشجوی دکتری بهداشت باروری معرفی و جوایزی به آنها اهدا شد.
 
تقدیر از اساتید برگزیده در طرح 'استاد محبوب من' در چهارمین سال متوالی 
علی پروهان، دبیر شورای صنفی دانشجویان در ابتدای این بخش از مغفول ماندن دانشجویان کارشناسی از شرکت در جشنواره ها و المپیاد های دانشگاهی و کشوری گله کرد و حضور دانشجویان در این عرصه ها را نیازمند حمایت و برنامه ریزی دانشکده ای دانست.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات 'استاد محبوب من' در دانشکده برای چهارمین سال متوالی؛ به توضیح شکل گیری و فرایند این انتخابات پرداخت.
در ادامه مجتبی نورعلیئی، عضو شورای صنفی نحوه برگزاری انتخابات و محاسبه امتیازها برای هر استاد را توضیح داد.
در بخش اعلام اسامی برگزیدگان طرح 'استاد محبوب من' نیز عنوان محبوب ترین استاد پرستاری دانشکده به دکتر معصومه ذاکری مقدم تعلق گرفت و عنوان استاد محبوب من در رتبه های دوم و سوم در رشته پرستاری نیز به دکتر پورتقی دکتر نسرین نیک پیما اهدا شد.
در رشته مامایی نیز دکتر راضیه معصومی لقب استاد محبوب من را کسب کرد.

خبرنگار: شیما سادات عطری 

عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری