محتوای خبری دانشکده پزشکی

‌دکتر شیرازی: امیدوارم در آینده استفاده از هنر و علوم انسانی در برنامه آموزش علوم پزشکی بیشتر شود

صاحب فرایند برتر دانشگاهی در چهاردهمین جشنواره شهید مطهری با بیان این که تا کنون از هنر و علوم انسانی در آموزش علوم پزشکی کمتر استفاده شده ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد استفاده بیشتر از هنر و علوم انسانی در آموزش علوم پزشکی باشیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پزشکی، دکتر ماندانا شیرازی صاحب عنوان فرایند برتر دانشگاهی با عنوان بکارگیری رویکرد هنر و شبیه‌سازی در آموزش مهارت‌های ارتباطی و ارائه خبربد و اثر بخشی آن بر نگرش و عملکرد فلوشیپ‏‌های انکولوژی بیمارستان امام خمینی در حیطه تدوین برنامه و بازنگری برنامه‌های آموزشی از دانشکده پزشکی در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پزشکی، در خصوص نیز سنجی انجام این فرایند گفت: ازیک سو نحوه ارائه خبر بد در بخش‌هایی مانند آنکولوژی مغفول مانده بود و از سوی دیگر در واحد درسی پزشکان ما جایی نداشت و این نیازحس می‌شد تا این که با دکتر امامی فوق تخصص خون و آنکولوژی صحبت‌هایی راجع به چگونگی نحوه ارائه این آموزش به فراگیران داشتیم.

وی افزود: در این فرایند فلوشیپ‌هایی که بیشتر در بخش‌هایی مانند آنکولوژی کار می‌کنند که بیشتر در مواجهه با دادن خبر بد به بیمارهستند با ادغام هنر یا شبیه‌سازی می‌توانند همدلی بیشتری با بیمار داشته باشند از این رو ما الگویی را طراحی کردیم که نه تنها در بخش انکولوژی بلکه در هر بخشی بویژه در بحث بیماری کرونا بسیار کاربرد دارد.

دکتر شیرازی ادامه داد: در این روش از روش‌های هنری نظیر شبیه‌سازی، موسیقی، حتی عکس و فیلم حس و دیداری پزشکان را تقویت

میکند استفاده کردیم که پزشک علاوه بر تماشای فیلم با مشاهده و تمرکز بر عکس ها و نقاشی هایی که میتواند از ان در ارائه خبر بد به بیمار استفاده کند، ما علاوه بر استفاده از ابزار‌های هنری یکسری کارگاه‌های تعاملی تشکیل داده و برگزارکردیم.

وی خاطر نشان کرد: درکنار استفاده از ابزار‌های هنری، کارگاه‌های تعاملی از روش ارزیابی با استفاده از بیمار استاندارد نیز در کلینیک بیمارستان امام خمینی استفاده کردیم و در پرونده این بیماران استاندارد شده، پرونده‌های رادیوگرافی غیر اصلی، بدون این که پزشکان اطلاع داشته باشند قرار داده شد و عملکرد پزشکان از طرف اساتید و بیمار استاندارد مورد ارزیابی جداگانه قرار گرفت.

دکتر شیرازی هدف کلی اجرای این فرایند را ارتقاء آموزش و طراحی یک الگوی آموزشی مبتنی بر هنر برای آموزش ارائه خبر بد به فلوشیپ‌های آنکولوژی و ارتقاء نگرش آن‌ها عنوان کرد و گفت: در نهایت ارزیابی های ما نشان داد که این آموزش ها موجب ارتقاء و بهبود عملکرد گروه هدف یعنی فلوشیپ های انکولوژی در ارائه خبر بد شد.

وی خاطر نشان کرد: ‌امیدوارم در آینده استفاده از هنر و علوم انسانی در برنامه آموزش علوم پزشکی بیشتر شود چرا که تاکنون مغفول مانده و کمتر استفاده شده است و در اینده آموزش‌های عمیق‌تر با تنوع بیشتری را شاهد باشیم و به فراگیران ارائه شود.

صاحب فرایند برتر دانشگاهی در چهاردهمین جشنواره شهید مطهری در تشریح برنامه‌های آتی خود گفت: گام بعدی ما برگزاری وبینار‌های هنری مبتنی بر پزشکی است، در هفته آموزش نیز یک نمونه از آن را به صورت تعاملی و مجازی برگزار کردیم که با استقبال قابل قبولی با بیش از ۲۰۰ شرکت‌کننده مواجه شدیم که شرکت‌کنندگان و اعضای هیات علمی درخواست داشتند وبینار‌ها به صورت الکتیو برگزار شود.

 

 

 

 

مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *