مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

دومین کارگاه استادان همیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

اسوه شدن با رعایت اصول اخلاقی میسر می شود

دومین کارگاه استادان همیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، به منظور الگوسازی و تببین نقش اساتید در هدایت و تعالی دانشجویان در عرصه های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.

دومین کارگاه استادان همیار

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، منتورنیگ را مقوله مهمی دانست که در برنامه های آموزشی مراکز پیشرفته جهان نیز وجود دارد و گفت: در گذشته منتورها بر روی شاگردان خود اثرگذار بودند به طوری که حتی پس از درگذشت منتور،  شاگردان راه او را به عنوان الگوی مجسم ادامه می دادند.

دکتر قناعتی،رسول اکرم (ص) را بهترین منتور عالم توصیف کرد که اثرات ایشان تا آخر زمان ادامه دارد و گفت: خداوند در آیه 21 سوره مبارک احزاب « لقد کان لکم فی رسول اللّه أسوةٌ حسنةٌ» می فرمایند رسول خدا اسوه و سرمشق خوبی برای شماست. بنابراین اسوه شدن میسر نمی شود مگر با رعایت اصول اخلاقی.

رئیس دانشگاه با تاکید بر اینکه باید اول خودمان عامل به اصول منتورینگ حقیقی باشیم افزود: امام صادق (ع) می فرمایند مردم را با غیر زبان خود به سوی ما دعوت کنید. در نتیجه برای اینکه شاگردان با سواد، اخلاق مدار، توانمند، مردم دوست، عادل و عدالت جو و پاسخگو به مشکلات مردم تربیت کنیم که به ارتقا سیستم و پیشرفت کشور کمک کنند؛ باید اول خودمان عامل به این اصول باشیم.

دکتر قناعتی لازمه تاثیرگذاری بر دیگران را اصلاح نگرش فردی دانست و گفت: صرفا با کلام نمی توان تاثیرگذار بود، اگر حرف و رفتار متناقض باشد به خوبی تشخیص داده می شود. مردم، اخلاص و پاکی، دروغ و نیرنگ و ریا را به خوبی حس می کنند. بنابراین اولین قدم تاثیرگذاری علمی و اخلاقی برای استادان دانشگاه که رسالت بزرگ معلمی را انتخاب کرده اند، این است که خودشان عامل باشند.   

رئیس دانشگاه با اشاره به عوامل بیرونی و درونی الگوسازی علمی و اخلاقی گفت: رقابت ها و مسائل مالی از جمله عوامل بیرونی است که باعث می شود افراد هنگام مواجهه با سختی ها، راه خود را تغییر دهند. از این رو، نقش عوامل درونی بسیار بااهمیت است و تقویت توانمندی های درونی سبب می شود که حتی در ناملایمات زندگی در مسیر درست حرکت کنیم و تسلیم شرایط نشویم.

دکتر قناعتی با اشاره به ایام دهه فجر، امام خمینی(ره) را نمونه منتور موفق دانست و گفت: ایشان در طول حیات خود، برای آنچه درست تشخیص می دادند؛ ایستادگی می کردند و این ویژگی می تواند الگوی خوبی برایمان باشد.

رئیس دانشگاه، با تاکید براینکه کمک کنیم برنامه همیار که به خوبی آغاز شده با جدیت ادامه پیدا کند افزود: دانشجویان،  فرزندان ما، آینده سازان کشور و اثرگذار در نظام سلامت هستند. باتوجه به اینکه هر ماه 60 میلیون نفر به نظام سلامت مراجعه می کنند؛ اگر افراد اخلاق مدار و توانمند تربیت شوند، می توانند به عنوان الگو در جامعه اثر بگذارند  و تغییرات مثبتی را ایجاد کنند.

رئیس دانشگاه، توجه به پرورش درست دانشجویان را  یک وظیفه اخلاقی، انسانی و ملی دانست و گفت: رویکرد خدمت گرایانه، وجه مشترکی است که همه افراد با هر گرایشی به آن اعتقاد دارند و اگر وظیفه خود را در قبال دانشجویان به درستی انجام دهیم و نسبت به مسائل خانوادگی، اجتماعی، مالی و تحصیلی دانشجویان حساس باشیم، به پیشرفت کشور کمک کرده ایم.

دکتر قناعتی در پایان سخنان خود از دکتر زینالو در برگزاری این کارگاه قدردانی کرد و گفت: انسان در طول حیات خود نیازمند الگو است و  باید الگوهای خوبی را تربیت کنیم که به فکر خدمت به مردم باشند.

*ضرورت برنامه‌ریزی مدون برای دانشجویان*
دکتر علی اکبر زینالو مشاور امور آموزشی و پژوهشی رئیس دانشگاه و دبیر علمی کارگاه، با اشاره به دغدغه تفاوت نسلی گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، جنگ نرم گستره وسیعی دارد و در این حوزه اساتید دانشگاه به عنوان فرماندهان و دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم،  نقش مهمی در مقاومت و حرکت روبه جلو در مسائل اجتماعی، علمی و فناوری دارند.
 
دبیر علمی کارگاه با بیان اینکه، فرهنگ و باور جوانان در پیش و پس از ورود به دانشگاه تحت تاثیر بمباران فکری و فرهنگی قرار دارد گفت: براساس مطالعه ای که اوایل امسال صورت گرفته، دوران کرونا باعث شد جوانان و نوجوانان از اجتماع  و جمع همتایان خود دورباشند و در این میان شبکه های اجتماعی و هجمه های فرهنگی موجب ایجاد فاصله بین جوانان با باورهای جامعه شده است.   
 
دکتر زینالو هدف از برگزاری این کارگاه را تحت پوشش فکری، فرهنگی و اجتماعی قرار دادن دانشجویانی دانست که  به عنوان مدیران و افسران آینده، وامدار و متعهد به کشور باشند و گفت: همه ما مسئول هدایت و رهبری فکری، عقیدتی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان هستیم. دانشجویانی که برای ادامه تحصیل، از خانواده های خود در شهرستان ها گسسته اند و وارد فضای بزرگی شده اند و ممکن است تحت تاثیر جاذبه های آن قرار بگیرند.
 
دبیرعلمی کارگاه با تاکید بر لزوم برنامه ریزی مدون برای دانشجویان بخصوص دانشجویان تازه ورود گفت: اگر برنامه و طرح روشنی برای کمک گرفتن دانشجویان، از همکلاسی های سال بالایی و اساتید نداشته باشیم طبیعی است که  داشته های فرهنگی حین ورود آنان، به دانشگاه، موقع خروج از دانشگاه تهی یا معکوس می شود.
 
دکتر زینالو، خطر گسست نسلی، انحرافات فکری و دور شدن جوانان از مبانی و مبادی فرهنگی کشور را خطر جدی دانست و گفت:  نسبت به پرورش و آموزش این نسل بی تفاوت نباشیم. استادان  نه در نقش پدر و مادر  بلکه به عنوان هادی و راهبر فکری، علمی، معنوی و فرهنگی می توانند تاثیر بسزایی بر نسل جوان و ورودی های جدید دانشگاه داشته باشند. البته مسئولین و مدیران دانشگاه نیز به عنوان فرمانده عملیات فرهنگی و جنگ نرم نقش برجسته تری در این امر دارند.
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *