محتوای خبری شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر

  • تاریخ انتشار : 1394/05/10 - 09:46
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 390
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

توصیه کارشناس کودکان به حمایت از مادران شاغل در تغذیه با شیر مادر و پرورش فرزند

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: کارشناس کودکان شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر به حمایت مادران شاغل در تغذیه نوزاد خود با شیر مادرتانید کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، حمیرا پشت کوهی، کارشناس کودکان این شبکه گفت: هرساله سازمان جهانی بهداشت اول آگوست (مصادف با 10 مرداد از سال شمسی) را به‌عنوان روز جهانی شیر مادر در دنیا اعلام کرده و هرسال را با یک شعار نام‌گذاری می‌کند. امسال را نیز با عنوان «حمایت از مادران شاغل در تغذیه با شیر مادر و پرورش فرزند» اعلام کرده است. برای ایجاد توازن میان کار و شیردهی در مادران شاغل در درجه اول مادر باید اعتقاد داشته باشد که شیر مادر بهترین غذا برای شیرخوار است و شیردهی او در هر شرایطی باید ادامه یابد و برای کسب اطلاعات لازم درزمینه راه‌های تداوم شیردهی، دوشیدن و نگهداری شیر خود تلاش کند و در درجه‌ی دوم، توجه خاص و حمایت خانواده به‌ویژه جامعه از مادران شاغل در دوران شیردهی ضروری است تا با ایجاد تغییرات اجتماعی و قانونی لازم ترتیبی اتخاذ شود که جدایی مادر و شیرخوار به حداقل برسد. بدین منظور مادر باید از مرخصی کافی زایمان، مرخصی ساعتی شیردهی، ساعت‌های کار قابل‌تغییر و انعطاف یا شیفتی، مهدکودک و تسهیلات لازم برای دوشیدن شیر در محل کار برخوردار شود.
پشت کوهی در ادامه افزود: انتخاب روش مراقبت از شیرخوار تصمیم مهمی است که به تفکر و تحقیق درباره نیازهای شیرخوار، راحتی مادر و هزینه احتمالی احتیاج دارد. نگهداری شیرخوار در منزل و مراقبت از او به‌وسیله فردی دیگر (مادر، خواهر و پرستار) امنیت بیشتری به او می‌دهد. درحالی‌که همراه بودن شیرخوار با مادر و نگهداری او در مهدکودک نزدیک محل کار، امکان تغذیه با شیر مادر را فراهم می‌سازد.
توصیه می‌شود مادر در صورت امکان از مرخصی طولانی‌تری استفاده کند و یک هفته پیش از بازگشت به سرکار، شیرخوار خود را با فردی که قرار است مراقبت او را به عهده گیرد، آشنا کند تا یک‌باره با فرد غریبه روبه‌رو نشود. روش تغذیه شیرخوار باید به فرد مراقبت‌کننده آموزش داده شود.
وی در مورد مزایای شیردهی برای مادران شاغل به موارد زیر اشاره کرد و گفت:
تغذیه با شیر مادر، بهترین غذا برای شیرخوار است. شیر مادر غذایی بی‌نظیر برای تأمین سلامت جسم و روان شیرخوار است و حاوی مواد ایمنی‌بخش در برابر حساسیت‌ها و عفونت‌ها است و نسبت به شیر مصنوعی از هضم آسان‌تری برخوردار است.
ضمناً چون شیر مادر حاوی عوامل ضد عفونت است، شیر مادر خواران نسبت به سایر شیرخواران سالم‌تر هستند و در رشد جسمی بهتر، ضریب هوشی بالاتر و پیشگیری از بیماری‌های مزمن و خطرناک دوران نوجوانی و بزرگ‌سالی نقش مهمی دارد.
تغذیه با شیر مادر موجب صرفه‌جویی در وقت می‌شود و همیشه در دسترس است، نیاز به‌اندازه گیری، مخلوط کردن و گرم کردن ندارد، ذخیره کردن و آماده نمودن شیر دوشیده شده نیز برای تغذیه شیرخوار به‌وسیله فنجان آسان است.
یکی از مهم‌ترین موارد رایگان بودن شیر مادر است. هزینه شیر مصنوعی و تهیه لوازم جانبی و همچنین مراقبت‌های بهداشتی و درمانی موردنیاز کودکان محروم از شیر مادر بسیار چشمگیر است.
تغذیه با شیر مادر موجب روابط عاطفی نزدیک‌بین مادر و شیرخوار می‌شود و به تأمین نیازهای احساسی و هیجانی شیرخوار کمک می‌کند و شیردهی خطر پوکی استخوان، سرطان‌های تخمدان، پستان و دهانه رحم، کم‌خونی، عفونت مثانه، یائسگی زودرس و چاقی را کاهش می‌دهد.
این کارشناس شیر مادر در مورد نحوه ادامه شیردهی همزمان با اشتغال گفت: روش‌های زیادی برای ادامه شیردهی ضمن اشتغال بکار وجود دارد که تا حدودی بستگی به نوع کار و طول مدت کار روزانه دارد. به‌هرحال راهی باید انتخاب شود تا رضایت مادر و شیرخوار را فراهم سازد. درواقع کارفرما یا مسئول اداره باید ببیند که چه امکاناتی را می‌تواند در اختیار مادر شیرده قرار دهد. مثلاً اگر مادر می‌خواهد کودکش را به‌طور کامل با شیر خود تغذیه کند، می‌تواند شروع مجدد کار را به تأخیر بیندازد تا زمانی که کودک بتواند هنگام غیبت مادر بدون شیر مادر بسر ببرد یا با شیر دوشیده شده و غذای کمکی تغذیه شود.
انجام دادن کار در منزل به مادر این امکان را می‌دهد که شیرخوار را برحسب میل و تقاضایش با شیر خود تغذیه کنید و استفاده از شیرخوارگاه در محل کار تغذیه کودک را با شیر مادر تسهیل می‌کند.
تغییر ساعات کار این امکان را به مادر می‌دهد تا که ساعات کار خود را با نیازهای شیرخوار تطبیق دهید و در صورت امکان گرفتن یک مراقب برای بچه که بتواند او را برای شیر خوردن به محل کار مادر بیاورد می‌تواند شیردهی را در طول روز میسر کند.
حمیرا پشت کوهی توصیه‌هایی برای حفظ و تداوم شیردهی برای مادران شاغل داشت و گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر باید برحسب میل و تقاضای شیرخوار در تمام مدت مرخصی زایمانی ادامه یابد و با این تصور که زمان رفتن به سرکار نزدیک است، نباید شیرخوار را با بطری و شیر مصنوعی آشنا کرد و بهتر است مدتی پیش از شروع به کار مجدد، پس از هر بار شیر دادن بقیه‌ی شیر را دوشیده و با رعایت اصولی در یخچال یا فریزر نگهداری کرد تا برای وعده‌ی بعدی با قاشق و یا فنجان به او بدهند. حتی اگر مادر می‌تواند، نوزاد را با خود به محل کار ببرد و جایی را برای نگهداری از او در اتاق کارش در نظر بگیرد یا نوزاد را به نزدیک‌ترین مهدکودک محل کار سپرده و هر ۳-۲ ساعت یک‌بار، مادر برای شیر دادن او به مهدکودک برود. تغذیه شیرخوار به مقدار و دفعات بیشتر در زمان حضور مادر در منزل هم بسیار کمک‌کننده است. بسیار مهم است که تغذیه تکمیلی شیرخوار را زودتر از موعد (قبل از 6 ماهگی) شروع نشود. دوشیدن سه ساعت یک‌بار شیر به تداوم شیردهی کمک می‌کند. بهتر است مادر غذای مغذی مختصری (بین وعده‌های اصلی) در محل کار خود صرف کند و به‌قدر کافی بخورد و بیاشامد و در صورت نیاز از تجربیات دیگر زنان شاغل که شیر می‌دهند، استفاده کند.
خبر: خورسندفرد
  • گروه خبری : شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر
  • کد خبر : 53266
کلمات کلیدی
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی