محتوای خبری دانشکده پزشکی

افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی، آموزش بالینی را مختل می کند

معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی: نخبگان، المپیادی ها و دانشجویان لیسانس به پزشکی، اولویت ما در افزایش ظرفیت پذیرش است

معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی با بیان این که افزایش ظرفیت زمانی منطقی است که کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار ندهد، گفت: اگر قرار است افزایش ظرفیتی باشد ترجیح ما دانش آموزان المپیادی است.

دکتر آرش عکاظی، معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی با بیان این که دانشکده پزشکی تهران آمادگی افزایش ظرفیت پذیرش را ندارد، گفت: ترجیح  ما حفاظت از کیفیت آموزش است نه کمیت آن چرا که در زمان خود به کمیت به اندازه کافی پرداخته شده و وجود بیش از ۶۰ دانشکده علوم پزشکی در ایران خود موید این موضوع است.

افزایش ظرفیت پذیرش زمانی منطقی است که کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار ندهد
وی افزود: افزایش ظرفیت پذیرش زمانی منطقی بنظر می رسد که کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار ندهد و اگر قراراست بر اساس سیاست های بالادستی این افزایش صورت بگیرد، ترجیح ما این است که پتانسیل های جدیدی مثل دانش آموزانی که مدال المپیاد کسب کرده اند  به جمع سایر دانشجویان برای هم افزایی هرچه بیشتر پتانسیل های متفاوت دانشجویی اضافه شوند.
دکتر عکاظی  در خصوص تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی بر اساس زیر ساخت دانشکده پزشکی گفت:  زیر ساخت آموزشی چند جزء اصلی دارد که مهمترین آنها وجود استاد به تعداد مناسب و فضای فیزیکی است.
فضای فیزیکی صرفا به معنای وجود کلاس آموزشی نیست و وجود فضاهای کتابخانه ای، استراحت، سلف سرویس، سایت کامپیوتر و از همه مهمتر با توجه به اینکه قسمت عمده ای از دوران تحصیل دانشجویان پزشکی در مراکز بیمارستانی و بالینی سپری می شود، بخش های آموزشی بیمارستانی هستند. 
وی ادامه داد: در بحث زیر ساخت های آموزشی دو مسئله مطرح است یکی ساختار کلاسی برای آموزش تئوری دانشجویان و دیگری توزیع دانشجو در بیمارستان ها متناسب با تعداد استاد و بخش های آموزشی بالینی است، برای مثال اگر تعداد دانشجو بیش از یک اندازه ثابت و مقدار اعلام شده دانشکده باشد، تعداد کشیک آموزشی که دانشجویان باید در یک ماه داشته باشند از تعداد استاندارد پایین تر خواهد بود چرا که فضای آموزشی لازم به تعداد دانشجویان، و فضای رفاهی کافی مثل پاویون و سایر تسهیلات مورد نیاز دانشجویان برای حضور در این فرآیند آموزشی وجود ندارد.
معاون آموزشی دانشکده پزشکی تصریح کرد هدف ما امروزه از پرورش پزشک چیست؟دانش آموخته پزشکی عمومی توانمند یا صرفا افزایش فارغ التحصیلان پزشکی؟.
دکتر عکاظی با بیان این که در حال حاضر  تعداد قابل توجهی از  دانشکده های پزشکی از بالا بودن تعداد دانشجو نسبت به امکانات خود شکایت دارند، گفت: نسبت استاد به دانشجو، امکانات اسکیل لب به دانشجو، آزمایشگاه به دانشجو و فضای فیزیکی در بیمارستان ها از محدودیت های مهم  دانشکده ها است.
وی با تاکید بر تاثیر افزایش ظرفیت پذیرش در کاهش کیفیت آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: در سال 90 و 91 به علت ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران، ظرفیت زیادی به دانشکده پزشکی تحمیل شد که شرایط آموزش بالینی را با مشکلات قابل توجهی روبرو کرد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نسبت به سال های گذشته تعداد دانشکده های پزشکی که مشغول به تربیت دانشجو هستند رشد قابل توجهی داشته است، که استفاده از پتانسیل و ظرفیت این دانشکده ها  کمیت مورد نیاز و مد نظر سیاستگذاران را تامین خواهد کرد.
 دکتر عکاظی با بیان این که ظرفیت پذیرش دانشکده پزشکی سالانه به مسئولین وزارت بهداشت اعلام می شود، گفت: ظرفیت مازاد از طریق پذیرش دانشجو از لیسانس به پزشکی و دارندگان مدال طلا و نقره المپیادهای دانش آموزی پذیرش می شوند.
وی با تاکید بر مدل هدفمند شده در پذیرش دانشجوی مازاد در دانشکده پزشکی تهران ادامه داد: تعداد قابل توجهی از دانشجویان ما از میان رتبه های برتر هستند و ترجیح مسئولان دانشکده است که در صورت نیاز به افزایش پذیرش، این ظرفیت به استعدادهای خاص مثل برگزیدگان المپیاد تعلق گیرد.
معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی گفت: دانشکده پزشکی تهران آمادگی پذیرش را ندارد و با توجه این که دانشجویان خارجی که در واحد بین الملل دانشگاه پذیرش می شوند، از سال سوم تحصیلی و از دوره فیزیوپاتولوژی با دانشکده پزشکی ادغام می شوند و بار آموزشی زیادی برای ساختار آموزش بالینی ما ایجاد می کنند و همین امر  اجازه افزایش ظرفیت را به ما نمی دهد.
خبر: مینا محمدی
 
مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی