مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

رییس دانشگاه در کنگره ملی مدیریت سلامت، توجه به آموزش رفتار حرفه‌ای را از نکات کلیدی موفقیت طرح تحول نظام سلامت دانست

دکتر علی جعفریان، رییس دانشگاه در کنگره ملی مدیریت سلامت که به میزبانی تبریز برگزار شد، توجه به آموزش رفتار حرفه‌ای به حرفه مندان نظام سلامت را از نکات کلیدی موفقیت طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران روز چهارشنبه 5 آبان 95 در کنگره ملی مدیریت سلامت در تبریز به‌عنوان عضو پانل تخصصی چالش‌های اجرایی طرح تحول از دیدگاه مجریان طرح تحول شرکت کرد و به سخنرانی با موضوع چالش‌ها و فرصت‌های طرح تحول پرداخت.
دکتر جعفریان پنج فرصت را برای‌ طرح تحول سلامت عنوان کرد و گفت: در یک نگاه اجمالی و کلی توجه ویژه حاکمیت به موضوع سلامت و در اولویت قرار دادن آن، دیده شدن نتایج طرح توسط مردم؛ در این طرح برنامه‌ریزی طرح به‌گونه‌ای بود که اثرات آن برای مردم به‌سرعت قابل‌لمس بود هم در بحث کاهش هزینه‌ها و هم در زمینه ارتقا کیفیت خدمات این امر محقق شد که دستاورد ارزنده‌ای است، همچنین تغییر استانداردهای خدمات سلامت و ارائه تعریف جدید از خدمات قابل‌قبول که به‌تنهایی دستاورد قابل‌توجهی بوده، توجه وسیع و گسترده همگان ازجمله دولت، سایر قوا و مقام معظم رهبری که بر مثبت بودن این طرح تأکید داشتند و توجه به امر پیشگیری که در سال آخر طرح تحول مورداجرا قرار گرفت، از فرصت‌های طرح تحول نظام سلامت است.
رییس دانشگاه در زمینه چالش‌های طرح تحول نظام سلامت به پنج مورداشاره کرد و گفت: محدودیت منابع که همواره وجود داشته است، اینکه خدمتی رایگان است به معنای این است که هزینه آن را دولت پرداخت می‌کند و اصولاً خدمات رایگان و بدون هزینه وجود ندارد و ارتقای هر خدمتی نیاز به منابع دارد که این امر باید موردتوجه قرار گیرد، مورد بعد ظرفیت ناکافی حوزه سلامت و عدم تعادل در قسمت‌های مختلف، در برخی مراکز درمانی تجمع بیش از ظرفیت و در برخی مراکز نبود بیمار منجر به ایجاد این عدم تعادل می‌شود.
دکتر جعفریان فقدان پروتکل و دستورالعمل تنظیم شده به‌ویژه در مواجه با تکنولوژی جدید، عدم تعادل بین آموزش و ارائه خدمات در بیمارستان‌های آموزشی و صدمه زدن به امر آموزش با حجم زیاد خدمت موردنیاز و در نهایت بازگشت به استانداردهای قبلی در صورت عدم رفع چالش‌های مطرح شده را از مهم‌ترین چالش‌های طرح تحول دانست.
وی اظهار داشت: آموزش رفتار حرفه‌ای در همه سطوح حرفه مندان سلامت از نکات کلیدی است که باید موردتوجه قرار گیرد و از موارد لازم برای موفقیت در این امر است.
دکتر جعفریان به بیان مدل هشت مرحله‌ای کاتر برای موفقیت در اصول لیدرشیپ پرداخت و گفت: در مرحله اول این مدل احساس نیاز به تغییر ایجاد می‌شود، در مرحله دوم ایجاد تیم هدایت‌کننده، در مرحله سوم تدوین چشم‌انداز روشن، در مرحله چهارم چشم‌انداز در اختیار ذی‌نفعان و کسانی که درگیر برنامه هستند قرار گیرد، مرحله پنجم توانمندسازی مجموعه، مرحله ششم طراحی مدل اجرایی و اهداف کوتاه‌مدت و اجرا کردن، مرحله هفتم اعلام وصول به اهداف کوتاه‌مدت و جشن گرفتن و تثبیت آن و مرحله هشتم واردکردن تغییر در فرهنگ سازمان است که در بحث تحول نظام سلامت در مرحله توانمندسازی و طراحی اهداف کوتاه‌مدت خیلی عملکرد مطلوبی نداشتیم.



رییس دانشگاه در حاشیه این همایش در مصاحبه با  روابط عمومی دانشگاه گفت: در خصوص فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی گفت: فارغ‌التحصیلان این رشته باید از دانش خود استفاده کنند و تا زمانی که صرفاً تئوری باشد این امکان وجود ندارد و اگر بخواهیم درست عمل کنیم فارغ‌التحصیلان باید در معرض این چالش‌ها و مشکلات قرار بگیرند و به‌تدریج در محیط‌های اجرایی وارد شوند و از تجربه آن‌ها استفاده کنند تا بتوانند در کار حرفه‌ای اثرگذار باشند. بنده در این مدت محدود مشاهده کردم دانشجویان خوب و پیگیری در این رشته وجود دارد امیدواریم با استفاده از دانش آن‌ها به وضعیت مطلوب دست پیدا کنیم.



توضیح اینکه کنگره ملی مدیریت سلامت اولین همایش سراسری دانش‌آموختگان علوم مدیریت سلامت و نهمین همایش سالیانه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور با تمرکز بر طرح تحول سلامت و عملکرد نظام سلامت است که 5 تا 7 آبان در تبریز برگزار می‌شود
دکتر علی اکبری ساری رییس دانشکده بهداشت و  اعضای گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت دانشکده بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی تهران در این کنگره حضور داشتند.
خبرنگار: الهام حق شناس 

 

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی