محتوای خبری شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر

چطور رژیم غذایی کم‌نمک داشته باشیم؟

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر بر رعایت مصرف رژیم غذائی کم‌نمک تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، سارا فهیمی، کارشناس تغذیه شبکه در این مقدمه گفت: وقتي براي شما رژيم غذايي کم‌نمک (کم‌سدیم) تجويز می‌شود به اين معني است كه بايد ميزان نمك مصرفي خود را به كمتر از 5 گرم در روز (معادل کمتر از یک قاشق مرباخوری) كاهش دهيد. به‌طورکلی رژيم غذايي کم‌سدیم شامل غذاهاي تازه‌ای است كه به‌طور طبيعي نمك كمي دارند و شامل میوه‌ها و سبزی‌های تازه، گوشت، مرغ و ماهي تازه، سیب‌زمینی، برنج و ماكاروني است. مراقب باشيد كه زمان طبخ، نمك به غذا اضافه نكنيد و يا سر سفره از نمكدان استفاده نكنيد.
در ادامه فهیمی گفت: استفاده کم از نمک در غذا و پخت‌وپز درواقع کار دشواری نیست چراکه خوردن نمک زیاد فقط یک عادت است که باکمی تلاش، صبر و حوصله، می‌توان آن را تغییر داد بدین منظور باید: غذاهای کم‌نمک را انتخاب یا غذاها را با مقدار نمک کمتری تهیه کنید، سر سفره غذا، نمکدان را حذف کنید. برای طعم دادن به غذاها، به‌جای نمک می‌توان از چاشنی‌هایی مانند سرکه، آب‌لیمو، سیر، پیاز، سبزی‌های معطر و سایر ادویه‌ها استفاده کرد و تا حد امکان از مصرف غذاهای صنعتی (غذاهای آماده و کنسروها) که نمک زیادی دارند، خودداری کنید.
وی در ادامه افزود: نان‌های کم‌نمک یا بی‌نمک مصرف کنید و مواد غذایی تازه و طبیعی بخورید و مصرف مواد غذایی شور، دودی و ترشی‌ها را کاهش دهید و می‌توانید  برای کم کردن مقدار نمک پنیرها، آن‌ها را قبل از مصرف در آب بخیسانید و برچسب‌های روی بسته مواد غذایی را برای دانستن مقدار سدیم (ماده اصلی نمک (مواد غذایی، مطالعه کنید. آجیل‌ها و مغز دانه‌ها) مانند بادام، پسته و...) را به‌صورت بی‌نمک یا خام (شور نشده) مصرف کنید.
فهیمی در مورد جایگزین‌های غذاهای شور گفت: در هنگام خرید برچسب مواد غذايي آماده را مطالعه كنيد. مواد غذايي كه در برچسب آن‌ها عبارت کم‌نمک يا کم‌سدیم درج‌شده است حاوي نمك كمتري نسبت به محصولات مشابه هستند. براي هر وعده غذايي، غذاهاي آماده‌ای را انتخاب كنيد كه ميزان سديم 5% يا كمتر دارند که به این منظور باید از مصرف مواد غذایی مانند گوشت، مرغ و ماهی‌دودی، نمک‌سود و کنسرو شده؛ پنير محلي يا پاستوريزه، كراكرها و تنقلات شور؛ سوپ‌های آماده، پودر يا قرص سوپ، آب‌گوشت پرنمک سبزی‌های كنسرو شده (لوبيا سبز، نخود سبز، ذرت كنسروي و ...) پرهیز و از جایگزین آن‌ها مانند انواع گوشت، مرغ و ماهي نمک‌نزده تازه يا یخ‌زده؛ پنیرهای کم‌نمک،  كراكرها و تنقلات بدون نمك، چیپس‌های بدون نمك (تهیه‌شده در منزل)، ذرت بوداده بدون نمك تهیه‌شده در منزل؛ سوپ‌های خانگي کم‌نمک، آب‌گوشت کم‌نمک، سوپ‌های آماده کم‌سدیم؛ سبزی‌های تازه يا یخ‌زده آماده‌شده در منزل بدون اضافه كردن نمك استفاده کنید.
این کارشناس تغذیه همچنین در مورد افراد در معرض خطر گفت: افرادي كه باید بیش از بقیه مراقب مقدار نمک مصرفی خود باشند عبارت‌اند از افرادی که فشارخون بالا دارند، افراد بالای 25 سال بخصوص افراد بالای 65 سال، مادران باردار و شیرده.
خبر: خورسندفرد
کلمات کلیدی
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی