مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی

تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر آموزش خلاق، جامعه نگر و سلامت محور

دکتر قناعتی در نهمین نشست شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی، بر آموزش خلاق، جامعه نگر و سلامت محور تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت آموزشی، نشست این شورا، با حضور دکتر حسین قناعتی و دکتر سید فرشاد علامه به ترتیب رئیس و معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر غلامرضا حسن زاده‌ دبیر شورای عالی  برنامه ریزی علوم پزشکی، دبیران برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری کشوری و مسئولان کارگروه های کلان منطقه ای چهارشنبه 21 تیرماه 1402  در تالار دارالفنون دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
 دکتر قناعتی در این نشست با بیان اینکه دانشگاه ها باید دانشجوی خلاق و جامعه محور تربیت کنند افزود: آموزش دانشگاه باید مبتنی بر نیازهای جامعه باشد و دانشجویی را تربیت کند که با خلاقیت، راه حل مسائل را پیدا کند.
 رئیس دانشگاه با بیان اینکه دانشجو باید تعهد حرفه ای، مهارت های ارتباطی و تفکر نقاد را بیاموزد گفت: در کنار آموزش تئوری لازم است مهارت های عملی و آموزش سلامت محور را به دانشجویان بیاموزیم و دانشجویان با اصول پرستاری و توانبخشی در پزشکی آشنا شوند.
 وی در ادامه با بیان اینکه دانشجویان باید کار گروهی و جمعی را در دانشگاه‌ها آموزش ببینند  پیشنهاد داد: با روش های مختلف می توان کارگروهی را در دانشگاه تشویق کرد به عنوان مثال می توان پایان نامه ها را از حالت فردی به گروهی تبدیل کرد  و فرصت مباحثه را در کلاس ها به وجود آورد. در دانشگاه سبطین، (شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلای معلی)پس از پایان درس دانشجویان به گروه های مختلف تقسیم می شوند و درباره موضوع کلاس مباحثه می کنند این امر به آموزش بهتر و انسجام فعالیت گروهی کمک می کند.  
آموزش معکوس بصوت دادن متن کلاس به دانشجو از قبل و ایجاد بستر مباحثه کلاس های دوطرفه و ...از راهکارهای خوب بهبود آموزش کلاسیک است.
 دکتر قناعتی با تاکید بر انجام پژوهش های اثرگذار و کاربردی گفت: اگرچه تولید مقاله لازم است اما پژوهش ها باید به سمت فناوری و اثرگذاری سوق پیدا کنند.
 رئیس دانشگاه با اشاره به همراهی دانشجویان با برنامه های دانشگاه گفت: دانشجویان در همه عرصه ها همراه دانشگاه هستند و وقتی  پویش شنبه های نیکوکاری را با آنان مطرح کردیم نیز مورد استقبال قرار گرفت.
 وی در پایان با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه ای گفت: ما استادان برجسته بسیاری داریم که برای درمان بیماران زحمت می کشندکه باید نسبت به معرفی الگوهای برجسته تلاش کنیم.
دکتر غلامرضا حسن زاده‌ دبیر شورای عالی  برنامه ریزی علوم پزشکی به تشریح محورهای اصلی و پیشرفت برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش پزشکی پرداخت و در ادامه گزارشی از  حیطه  فعالیت ها و اقدامات دانشگاه ها را در  ۱۰ کارگروه «اخلاق پزشکی، سلامت معنوی و تعهد حرفه ای»، «مرجعیت علمی و آینده نگاری»، «پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی»، «همگرایی در تعالی علوم و فناوری های پیشرفته»، «توسعه آموزش و فناوری های نوین یادگیری»، «بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی»، «اقتصاد آموزش»، «کارآفرینی و کسب و کارهای دانش بنیان»، «مدیریت جامع کیفیت در آموزش علوم پزشکی»، «نظام اعتباربخشی و استانداردهای آموزشی»  ارائه داد.
وی در ادامه ضمن معرفی دانشگاههای برتر در زمینه اجرای برنامه های جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی تصریح کرد: ما باید به تفاوتهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توجه کنیم و همه دانشگاهها ی کلان مناطق را یکسان نبینیم، از اجرای برنامه های پرهزینه و بی کیفیت دوری کنیم و فرایندها را احصا کنیم و فر ایندهای زائد را حذف کنیم.
دکتر علامه معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی در این نشست ضمن خیر مقدم به مدعوین افزود: بهتر است که تجارب موفق دانشگاه‌ها در تمام حیطه ها جهت الگوبرداری و بهره برداری  ‌به‌ دانشگاه‌های ‎دیگر ‌انتقال‌ یابد و بومی سازی برنامه¬ها سبب می شود که برنامه ها گسترش بیشتری یابند.
وی ادامه  داد خوشبختانه بحث پاسخگویی اجتماعی در برنامه¬های جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش پزشکی به خوبی دیده شده است و قطعا در کشور صاحب نظرانی وجود دارند که استفاده از تجربیات آنها همگرایی را بدنبال دارد  و ما را در مسیر صحیح قرار می دهد.
همچنین در این نشست اساتید و صاحبنظران در خصوص آموزش پاسخگو و پاسخگویی اجتماعی  مطالبی را بیان کردند و در ادامه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
دکتر علی اکبر حق دوست رئیس کارگروه تخصصی مرجعیت علمی و آینده نگاری نیز در این نشست از برگزاری هشتمین همایش مرجعیت علمی خبر داد و افزود: این همایش با رویکرد تجربیات موفق دانشگاهها و کلان مناطق در اجرای برنامه جامع عدالت ، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی  در  دانشکاه علوم پزشکی کرمان برگزار می شود.
دکتر دهقانی از راه‌اندازی سایت "خانواده با نشاط" توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان عضو کلان منطقه 8 خبر داد و افزود: سایت خانواده بانشاط به آدرس www.happyfamily.ir راه اندازی شده است و مخاطبین این وب سایت خانواده ها و کل جامعه هستند و در این وب سایت تلاش بر این است که راه حل های برخورد با مسائل و معضلات اجتماعی با زبان ساده و شیوا به خانواده های جامعه ارائه شود.
همچنین  در این نشست دکتر متوسلی رئیس کارگروه  تخصصی مدیریت جامع کیفیت در آموزش علوم پزشکی  در خصوص شاخص های کارگروه مدیریت جامع کیفیت مطالبی را بیان کرد.
در پایان این جلسه دکتر قنبری از کلان منطقه ۱۰، دکتر دهقانی از کلان منطقه ۸ و دکتر صادقی از کلان منطقه 2، دکتر خانی  از کلان منطقه5  گزارش عملکرد خود در برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی را ارائه نمودند و در ادامه ضمن جمع بندی  اساتید حاضر نظرات خود را جهت پیشبرد برنامه ها اعلام کردند.


کلمات کلیدی
آذر شهبازی
تهیه کننده:

آذر شهبازی

تصاویر

نشست شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی نشست شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی نشست شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی نشست شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی نشست شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی نشست شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی نشست شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *