محتوای خبری شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر

آغاز اجرای برنامه هر خانه، یک پایگاه سلامت در شهرستان اسلامشهر

مدیر شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر ارتقای عادلانه سلامت را نیازمند توانمندسازی مردم و جامعه برای مشارکت در مراقبت از سلامت خود، خانواده و جامعه عنوان کرد.

دکتر فاطمه تاجیک

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، دکتر فاطمه تاجیک، مدیر شبکه در خصوص برنامه هر خانه، یک پایگاه سلامت و آغاز آن در شهرستان گفت: سلامت یک حق و مسئولیت همگانی ا ست که جز با تلاش همگانی محقق نمی شود مردم با انتخاب گزینه های سالم، با برخورداری از سواد سلامت و تمرین مهارت‌های خود مراقبتی برای داشتن سبک زندگی سالم و مدیریت ناخوشی‌های جزئی، بیماری‌های مزمن و حاد ؛ سلامت را به عنوان یک ثروت حفظ کرده و ارتقا می‌دهند.
وی در ادامه افزود: ایده هر خانه یک پایگاه سلامت، باهدف گسترش  مشارکت آگاهانه مردم در عرصه تأمین، حفظ و ارتقای سلامت در تمامی خانه های کشور است. در این برنامه، در هر خانواده یک نفر به عنوان آموزش دیده و » سفیر سلامت خانواده « برای مراقبت از سلامت خود، خانواده و جامعه توانمند می شود. آموزش و توانمندسازی سفیران سلامت خانواده، توسط تیم سلامت در واحدهای ارائه خدمات سلامت صورت می‌گیرد.
دکتر تاجیک در خصوص تاریخچه فعالیت رابطین سلامت اظهار داشت: در سال ۱۳۶۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انگیزه حل مشکلات بهداشتی حاشیه نشینان شهری و روستایی، اقدام به طراحی و اجرای برنامه داوطلبان سلامت تحت عنوان "رابطان بهداشت" در جنوب تهران و حاشیه شهرهای بزرگ کشور )تبریز ، شیراز و اصفهان( کرد. شهرستان اسلامشهر نیز سال ۱۳۷۳ همزمان با تمام شهرهای ایران به‌صورت یک برنامه کشوری این برنامه را آغاز کرد و در حال حاضر بیش از ۲٬۱۷۰ رابط بهداشتی در شهرستان جذب و آموزش داده است.
دکتر تاجیک هدف کلی برنامه توانمندسازی فرد، خانواده و جامعه برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت در مراقبت از خود و همیاری و مشارکت جمعی است  و در قالب برنامه‌های  تربیت سفیر سلامت خانواده، تربیت رابط سلامت محله و آموزش دانشجو انجام می‌شود عنوان کرد و افزود: این برنامه با برگزاری جلسه توجیهی در هفته اول تیر ۹۹ ویژه سرپرستان مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش این شبکه انجام و ارسال ابلاغ اعضای کمیته اجرایی برنامه به اعضا در هفته سوم تیر ۹۹ آغاز شد. بعد از برگزاری جلسه توجیهی و تشکیل گروه پیام‌رسان برای مراقبین سلامت و بهورزان رسماً برنامه آغاز می‌شود که امید است با توجه به سه حیطه اصلی آموزش و اولویتهای آموزشی مدنظر برنامه شامل حیطه‌های پیشگیری و ارتقای سلامت، درمان‌های اولیه و توان‌بخشی بتوانیم به اهداف اصلی برنامه و درنهایت سلامت عموم مردم دست‌یابیم.

زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *