محتوای خبری دانشکده پزشکی

برنامه جامع ارزشیابی دوره های آموزش تخصصی و فوق تخصصی در دانشکده پزشکی اجرا می شود

برنامه جامع ارزشیابی دوره های آموزش تخصصی و فوق تخصصی در 9 پروژه مستقل از یکدیگر و در راستای اصلاح و ارتقاي مستمر کیفیت آموزشی دوره ها در دانشکده پزشکی اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، جلسه هیات رئیسه دانشکده پزشکی روز شنبه 7 دی 98 در سالن شورا برگزار شد، در ابتدای جلسه دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده درگذشت محمد امین سهی کیش دانشجوی پزشکی ورودی 98 که بر اثر سانحه رانندگی جان باخته بود را تسلیت گفت.
در ادامه دکتر نیما رضایی دبیر دومین جشنواره قدر استاد گزارشی از مراسم اولین جشن قدر استاد که 12 اردیبهشت سال گذشته و برای اولین بار در دانشکده پزشکی برگزار شد، ارائه کرد و گفت: طبق مصوبه دبیرخانه جشنواره سال گذشته،  ۱۰ استاد برگزیده در حیطه های آموزشی( علوم پایه 1 برگزیده، تخصصی و فوق تخصصی2 برگزیده، آموزش پزشکی عمومی2 برگزیده)، پژوهشی(پایه و بالین هر کدام یک برگزیده) و بخش ویژه( استادجوان، پیشکسوت و هیات داوران هر کدام یک برگزیده) انتخاب و معرفی شدند.
دبیر جشنواره قدر استاد در توضیح نحوه انتخاب اساتید برگزیده گفت: در فاز اول نظرسنجی از فراگیران در قالب فرم ارسال شده در شبکه مجازی و دریافت آرا و برگزاری جلسه با نمایندگان دانشجویان، بررسی امتیازات سالانه اساتید، برگزاری جلسه با مدیران گروه های آموزشی و معاونین آموزشی بیمارستان ها و در نهایت جمع بندی آرا و رای گیری مخفیانه از هیات داوران اساتید انتخاب شدند.
وی افزود: اساتید منتخب  که پس از بررسی آرای فراگیران و نتیجه جلسات مدیران گروه ها و معاونان آموزشی و نظر نهایی هیات داوران،  از هر گروه به تناسب تعداد اعضای هیات علمی یک یا دو نفر که حائز بیشتر رای توسط فراگیران بودند به عنوان منتخب معرفی شدند که یک لوح تقدیر و تندیس کوچک توسط یک استاد همراه و دانشجوی همراه در سالن به آنها اهدا شد.
 پس از ارائه گزارش دکتر رضایی، اعضای هیات رئیسه در خصوص زمان برگزاری با توجه به همزمانی 12 اردیبهشت روز معلم با ایام ماه مبارک رمضان صحبت کردند که قرار شد نتیجه در جلسه بعدی هیات رئیسه اعلام شود.
همچنین در این نشست بر اطلاع رسانی در خصوص برگزاری مراسم به فراگیران و ارائه توضیحات به اعضای هیات علمی در خصوص فرایند انتخاب تاکید شد.
در ادامه دکتر علی لباف معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی در خصوص اجرای برنامه جامع ارزشیابی دوره های آموزش تخصصی و فوق تخصصی صحبت کرد و گفت: یکی از مهمترین شیوه های ارتقاء کیفیت در هر سازمان اجرای صحیح فرایند ارزشیابی است، که وزارت بهداشت نیز به صورت منظم  فرآیند ارزشیابی بیرونی دوره های آموزشی  را انجام می دهد، اما با این وجود، اجرای یک برنامه منسجم و ساختارمند ارزشیابی درونی در هر دانشگاه نیز به منظور اصلاح و ارتقاء مستمر کیفیت آموزشی دوره ها ضروری است.
وی افزود: برنامه جامع ارزشیابی توسط معاونت آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی با همکاری دفتر توسعه آموزش دانشکده و مرکز مطالعات  و توسعه آموزش دانشگاه در قالب یک پروژه کلی که متشکل از پروژه های مستقل از یکدیگر است اجرا خواهد شد به این صورت که ارزیابی درون دانشگاهی دوره های آموزشی تخصصی و فوق تخصصی و دوره های فلوشیپ در دو بخش خود ارزشیابی  با ارزشیابی درونی توسط گروه های آموزشی و ارزشیابی بیرونی درون دانشگاهی توسط دانشکده پزشکی انجام خواهد شد.
دکتر لباف در تشریح 9 پروژه ی اجرای این برنامه گفت: پروژه کلی شامل 9 پروژه جزئی تر شامل نظرسنجی از اعضای هیات علمی، نظرسنجی جو آموزشی از دستیاران در حال تحصیل، نظرسنجی از دستیاران در ضمن فراغت از تحصیل،  نظرسنجی از دستیاران  بعد از فارغ التحصیلی،  نظرسنجی از دستیاران متقاضی انصراف از تحصیل، نظرسنجی از ذی نفعان آموزشی درمانی بیمارستان ها، پروژه تحلیل کیفی نتایج آزمون های رسمی دوره ها آموزشی، ارزیابی امکانات و فرآیند آموزشی گروه ها با استفاده از چک لیست های ابلاغی وزارت بهداشت و در نهایت پروژه جامع ارزیابی برنامه رفتار حرفه ای است.
وی پراکندگی آموزش ارائه شده یک برنامه در بیمارستان ها و بخش های مختلف تابعه دانشگاه را مهمترین چالش پیش روی اجرای برنامه جامع ارزشیابی دانست و افزود: نیاز به نیروی ارزیاب از دیگر چالش های پیش روی اجرای این برنامه است.
دکتر لباف همچنین گزارش کوتاهی از جلسه مشورتی با دستیاران ارشد که روز چهارشنبه 4 دی در سالن شورا برگزار شد، ارائه کرد.
در ادامه جلسه هیات رئیسه در خصوص معرفی اساتید پیشکسوت دانشکده برای معرفی در سومین سمینار تعهدحرفه ای که توسط دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه در 8 اسفندماه برگزار خواهد شد، صحبت شد.
دکتر پاسالار عضو هیات رئیسه دانشکده پزشکی و رئیس مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه در خصوص طرح اتا «اشتراک گذاری تجربه های ارزشمند (اتا) دانشجویان علوم پزشکی»صحبت کرد و گفت: این طرح برای افزایش شور و نشاط دانشجویان و ترغیب آنها برای توجه به جامعه و تلاش برای خدمت برتر به مردم اجرا می شود و دانشجویان در هر مقطع و رشته می توانند به شکل ساده و در قالب سخنرانی های چند دقیقه ای به صورت TED، خدمتی را که انجام داده اند شرح دهند.
استاد بهادری در ادامه در خصوص افزایش امید و انگیزه میان دانشجویان گفت:  ما باید نیمه پر لیوان را ببینیم و چه خوب است به صورت دوره ای  اساتید پیشکسوت دانشگاه، پیشرفت ها و سیر رشد علمی کشور در سالهای اخیر را شرح دهند.
خبر: مینا محمدی
عکس: نیرومند رومیانی

 

مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی