مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

تربیت مدیر برای نظام بهداشتی کشور

هشتاد و چهارمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی با حضور وزیر بهداشت برگزار شد

در هشتاد و چهارمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی درخصوص نحوه نمره دهی آزمون و محاسبه نمره کل، طول مدت آموزش دستیاری و پیش‌شرط‌های شروع دوره بالینی، عدم تحصیل همزمان در یک سال تحصیلی در دوره‌های تکمیلی تخصصی و یا فوق تخصصی و افزایش طول دوره رشته تخصصی طب اورژانس از سه به چهار سال بحث و بررسی شد.

گالری عکس
این نشست روز یکشنبه 10 بهمن 95 با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارتخانه، دکتر جعفریان رییس دانشگاه، دکتر جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه، اعضای این شورا و سایر روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
به گزارش وبدا، از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست می‌توان به بررسی و اصلاح مصوبات نشست‌های گذشته این شورا، شرکت مجدد دارندگان دانشنامه رشته‌های تخصصی بالینی و یا دارندگان مدرک PHD با پایه MD در آزمون پذیرش رشته‌های تخصصی بالینی پس از گذراندن تعهدات قانونی، سهمیه مناطق محروم در رشته/محل‌های تخصصی موردنیاز و ویژه، تکامل زیرساخت‌های آموزش بالینی و بررسی گزارش جلسات و مصوبات کمیسیون دائمی معین شورای آموزش پزشکی و تخصصی اشاره کرد.

ساماندهی پذیرش دستیار تخصصی پزشکی خانواده
در هشتاد و چهارمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی مأموریت داده شد تا ظرف 3 ماه آینده پیشنهاد روشنی برای پذیرش دستیار تخصصی پزشکی خانواده در سال تحصیلی 97-96 ارائه نماید.
به گزارش وبدا، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: نیروهای تخصصی نظام سلامت برای مباحث آموزشی تربیت می‌شوند و باید تربیت این نیروها برمبنای نیازهای کشور در برهه زمانی خاصی صورت پذیرد.
دکتر هاشمی با تأکید بر لزوم جذب نیروهای متخصص با توجه به نیازهای نظام سلامت گفت: در تربیت دانشجویان تخصصی پزشکی خانواده باید به این نکته دقت شود که این افراد پس از فراغت از تحصیل در واقع مدیریت مراکز بهداشتی را بر عهده خواهند داشت و باید افرادی دانشی و مهارت محور برای نظام سلامت تربیت شوند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: مدیریت و نظارت بر کار بهورزها، مراقبین سلامت و سایر نیروهای حوزه بهداشت برعهده این متخصصین است و همین امر حساسیت‌ها را در تربیت این نیروها نشان می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: نیاز دانشگاه‌ها به متخصصین پزشکی خانواده باید در برهه‌های زمانی محدود تعیین شود و مجوز تربیت نیروها با توجه به این نیازها و با تائید شورای گسترش صادر شود.
دکتر هاشمی گفت: باید دقیقاً تعداد متخصص موردنیاز، محل خدمت ایشان و امتیازاتی که بعد از فارغ‌التحصیلی دارند مشخص شود.
وی افزود: نقش پزشکان عمومی و رابطه آنها با مراکز جامع خدمات سلامت از هم‌اکنون باید روشن شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه تکلیف رشته پزشکی اجتماعی در نشست بعدی مشخص می‌شود گفت: امکان ادغام این دو رشته موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.
دکتر هاشمی اظهار داشت: اگر به نظام ارجاع اعتقاد دارید که باید داشته باشیم و بهداشت اولویت اول ما است، باید علاوه بر بهورز، مراقب سلامت و پزشک عمومی به فارغ‌التحصیلان این رشته توجه شود چرا که این افراد مهم‌ترین مدیران حوزه بهداشت در آینده خواهند بود.
براساس این گزارش، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی نیز در این نشست با بیان اینکه طرح تربیت پزشک خانواده از چندین سال پیش در کشور در مقاطع مختلف آغاز شده و در حال حاضر پزشکان عمومی این نقش را در مراکز بهداشتی کشور انجام می‌دهند گفت: طرح تربیت دستیار تخصصی پزشک خانواده نیز از سال گذشته در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آغاز شده است.
دکتر لاریجانی گفت: تدابیری اتخاذ شده که افراد مستعد وارد این دوره شوند و به همین دلیل سوابق خدمتی فرد یکی از مواردی است که برای ورود به دوره تخصصی پزشک خانواده ضروری است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در طرح تربیت دستیار تخصصی پزشکی خانواده محل خدمت این افراد مراکز جامع خدمات سلامت تعیین شده و افراد به‌صورت بورسیه و برمبنای نیاز دانشگاه محل خدمت پذیرفته می‌شوند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید بررسی دقیقی درخصوص نیازهای خود داشته باشند و افراد برمبنای نیازهای واقعی نظام سلامت پذیرفته شوند.
وی اضافه کرد:‌ برهمین مبنا دانشگاه‌ها محل خدمت افراد را مشخص می‌کنند و ظرفیت‌های موردنیاز خود را به شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام می‌کنند و ظرفیت‌های پذیرش توسط شورای گسترش تائید و اعلام می‌شود.
دکتر لاریجانی از نحوه برگزاری آزمون‌های پذیرش دستیاری پزشکی خانواده سخن گفت و افزود: تدابیری برای ساماندهی این آزمون‌ها اتخاذ شده و رویکرد ویژه‌ای به مهارت افراد در پذیرش ایشان وجود دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اذعان داشت: سوابق کاری افراد در نظام سلامت و به‌طور خاص در حوزه پزشکی خانواده و همچنین ‌طی دوره MPH پزشکی خانواده از مواردی است که در گزینش افراد برای ورود به دوره تخصصی پزشکی خانواده مدنظر قرار می‌گیرد و میزان اثر این موارد در امتیاز افراد به‌زودی مشخص خواهد شد.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: به دبیرخانه مأموریت داده شده که طرح جامعی را در خصوص پذیرش دستیار پزشکی خانواده در سال تحصیلی 97-96 تدوین و با تصویب شورای تخصصی اجرا نماید.

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *