محتوای خبری دانشکده پرستاری مامایی

نشست هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی با اعضای هیات علمی و آموزشی

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تمرکز اصلی برنامه های دانشکده در سال جاری را ارتقای کیفیت آموزش تئوری و بالینی عنوان کرد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده در ابتدای جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و مناسبت های روز استاد و روز ماما؛ گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در هفته سلامت توسط ستاد هفته سلامت دانشکده و فعالیت های انجام شده در هفته آموزش ارائه داد.
وی همچنین از انتخاب دو کارمند برتر در حوزه آموزش و تقدیر در حضور معاون آموزشی دانشگاه و افتتاح مرکز آزمون الکترونیک با 30 جایگاه با حضور دکتر سهراب پور در ادامه برنامه های روز آموزش خبر داد.
وی تمرکز اصلی هیات رئیسه دانشکده در سال جاری را حوزه آموزش دانست و تصریح کرد: بیشترین نقد و کامنتی که ما از دانشجویان دریافت می کنیم از حوزه آموزش است. اساتید و دانشجویان از فرایندهای آموزشی ناراضی هستند و باید در مدیریت آموزشی تجدید نظر شود. بنابراین ارتقای کیفیت آموزش تئوری و بالینی تمرکز اصلی ما در برنامه های سال جاری است؛ البته این به این معنا نیست که به سایر حوزه ها توجهی نشود. 
رئیس دانشکده همچنین تصریح کرد: از راهبردهایی که در برنامه 4 ساله معاونت آموزشی دانشگاه وجود دارد ارتقای آموزش بالینی پرستاری و مامایی است. ما جلسات مان را با حوزه بالین انجام داده ایم و طرحی را در معاونت آموزشی آماده کرده ایم و سعی می کنیم که با تفکر، برنامه ریزی اما با قدرت اجرا شود. 
وی همچنین از ورود دانشکده به بحث تحول و نوآوری بسته های آموزشی سخن گفت و از اساتید خواست هر گونه پیشنهاد و طرح اجرایی برای ورود به بسته های تحول و نوآوری و ارتقای کیفیت آموزش ارائه دهند. 
رئیس دانشکده همچنین از تشویق اساتید ارسال کننده فرایند به جشنواره شهید مطهری بدون توجه به پذیرفته شدن یا نشدن فرایند سخن گفت.
دکتر نیکبخت همچنین از تکمیل پروژه بازسازی سالن اجتماعات به  نام دکتر مداح با کمک وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت پرستاری وزارت بهداشت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این پروژه در ماه مبارک رمضان افتتاح شود.
دکتر شهسواری، معاون آموزشی نیز ضمن تبریک روز استاد و روز ماما از مدیران گروه های آموزشی خواست تا 10 مورد از دغدغه ها و چالش های موجود در گروه های آموزشی و 10 مورد از برنامه هایی که برای آینده گروهشان در نظر گرفتند را ارائه کنند.
دکتر پاشایی پور، مدیر گروه آموزشی بهداشت جامعه و سالمندی از همکارانش در ستاد هفته سلامت و در گروه آموزشی بهداشت جامعه و سالمندی برای فعالیت های صورت گرفته در هفته سلامت سال 97 قدردانی کرد و حجم بالای کارآموزی های گروه بهداشت، تعداد بالای دانشجویان در کلاس های درسی به عنوان مانع بروز نوآوری و ارتقای کیفیت آموزش، شب کاری بچه های پرستاری و خستگی جسمی و روحی، لزوم تامین زیرساخت های رشته های جدیدی مثل سالمندی، کم بودن کمک هزینه پایان نامه های دانشجویان ارشد، واحد محسوب نشدن دروس بین الملل و کاهش انگیزه اساتید برای شرکت در این واحدها، کافی نبودن مهارت های دانشجویان ارشد، اولویت جذب هیات علمی با سالمندی، گسترش عرصه های بالینی، مجازی سازی، بازنگری لاگ بوک ها، استفاده از روش های نوین تدریس و شرکت در جشنواره ها را از جمله اولویت ها و دغدغه های گروه آموزشی بهداشت جامعه و سالمندی برشمرد.
دکتر غیاثوندیان، مدیر گروه آموزشی پرستاری داخلی و جراحی نیز ضمن تبریک اعیاد و بزرگداشت روز استاد و ماما اولویت ها و دغدغه های گروه را جذب هیات علمی متعهد و توانمند، گفتمان درون گروهی و تیمی متناسب با اهداف گروه، ایجاد روحیه و نشاط علمی در گروه آموزشی، شرکت در جشنواره های دانشگاهی و کشوری، بهره گیری موثر از نگاه مسئله محور در مسائل درون گروهی و مسائل در آموزش تئوری و بالینی، شناسایی و معرفی الگوهای عملی و منتور برای رفتار حرفه ای، بکار گیری شیوه های نوین ارزشیابی در کلاس درس و بالین، ارتقای کیفیت کلاس تئوری و آموزش بالینی، ارزیابی درونی گروه با شاخص های اعتباربخشی، پایش پیشرفت و افت تحصیلی، استاد مشاور تحصیلی برای بهبود ارتباط استاد و دانشجو، استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی و مجازی سازی عنوان کرد.
