مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

با حضور رییس دانشگاه نشست سالانه شورای توسعه آموزش برگزار شد

نشست سالانه شورای توسعه آموزش دانشگاه با دو دستور ارائه گزارش عملکرد سال 95 و معرفی برنامه‌های سال 96 مرکز مطالعات و توسعه آموزش و بررسی راهکارهای ارتقای عملکرد دفاتر توسعه آموزش دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها برگزار شد.

گالری عکس
در این نشست که 10 اردیبهشت 96 در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد، دکتر جلیلی معاون آموزشی دانشگاه، به موفقیت‌های اخیر دانشگاه در عرصه آموزش به‌ویژه کسب عنوان دانشگاه برتر در تولید علم آموزش پزشکی اشاره کرد.
وی رویکرد اصلی حوزه آموزش در سال‌های اخیر را توجه به ارتقا کیفیت دانست و گفت: تدوین برنامه جامع ارزشیابی یکی از نمونه‌های بارز توجه به ارتقا کیفیت است.
سپس مدیران واحدهای مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، گزارش عملکرد سال 95 و برنامه‌های سال 96 این مرکز را ارائه کردند و اعضای جلسه به بیان نظرات و پیشنهاد‌های خود پرداختند.
 دکتر میرزازاده مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش نیز با اشاره به برگزاری جلسات منظم این مرکز با دفاتر توسعه آموزش دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها، به بیان چالش‌های دفاتر توسعه دانشکده‌ها و بیمارستان پرداخت و گفت: رسیدگی به مسائل دفاتر توسعه در دستور کار قرار دارد.
دکتر میرزازاده با اشاره به تدوین چارچوب شرح وظایف دفاتر توسعه گفت: از دفاتر توسعه انتظار می‌رود در چارچوب توانمندسازی آموزشی، ارزشیابی، برنامه‌ریزی آموزشی، پژوهش در آموزش، دانش‌پژوهی آموزشی و جشنواره‌های آموزشی، رسانه و همکاری‌های برون‌سازمانی و فعالیت‌های توسعه آموزشی دانشجویان فعالیت کنند.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه با تاکید بر برنامه محوری دفاتر توسعه گفت: برنامه امسال دفاتر توسعه باید براساس چارچوب شرح وظایف تدوین شود.
دکتر میرزازاده با اشاره به برنامه جامع ارتقا عملکرد دفاتر توسعه گفت: شفاف‌سازی حیطه عملکرد و شرح وظایف دفاتر توسعه آموزش و جایگاه آن، تقویت ارتباط بین مرکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها، تشویق و جهت‌دهی دفاتر به برنامه محوری و هم‌راستایی با سیاست‌های کلان توسعه آموزش، کمک‌های مالی و امکاناتی به دفاتر برای تأمین بخشی از نیازهای فوری و کمک به تأمین نیروی انسانی موردنیاز دفاتر توسعه از جمله برنامه‌هایی است که برای ارتقا عملکرد دفاتر توسعه پیش‌بینی‌شده است.
وی رسالت دانشگاه را تربیت فارغ‌التحصیلانی دانست که آینده کشور را تضمین کنند و گفت: باید زمینه مشارکت دانشجویان را در ساختار و چارچوبی مشخص فراهم کنیم.
 مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه با اشاره به  فعالیت‌های انجام‌شده در این مرکز، راه پیش رو را پرچالش دانست و گفت: ازآنچه تاکنون انجام‌شده خوشحالیم اما برای کارهایی که انجام‌نشده و عظمت کارهایی پیش رو، دغدغه داریم.
همچنین دکتر جعفریان رییس دانشگاه، در جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده، با تاکید بر نقش اساسی دانشکده‌ها در ارتقا آموزشی دانشگاه گفت: این دانشکده‌ها هستند که می‌توانند عملکرد آموزشی دانشگاه را ارتقا دهند و معاونت آموزشی و EDC نیز باید به حمایت از این فعالیت‌ها و تدوین و  اصلاح قوانین و مقررات موردنیاز بپردازد.
وی بر لزوم ایجاد زمینه مشارکت دانشجویان در برنامه‌های توسعه آموزش تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های دفتر منتورینگ دانشکده پزشکی و برگزاری سمینار دانشجویان داروسازی نمونه‌ای از توانمندسازی و ظرفیت‌سازی آموزشی است که با محوریت دانشجویان به اجرا در می‌آید و دانشکده‌های دیگر نیز می‌توانند از این تجربیات استفاده کنند.
دکتر جعفریان با بیان اینکه تاکنون فعالیت‌های خوبی در دفاتر توسعه دانشکده‌ها صورت گرفته است افزود: دانشجویان این دانشگاه باید دید وسیع‌تر و توانمندی بیشتری نسبت به دانشجویان سایر دانشگاه‌ها داشته باشند و این وظیفه ماست که با برنامه‌ریزی مناسب چنین فارغ‌التحصیلانی را تربیت کنیم.
رییس دانشگاه با بیان اینکه برای ارتقا در سطح داخلی و بین المللی، نباید توسعه را متوقف کنیم افزود: باید سرانه توانمندسازی و سرانه طرح‌های توسعه‌ای در هر یک از دانشکده‌ها تعیین شود.
 وی افزود: طراحی و تدوین طرح‌های توسعه‌ای راهکار مناسبی برای تخصیص اعتبار برای فعالیت‌های توسعه آموزشی است.
دکتر جعفریان با تاکید بر استفاده از نتایج ارزشیابی‌ها و ارائه بازخورد آن به اعضای هیات علمی دانشکده‌ها گفت: کندی در انجام امور و دستیابی به نتایج مورد نظر  و  کاستی در ارائه بازخورد از جمله نقاط ضعف سیستماتیک است که باید برای رفع آن، ارائه بازخورد دلسوزانه و نقد سازنده تلاش کنیم.
 وی با بیان اینکه دانشکده‌ها باید تدوین طرح دوره برای هر درس را جدی بگیرند افزود: با این کار شناسایی کاستی‌های موجود تسهیل می‌شود.
خبرنگار: سمیرا کرمی/ عکس: سید میثم عطری

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی