مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست مشترک هیئت‌رئیسه با روسای بیمارستان‌ها

دکتر کریمی: سردار سلیمانی الگوی اخلاص در عمل است که باید درس بیاموزیم

در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه با روسای بیمارستان‌ها، وضعیت مالی و نیروی انسانی و نحوه اعتباربخشی بیمارستان‌ها موردبحث و بررسی قرار گرفت.

گالری عکس
در این نشست که یکشنبه 15 دی 98 در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر کریمی در سخنان پیش از دستور به حادثه شهادت سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: حاج قاسم سلیمانی انسان پاک و برآمده از دل هشت سال دفاع مقدس است. ایشان اغلب به‌عنوان چهره نظامی در جامعه شناخته می‌شود اما معتقدم   پس از شهادتشان، یک چهره فرهنگی هستند.

سردار سلیمانی معلم فرهنگی برآمده از دل جهاد

وی افزود: ما که در محیط دانشگاه و درس و بحث هستیم، فکر می‌کنیم معلمان از دانشگاه، مدرسه و محیط‌های آموزشی بیرون می‌آیند؛ درحالی‌که امروز می‌بینیم یک معلم بزرگ از دل جنگ، جهاد و جبهه که به نظر غیر آموزشی می‌رسد؛ بیرون می‌آید. معلمی که بسیاری از جنبه‌های اخلاقی او در زمان حیاتش برایمان روشن نبوده و به‌مرور، با خاطرات و فیلم‌هایی که از رفتار و منش ایشان منتشر می‌شود،  با یک معلم فرهنگی در تمامی ابعاد مواجه می‌شویم.
دکتر کریمی با اشاره به درسی که از ساده زیستی سردار سلیمانی می‌توان گرفت و وصیت ایشان به همسرش گفت: حاج قاسم حتی محل دفن خود را مشخص و تأکید کرده بود که سنگ‌قبر ساده‌ای بر مزارش گذاشته شود و اگر چنین توصیه‌ای نمی‌کرد ممکن بود ما با محل دفن ایشان برخورد دیگری کنیم.
رییس دانشگاه، بابیان اینکه حیف بود حاج قاسم در اثر یک حادثه ساده به شهادت برسد گفت: برای کسی که سال‌ها در جنگ و جبهه بوده، حیف است در اثر یک ترور کور یا یک حادثه هواپیمایی شهید شود. این دست تصمیم گیر خلقت بوده که ایشان در کجا و توسط چه کسی، آن‌هم کسی که کاملاً عریان، اعلام می‌کند؛ من دستور شهادتش را دادم، به شهادت می‌رسد. قطعاً خداوند ایشان را دوست داشته که به دست ضد انسانی‌ترین فرد به شهادت می‌رسد.
وی افزود: حاج قاسم زندگی با خیروبرکتی داشته است که باوجود هم‌رزمان و همراهان بسیار یک حاج قاسم پیدا می‌شود و تا آخرین لحظه بار را به منزل می‌رساند و این‌گونه به دست بدترین آدم زمان که  دستش به خون هزاران نفر آغشته است و ادعای ضد تروریستی دارد به شهادت می‌رسد.
دکتر کریمی در پاسخ به این پرسش که چرا این حادثه در کشور دیگری روی‌داده است افزود: ممکن است مطرح شود چرا این حادثه در کشور دیگری رخ‌داده؟ دلیل آن واضح است عراق کشور همسایه‌ای است که ایرانیان سال‌های طولانی چه با ویزا و چه بدون ویزا به آن رفت‌وآمد دارند. شیعیان در طول تاریخ به‌قصد زیارت به عراق می‌رفتند و گاهی سال‌ها در آنجا زندگی می‌کردند و این کاملاً منطقی و قابل‌قبول است که ما به کشور همسایه‌مان برویم. اما اینکه امریکایی‌ها فضای آن کشور را در درست گرفته‌اند و ادعا می‌کنند که چرا بدون ویزا به کشور همسایه خود می‌رویم، جای سؤال دارد. البته همه این ادعاها در تاریخ ثبت می‌شود و می‌ماند که امریکایی‌ها از هزاران کیلومتر دورتر به عراق می‌آیند و جسارت می‌کنند و دست به اقدام تروریستی می‌زنند.
رییس دانشگاه بابیان اینکه همه این عوامل از سردار سلیمانی اسطوره ساخته است افزود: برای اینکه یک نفر از دل جنگ تبدیل به اسطوره فرهنگی شود عوامل بسیاری نقش دارد. یکی از بارزترین ویژگی ایشان اخلاصشان بود؛ به دنبال هیچ‌گونه منفعت و برنامه‌ریزی شخصی برای خود و آینده‌اش نبود و همین باعث شد که تبدیل به یک اسطوره شود و این برای همگان درس بزرگی است.
وی افزود:  آن‌هایی که به‌غلط قضاوت می‌کنند که مردم را به‌زور برای تشییع پیکر ایشان جمع کرده‌اند؛ تحلیل درستی ندارند. شنیدن چنین قضاوت‌هایی آن‌هم از زبان افرادی که انتظار آن را نداریم؛ درس دیگری است که می‌توان از این حوادث گرفت.
 دکتر کریمی بابیان اینکه تروریست امروز ترامپ و رییس‌جمهور امریکاست، نه حاج قاسم سلیمانی افزود: حاج قاسم می‌خواست تروریست‌ها را از  کشورهای اسلامی دور کند و این واقعیتی است که فضای مجازی و رسانه‌های غربی سعی دارند آن  را وارونه جلو دهند و ما باید حواسمان باشد.
وی افزود: مسئولیت اصلی این حادثه برعهده عراق است و مراجع و سردمداران حکومت عراق که عناصر اصلی کشورشان توسط  دشمن و بیگانگان شهید می‌شوند، باید پاسخگو باشند و البته ما نیز باید به دنبال راه و روش خودمان باشیم.
دکتر کریمی در پایان این بخش از سخنان خود، بابیان اینکه امیدوارم خداوند صبر و تحمل این شهادت را به همگان بدهد افزود: حاج قاسم این راه را آگاهانه انتخاب کرده بود و ما باید اخلاص در رفتار و عملکردمان را، از ایشان یاد بگیریم.

حذف اسناد مالی کاغذی برای نخستین بار

سپس آزاده چتروز مدیر امور مالی دانشگاه، به تشریح مطالبات بیمارستان‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت و گفت: وضعیت مطالبات دانشگاه از بیمه‌ها، از هزار میلیارد تومان به 780 میلیارد تومان کاهش پیداکرده است و درمجموع مطالبات دانشگاه از بیمه سلامت به هفت و نیم ماه و از بیمه تأمین اجتماعی به هفت ماه رسیده است.
وی با اشاره به‌صرف این اعتبارات در حمایت از داروخانه‌های 13 آبان گفت: مجموع بدهی مراکز به داروخانه‌های بیمارستانی، 253 میلیارد تومان است که  به‌منظور ادامه خدمت این داروخانه‌ها و  ذخیره دارویی 4 ماه نخست سال 99 باید موردحمایت قرار گیرند.
مدیر مالی دانشگاه با تشریح وضعیت بدهی هریک از بیمارستان‌ها، خواستار رسیدگی مستقیم روسای بیمارستان‌ها به نحوه ارسال الکترونیک اسناد بیمه سلامت شد و گفت: سامانه نجات، داشبورد مدیریتی است که اطلاعات موردنیاز را در اختیار مسئولان بیمارستان‌ها قرار می‌دهد.
چتروز در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم اجرای بخشنامه سند دیجیتال تأکید کرد و به تشریح فرآیند آن پرداخت و گفت: دانشگاه به‌عنوان نخستین دستگاه اجرایی اقدام به حذف اسناد مالی کاغذی در راستای دولت الکترونیک می کند.

آغاز نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستان‌ها

در ادامه، دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه به تشریح فرآیند نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستان‌ها پرداخت و گفت: گواهی اعتباربخشی بیمارستان‌ها که در بازه زمانی دوسالانه انجام می‌شود تا پایان امسال اعتبار دارد و پیش از انقضا با کمک وزارت بهداشت اعتباربخشی جدیدی از بیمارستان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی خواهیم داشت.
وی افزود: برنامه اعتباربخشی وزارت بهداشت هر دوره بازنگری شده و نسخه جدیدی ارائه می‌شود. در دوره چهارم نیز 19 محور به‌عنوان مؤلفه‌های اصلی شناسایی‌شده‌اند که مشتمل بر 110 استاندارد و 514 سنجه هستند.
دکتر رضایی بابیان اینکه نسل چهارم اعتباربخشی بر ارتقا کیفیت و ایمنی بیمار تأکید دارد افزود: افزون بر صیانت از ارزش‌های کیفی در ویرایش‌های دورهای قبل، در این دوره تعداد بیشتری از استانداردها، متوجه نتایج و پیامدها هستند.
معاون درمان دانشگاه موفقیت بیمارستان‌ها را گرو کار گروهی دانست و گفت: اغلب سنجه‌ها نیازمند هزینه در پیش‌نیازهای ایمنی و یا برای بیمارستان‌های برتر و عالی تعیین‌شده‌اند که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد اثربخشی بیش‌ازپیش این دوره از اعتباربخشی باشیم.
در ادامه دکتر عباسی مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان توضیح بیشتری  درخصوص وظایف هر بیمارستان ارائه کرد.

بررسی وضعیت نیروی انسانی بیمارستان‌ها

سپس دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، با تأکید بر مدیریت منابع انسانی در دانشگاه گفت: کتاب استاندارد نیروی انسانی از سوی وزارت بهداشت تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ‌شده که می‌تواند مبنای ارزیابی عملکرد نیروی انسانی باشد.
وی افزود: پیش‌ازاین استانداردی در ارزیابی نیروی انسانی وجود نداشت؛ اما تحریم‌ها و کمبود منابع فرصتی فراهم کرد که فرآیندها براساس استانداردها تعریف و اجرایی شود. براساس این دستورالعمل نسبت نیروی انسانی به نوع تخت و خدمتی که ارائه می‌شود تعیین‌شده و مجموعه مدیریت توسعه سازمان و سرمایه انسانی تلاش می‌کنند این استانداردها را در بیمارستان‌ها رعایت کنند.
دکتر بیگلر با اشاره به کمبود نیروی انسانی که از سوی واحدها مطرح می‌شود گفت: درحالی‌که در مراکز در برخی رده‌هایی نظیر پرستاری کمبود نیرو داریم، در اغلب رسته‌ها اعم از اداری و مالی و... با مازاد نیرو مواجه هستیم که لازم است روسای بیمارستان‌ها نسبت به جذب و مدیریت نیروهای خود مداخله بیشتری داشته باشند.
معاون توسعه دانشگاه با تأکید براینکه توسعه بخش‌های بیمارستانی باید با مجوز دانشگاه صورت گیرد افزود: توسعه یک بخش نیازمند پیش‌بینی تجهیزات و نیروی انسانی است؛ لذا در این شرایط به‌جای توسعه بخش‌ها، بهتر است وضعیت موجود خود را حفظ کنیم تا خدمت مناسبی به بیماران ارائه شود.
در ادامه دکتر نمازی مدیر توسعه سازمان و سرمایه انسانی به تشریح وضعیت نیروی انسانی به تفکیک بیمارستان‌ها پرداخت و گفت: میانگین نیروی انسانی به تخت فعال در کشور 2.79 است که این رقم در دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل تفاوت نوع خدمتی که بیمارستان‌ها ارائه می‌دهند برای هر تخت فعال 3.15 نیرو است.
وی بابیان اینکه درحال حاضر نسبت نیروهای بهداشت و درمان 71 درصد و پشتیبانی 29 درصد است افزود: در سال 87، نسبت نیروهایی که مستقیم به بیماران خدمت می‌کردند، 54 درصد و نیروهای پشتیبانی 46 درصد بود. طبق هدف‌گذاری انجام‌شده در نظر داریم این نسبت را به 80 درصد کادر بهداشت و درمان و 20 درصد پشتیبانی اصلاح کنیم و بیمارستان‌ها با توجه به شرایط خود باید در این زمینه مدیریت کنند.
در ادامه هریک از روسای بیمارستان‌ها درخصوص مطرح‌شده به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

تأکید رییس دانشگاه بر نظارت روسای بیمارستان‌ها بر HIS و اعتباربخشی

دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده در زمینه مدیریت مالی بیمارستان‌ها گفت: روسای بیمارستان‌ها شخصاً، پیگیر HIS بیمارستان‌ها و به‌روزرسانی ثبت اطلاعات اسناد بیمه‌ای باشند.
وی درخصوص اعتباربخشی بیمارستان‌ها گفت: روسای بیمارستان‌ها باوجود همه محدودیت‌ها، حداکثر وقت و تلاش خود را صرف اداره مراکز می‌کنند و لازم است این عملکرد خوب به‌درستی در معرض دید تیم ارزیابی نیز قرار گیرد، لذا روسای بیمارستان‌ها باید در این زمینه نیز حضور فعال داشته باشند.

رعایت نسبت نیرو به تخت، نیازمند مداخله روسای بیمارستان‌ها

رییس دانشگاه با اشاره به گزارش مدیریت نیروی انسانی گفت: نسبت نیروی بهداشت و درمان، به پشتیبانی باید به‌تدریج و درنهایت آرامش اصلاح شود.
وی بابیان اینکه اطلاعاتی که امروز ارائه شد نشان می‌دهد در زمینه نیروی پرستاری یا نزدیک و یا زیر حد استاندارد هستیم افزود: این آمار در یک نگاه کلی نشان می‌دهد، منظورمان از کمبود یا مازاد نیروی انسانی چیست؟ این روندی است که در طول سال‌ها، به بیمارستان‌ها تحمیل‌شده و اکنون بسیاری از این افراد، درجایی که باید باشند، کار نمی‌کنند.
دکتر کریمی برافزایش نیروهایی که مستقیم به بیماران خدمت می‌کنند تأکید کرد و گفت:  نسبت نیرویی که مستقیم به بیمار خدمت می‌کند باید از 70 درصد فعلی  بیشتر و به همان نسبت نیروی پشتیبانی کمتر شود تا کیفیت ارائه خدمات افزایش یابد. البته معتقدم  نباید نیروی پشتیبانی از حد استاندارد کمتر شود چون در این صورت نیز بیمارستان در ارائه خدمات خود با مشکل مواجه می‌شود. اما کاری که با تعداد کمی نیرو قابل انجام است در برخی موارد توسط شمار بیشتری از افراد انجام می‌شود و این نیازمند مدیریت روسای بیمارستان‌هاست.
رییس دانشگاه، بابیان اینکه مدیریت در بیمارستانی که بیش از 50 درصد نیروها، اضافه‌کاری می‌کنند؛ سخت است افزود: افزایش رضایتمندی و اداره بیمارستان با نیروهایی که به‌شدت خسته هستند میسر نمی‌شود و لذا بایستی نیروهایی که مستقیم به بیمار خدمت ارائه می‌دهند در یک حد و استاندارد خاصی باشند.
وی با تأکید براینکه رعایت استانداردها باید متناسب با امکانات و شرایط دانشگاه باشد افزود: هر کشوری براساس سرمایه‌ها و امکانات خود استانداردهایی را تعریف می‌کند. اینکه دانشگاه بتواند استانداردها را رعایت کند بسیار خوب است اما اگر در این شرایط نمی‌تواند  بیش حد آن را  بالا ببرد، نباید به یکدیگر فشار بیاوریم چراکه همگی محدودیت‌های کشور و دانشگاه را خوب می‌دانیم.
دکتر کریمی با اشاره به تجربه خود از جذب نیرو در مرکز قلب گفت: سال‌هایی که در مرکز قلب بودم همیشه نسبت نیرو به تخت را در ذهنم محاسبه می‌کردم؛ درست همانند کاری که تیم معاونت توسعه انجام می‌دهد. چراکه معتقدم از بیمارستانی که به دلیل نیروی مازاد سنگین شده نمی‌توان انتظار عملکرد چابک داشت. در تمام این سال‌ها نیز حقوق و کارانه پزشکان و کارکنان را به‌موقع پرداخت کردیم.
وی تصریح کرد: قطعاً روسای بیمارستان‌ها دغدغه بسیاری دارند اما چون می‌بینند دانشگاه برای حل مشکلاتشان تلاش می‌کند و به‌طور منظم پرداخت‌های کارکنان در پانزدهم، بیست و پنجم و سی‌ام هرماه انجام می‌شود؛ ممکن است از بیان مشکلات خود صرفه نظر کنند.

تأکید دوباره بر پرهیز ساخت‌وساز جدید

رییس دانشگاه، بار دیگر بر پرهیز از  شروع ساخت‌وسازهای جدید در بیمارستان‌ها تأکید کرد و گفت: هرچند برخی ساخت‌وسازها موردنیاز بیمارستان‌هاست اما به دلیل محدودیت‌های موجود امکان پروژه عمرانی جدید در بیمارستان‌ها وجود ندارد. در مورد پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای که باقی‌مانده نیز  باید تلاش کنیم هرچه زودتر به نتیجه برسند. همچنین  به‌جای توسعه بخش‌هایی که نیاز به نیروی جدید دارند سعی کنید بخش‌هایی که درحال تعطیلی هستند را راه‌اندازی کنید.

روزهای سخت می‌گذرد

وی افزود: بیمارستان‌ها روزهای سخت بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند. زمانی  بیمارستان‌ها را از بیمار خالی می‌کردند تا به مداوای مجروحان جنگی بپردازند؛ همگی کمک کردیم که از آن روزها عبور کنیم. در این شرایط نیز باید کمک کنیم تا بحران‌ها را پشت سر بگذاریم.

طرفدار جدی بیمارستان‌ها هستم

رییس دانشگاه در پایان سخنان خود، با تأکید بر حمایت دانشگاه از بیمارستان‌ها گفت: دانشگاه در تأمین نیروی پرستاری موردنیاز  بیمارستان‌ها حمایت می‌کند. باتوجه به اینکه  سال‌ها تجربه اداره بیمارستان‌های مختلف را دارم؛ مطمئن باشید که طرفدار جدی حمایت از بیمارستان‌ها هستم و در جلسات کارشناسی، مسائل بیمارستان‌ها را رصد و برای رفع آن به معاونان مربوطه سفارش می‌کنم. اما در کنار آن تأکیددارم روسای بیمارستان‌ها نیز واقعیت موجود را در نظر بگیرند و براساس آن برنامه‌ریزی کنند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: وحید مزاجردی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی