عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی: هویت یک سازمان در گرو هویت نمادهاست
دکتر نمازی در اولین سمینار Role Modeling دانشکده پزشکی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران مانند یک نماد برای جامعه و استاد یلدا نیز نماد دانشگاه بودند.
![](/thumbnail/550-367_100/uploads/1/dr namazis.jpg)
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی دکتر حمیدرضا نمازی عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی در اولین سمینار Role Modeling دانشکده پزشکی که با عنوان'آخر مهر' و با عطف به شخصیت علمی و اخلاقی استاد یلدا دوشنبه 30 مهرماه در تالار دانشجوی دانشکده پزشکی برگزار شد؛ به موضوع نماد پردازی و آموزش پرداخت و گفت: نمادها و رل مدل ها گرچه مثل هم نیستند اما گاهی شباهت هایی نیز دارند مانند رابطه استاد و شاگرد.وی در تبیین نسبت مندی نماد به مثابه رل مدل اظهار داشت: رل مدل مانند سلبریتی، مراد و فاضل نیست و نباید طابق النعل بالنعل باشد، ما کپی نمی خواهیم و نباید کپی باشد.
دکتر نمازی در ادامه با اشاره به ویژگی های نماد از منظر «تیلیش» پرداخت و گفت: بازآرایی یک امر و مسئله فراتر از خود، سهم خواهی در قدرت موضوع و امر مورد اشاره، بازآرایی لایه های واقعیت، کشف لایه های درون آدمی، برخاستن از ناخودآگاه جمعی و تاریخ مندی از مهمترین مولفه های نماد از منظر این فیسلوف قرن بیستم است.
وی با تاکید بر حفظ نماد ها افزود: نمادها مانند درخت و نیازمند مراقبت و رسیدگی هستند و اگر نه خشک می شوند.
عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه، با اشاره به بعد تاریخ مندی نماد ها گفت: سه نوع رویکرد و برخورد در مواجهه با نمادها وجود دارد؛ یا بایگانی می شوند یا به صورت یک خاطره و نوستالژی در می آیند و یا بازآرایی می شوند.
دکتر نمازی در تشریح اصناف نماد ادامه داد: نماد ها را میتوان در قالب نمادهای سازمانی، حرفه ای و اجتماعی دسته بندی کرد برای مثال' شوتس' جامعه شناس، شخصیتهای مذهبی، افتخارات، پرچم، سرود ملی و از این دست را از نمادهای اجتماعی می داند در واقع نمادهای اخلاقی در طول نمادهای برساخته فرهنگی قرار می گیرند.
وی تصریح کرد: نمادها دارای قدرت هستند و هویت جامعه در گرو هویت نمادهاست، امروزه حتی برندها به سمت نمادها پیش می روند.
دکتر نمازی با تقسیم بندی نمادپردازی به دو دسته گذشته نگر و آینده نگر گفت: نماد پردازی گذشته نگر به ثبت پیش فرضهای بنیادین فرهنگی می پردازد و نمادپردازی آینده نگر پیش فرض های بنیادین و پیشین را به چالش می کشد.
وی با تاکید بر این که هویت جامعه در گرو نمادهای کلان آن جامعه است گفت: هویت یک سازمان در گرو هویت نمادهاست و دانشگاه علوم پزشکی تهران مانند یک نماد برای جامعه است، استاد یلدا نیز نماد دانشگاه بودند.
دکتر نمازی نماد پردازی را شرط حضور علمی و فرهنگی دانشگاه در جامعه دانست و افزود: نماد پردازی با رویکرد تاریخی و با بازآرایی نمادها نه بایگانی و نوستالژی، باشد.
انتظار ما در رل مدل، تقلید صرف نیست توانایی تأمل و تعمیم داد مهم است و نیازمندآموزش
دکتر علیرضا منجمی عضو هیات علمی پژوهشگاه فلسفه در این سمینار گفت : زمانی که ما از یک
Role Model صحبت می کنیم نکته قابل تامل این است که ما در مورد یک انسان حرف می زنیم و انتظار داریم دانشجو رل مدل را ببیند و اصولی را از رفتار و منش او استخراج کرده و تعمیم دهد.
وی با بیان این که تعمیم رفتار رل مدل زمانی میسر می شود که نتیجه ببیند، تصریح کرد: ما نمی خواهیم دانشجو تقلید کند توانایی تأمل و تعمیم دادن مهم بوده و نیازمند آموزش است، آموزشی که در کلاس درس رخ نمی دهد و نیاز به کارورزی دارد.
دکتر منجمی استدلال بالینی را نیز در این زمره دانست و گفت: ما سر کلاس و صرفا با کتاب خواندن نمی توانیم به دانشجوها طبابت بیاموزیم، طبابت یک مهارت است و دانشجو رل مدل را می بیند و مشاهده می کند و با استخراج و برداشت از آن، تعمیم می دهد و به کار می گیرد که برداشت هر کس متفاوت از دیگری خواهد بود.
عضو پژوهشگاه فلسفه پروفشناليسم و ساینتیسم( scientism و professionalism ) را دو تهدید برای طبابت عنوان کرد و اظهار داشت: برخی معیارهایی که برای جذب و ارزیابی یک هیات علمی وجود دارد با میعارهای یک رل مدل منطبق نیست.
در پایان دکتر نوید ابوالفتح زاده متخصص چشم پزشکی به بازخوانی کوتاهی از تجربه های 4 ساله یک دستیار چشم از آنچه که به دنیای رل مدل مرتبط است، پرداخت.
ارسال به دوستان