دکتر ژیلا میرلاشاری، مدیر گروه آموزشی پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان نیز ایجاد کمیته های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی با حضور اساتید، مربیان بالینی و نمایندگان دانشجویی، کمبود امکانات فیلد و بالین، کارگاه عملی و کاربردی آموزش مجازی، شرکت در دوره های عملی مرتبط با رشته، اصلاح سیستم شعاع و افزودن تدریس به دانشجویان بین الملل، مشکل ورود دانشجویان به بخش برای نمونه گیری و انجام پژوهش، افزایش پذیرش دانشجو در قالب دانشجوی بین الملل، کیش و ..، تجهیز کامل مرکز مهارت های بالینی، تجدید نظر در روند جذب هیات علمی، کمک به اساتید برای ادامه حضور در بنیادها و انجمن های بین المللی، تفاوت فرمت پروپوزال دانشجوی بین الملل با فرمت ثبت در پژوهشیار، آموزش دقیق دانشجوی بین الملل راجع به چگونگی ثبت پروپوزال در پژوهشیار، حضور دوره ای هیات رئیسه در جلسات گروه، افزایش تعداد جلسات ملاقات دسته جمعی اعضای هیات علمی با هیات رئیسه، طراحی فرم مشاوره انگلیسی، همکاری دانشکده و دانشگاه جهت گسترش فیلدهای آموزشی با مراکزی به جز بیمارستان، بازدید هیات رئیسه با همراه اعضای گروه حداقل سالی دوبار را به عنوان دغدغه های گروهش مطرح کرد.
دکتر سیده طاهره میرمولائی، مدیر گروه آموزشی بهداشت باروری، بارداری و زایمان ضمن توضیحی اجمالی از قضیه انتقال رشته مامایی به دانشکده پزشکی؛ تجهیز مرکز مهارت های بالینی، همزمان بودن دروس تئوری و بالینی، اختیار عملی داشتن گروه های آموزشی، عدم توازن بین واحدهای کارآموزی و تئوری اساتید، مدیر گروهی دو گروه آموزشی بهداشت باروری، بارداری و زایمان و بهداشت مادر وکودک را به عنوان دغدغه های اصلی گروه مطرح کرد.
دکتر الهام نواب، مدیر گروه آموزشی مراقبت ویژه و مدیریت نیز دغدغه های اصلی این گروه را افزایش نسبت دانشجو به استاد، نیاز به دسترسی به منابع و استفاده از کتابخانه بیمارستان ها، نیاز به همکاری و همدلی بیشتر بعضی از سرپرستاران بخش ها جهت دستیابی به اهداف آموزشی موجود در کریکولوم، کمبود انگیزه دانشجویان به علت شرایط در بالین، افزایش توانمندسازی اساتید برای آموزش، استفاده از دوره های کوتاه مدت برای آموزش ها، افزایش توانمندی پرستاران شاغل در بخش، کمبود واحدهای تئوری گروه، درگیری اساتید در بسیاری از درس ها در عین نارضایتی دانشجویان از تعدد اساتید، درگیری برخی از اساتید در آموزش و کمبود وقت آنها برای ارتقای سالانه، وورد دانشجویان برای ورود به فیلد برای نمونه گیری، مشکلات آموزش بین الملل از جمله تبحر اساتید در صحبت به زبان انگلیسی، نبود فیلد مناسب و عدم همکاری بیماران حق التدریس بین الملل در کارآموزی بین الملل دانست.
دکتر فاطمه نوغانی، مدیر گروه آموزشی روانپرستاری نیز تامین و جذب کادر علمی، توسعه نیروی انسانی براساس نقشه گروهی، توانمندسازی اعضای هیات علمی، استقرار روش های نوین آموزشی و ارزشیابی آموزشی، رویکرد شایسته سالاری به تحصیلات تکمیلی، ارتقاء ارتباط بین آموزش و بالین، بازبینی اولویت های پژوهشی گروه و ارائه طرح پژوهش در آموزش حداقل یک بار در هر سال، ایجاد تعاملات بین المللی، توسعه انتشارات بین المللی، فراهم کردن تسهیلات برای ارائه کردن خدمات توسط اعضای هیات علمی، توسعه فعالیت های فراسازمانی، همکاری در توسعه عرصه ای جامعه محور و برنامه های توسعه ای آموزشی و توسعه سرویس های خدماتی برون دانشکده ای و جامعه محور را به عنوان اولویت ها و دغدغه های گروه روانپرستاری عنوان کرد.

خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان 

کلمات کلیدی
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری