محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

معرفی و بررسی مدل تلفیق آموزش و بالین پرستاری در نشست مشترک دانشکده پرستاری و مامایی و بیمارستان روزبه

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی روز سه شنبه 11 تیر 98 در دیدار با معاون آموزشی و مسئولان پرستاری بیمارستان روزبه مدل تلفیق آموزش و بالین پرستاری را معرفی و خواستار همکاری دانشکده و بیمارستان در سال تحصیلی جدید شد.

گالری عکس 
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر هومن شهسواری معاون آموزشی دانشکده در این جلسه که با حضور دکتر طباطبایی معاون آموزشی، زینعلی مترون، داننده فرد سوپروایزر آموزشی و عبدی مسئول آموزش و پژوهش بیمارستان و دکتر نوغانی معاون اداری و مالی، دکتر تقوی مدیر گروه و برخی اعضای گروه روانپرستاری دانشکده برگزار شد؛ با مروری بر چالش های دیرپای آموزش بالینی پرستاری در دانشگاه، گسست بین محیط آموزشی و بالینی را دلیل اصلی طراحی مدل جدیدی از همکاری دانشکده و مراکز آموزشی درمانی با عنوان طرح تلفیق آموزش و بالین عنوان کرد.
معاون آموزشی دانشکده در ادامه افزایش چند برابری پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری بدون ارتقا زیرساختهای لازم را در سال های اخیر، کمبود امکانات دانشکده و فقدان وجود فیلد جایگزین برای برخی از بیمارستان های تک تخصصی از جمله بیمارستان روزبه را از دیگر مشکلات موجود برشمرد که بدون تعامل بین محیط بالینی و آموزشی امکان مدیریت این وضعیت را ناممکن دانست.
دکتر شهسواری بر حمایت مسئولان دانشگاه و بویژه معاونت آموزشی و همچنین وزارت بهداشت و درمان از اجرای مدل تلفیق آموزش و بالین پرستاری به عنوان راهکاری برای کاهش گسست آموزش تئوری و بالینی پرستاری سخن گفت و خاطر نشان کرد: مدل تلفیق آموزش و بالین از سال گذشته با مشارکت گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی و 5 بیمارستان امام خمینی (ره)، سینا، امیراعلم، شریعتی و فارابی کلید خورد و به اجرا درآمد که بعد از پایش و رفع چالش های آن در دیگر گروه های آموزشی پرستاری نیز کلید خورد.
وی تصریح کرد: اجرای این مدل در هر بیمارستان متناسب با شرایط بیمارستان خواهد بود و تبعا شرایط بیمارستان ها با هم تفاوت دارند و از این رو تعامل سازمان یافته مسئولین دانشکده و بیمارستان ها ضروری است.
دکتر شهسواری ساختار ارتباطی طراحی شده در این طرح را شامل سه سطح شورای تلفیق آموزش و بالین پرستاری متشکل از مسئولین دانشکده و مدیر امور پرستاری دانشگاه، مترون بیمارستان ها، کارگروه تلفیق در سطح بیمارستان متشکل از مترون، سوپروایزر آموزشی و برحسب مورد سرپرستاران بخش های منتخب و مدیر گروه آموزشی مربوطه و مسئولین دانشکده و در نهایت سطح تیم تدریس شامل استاد مسئول لاین آموزشی، سرپرستاران بخش های درگیر در طرح، مربیان دانشکده و CTA ها (همکاران بالینی آموزش) بیمارستان، و همچنین TAها  (دانشجویان دکترای پرستاری دستیار اساتید)  دانست.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری ومامایی همچنین در توضیح چگونگی اجرای مدل در روتیشن آموزش بالینی دانشجویان ترکیبی از آموزش بالینی در مرکز مهارت های بالینی دانشکده، طی دوره کارآموزی با برنامه از پیش تعیین شده و برگزاری آزمون آسکی در پایان ترم برای سنجش میزان مهارت های دانشجویان و اختصاص 60 تا 70 درصد نمره پایان ترم به آزمون آسکی و اختصاص درصد باقیمانده به نمره تیم تدریس در طی کارآموزی بهمراه ارزشیابی تعهد حرفه ای فرد تاکید کرد.
وی در ادامه از صدور ابلاغ مشاور ارشد آموزش بالینی دانشکده برای مترون های بیمارستان ها، ابلاغ مشاور آموزش بالینی برای سوپروایزرهای آموزشی و مشاور در حوزه های تخصصی برای سرپرستاران بخش های منتخب با شرح وظایف مشخص و برگزاری کارگاه های آموزشی برای توانمندسازی همکاران بالینی دخیل در طرح تلفیق آموزش و بالین خبر داد.
دکتر مریم طباطبائی، معاون آموزشی بیمارستان روزبه ضمن استقبال از طرح تلفیق آموزش و بالین و تاکید بر توانمندی های موجود در همکاران پرستاری برای مشارکت در آموزش بالینی دانشجویان؛ از تعداد زیاد دانشجویان، کمبود نیروی پرستار و کمبود فضای فیزیکی به عنوان موانع و مشکلات موجود نام برد.
وی همچنین لزوم ایجاد فرصت های آموزشی بالینی در بخش های مختلف بیمارستان را برای دانشجویان پرستاری را ضروری دانسته و استفاده محدود از چند بخش بیمارستان را نیز از جمله مشکلات آموزش دانشجویان پرستاری برشمرد که منجر به ایجاد اورلود دانشجوی رشته های مختلف در برخی بخش های بیمارستان میگردد. از این رو وی خواستار توزیع دانشجویان به همراه پرستاران در بخش تریاژ اورژانس، بخش بیماران سرپایی، آموزش بیمار و خانواده در کنار بخش های بستری در دوره کارآموزی شد.
دکتر طباطبایی همچنین بر لزوم ارتقائ علمی و عملی پرستاران بیمارستان با مشارکت دانشکده پرستاری تاکید کرد.
اعظم زینعلی، مدیر پرستاری بیمارستان نیز ضمن استقبال از طرح تلفیق بر نفع دوسویه دانشکده و بیمارستان، افزایش ارتباط با همکاران بالینی ، ارتقای علمی و توانمندسازی پرستاران براساس نیازهای موجود در بیمارستان تاکید کرد.
در این جلسه بر لزوم همکاری دانشکده پرستاری و مسئولین بیمارستان روزبه در تعریف و راه اندازی دورهای مهارتی حرفه ای مرتبط با حوزه روانپرستاری برای پرستاران بیمارستان تاکید شد و مقرر شد این مورد توسط گروه آموزشی روانپرستاری پیگیری شود.
خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری