محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

سی‌امین جلسه تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی: شفافیت در بیان مشکلات بخش‌های بالینی در اعتلای خدمات و بهبود فرآیندهای درمانی و پشتیبانی موثر است

در جلسه این هفته تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) چالش‌های انتقال بیماران از اورژانس به بخش‌های بالینی این مرکز بررسی و تغییرات پیشنهادی مربوط به نحوه برگزاری جلسات این تیم با رویکرد ارتقای اثربخشی و کارایی آن تبادل‌نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، سی‌امین جلسه تیم رهبری و مدیریت این مرکز ‌شنبه سوم دی‌ماه 1401 با حضور  دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع، معاونان و مدیران پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی و روسای بیمارستان‌ها در سالن شورای ریاست برگزار شد.

رئیس مجتمع با خیرمقدم به دکتر پرنیان مدیر نظارت بر درمان مجتمع در جلسه تیم رهبری و مدیریت گفت: یک سالی که در حوزه نظارت بر درمان مسئولیت داشتم، بسیاری از مشکلات مزمن بخش‌های بالینی را از نزدیک شاهد بودم و امیدوارم با تحولاتی که در نحوه برگزاری جلسات رهبری و مدیریت در ادامه مسیر خواهیم داشت بتوانیم درراه حل مسائل و بهبود فرآیندهای مجتمع گام‌های موثری برداریم.

دکتر اینانلو در ادامه افزود: به نظر می‌رسد بخش‌هایی از فرآیند انتقال بیماران از اورژانس چالش‌هایی دارد . از دیگر سو افزایش تخت‌های بستری اورژانس با انتقال به مهدی کلینیک هم نکته مثبتی است که می‌تواند تا حدودی شرایط را متوازن کند.

دکتر اورندی انتقال بیماران از اورژانس به بخش‌ها را فرآیندی پیچیده خواند و گفت: عوامل متعددی در این بحث دخیل‌اند، مهم‌ترین نکته این است که خروجی اورژانس در هر شرایطی باید باز و روان باشد تا شرایط برای پاسخگویی و ارائه خدمت به بیماران بدحال جدید در این بخش فراهم شود. انتظار می‌رود بیمار تا 6 ساعت در اختیار طب اورژانس و پس‌ازآن بلافاصله از سوی گروه تخصصی مربوطه ویزیت و به بخش منتقل شود. این ‌یک چالش مشترک است و همه بخش‌ها بنا به سهم خود باید به حل آن کمک کنند. عملکرد بخش‌ها در فرآیندهای ترخیص بیماران از بخش‌ها و انتقال بیماران از اورژانس به‌دقت از سوی این معاونت رصد و بازخورد آن اعلام خواهد شد. هدف این است که با افزایش گردش تخت بخش‌ها بتوانیم خروجی اورژانس را بیشتر و رضایتمندی را ارتقا دهیم.

دکتر سورکی نیز با اشاره به بهبود نسبی شرایط فعلی عملیات انتقال بیمار از اورژانس در مقایسه با سال‌های گذشته گفت: توزیع نیروی انسانی بر اساس تخت بیمارستانی و از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه تعیین می‌شود که در مورد بیمار یار ضریب تعیین‌شده برای مجتمع با توجه به پراکندگی ساختمان‌ها پاسخگوی نیاز ما نیست. مشکلات کمبود کمک بهیار از قبل وجود داشته و عوارض آن از ابتدای سال جاری شکل مزمن به خود گرفته که خوشبختانه با رویکرد حمایتی مدیریت توسعه دانشگاه و اشراف آن‌ها به شرایط مجتمع موضوع در حال پیگیری است ولی فرآیند جذب و استخدام نیروها کمی پیچیده و زمان‌بر است. در همین راستا با کمک معاونت درمان مجتمع در حوزه دیسپچ برنامه‌هایی در حال طراحی است که پس از تائید نهایی در ماه‌های آتی پیاده خواهد شد.

معاون پشتیبانی مجتمع ضمن تبیین مسائل ترخیص بیماران از زوایای پزشک، داروخانه و مشکلات مالی بیماران و راهکارهای اجرایی آن، افزود: گاهی دستورالعمل‌هایی از مراجع بالاتر صادر می‌شود که اجرای آن‌ها سایر امور را تا حدودی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که این به معنای توقف سایر فعالیت‌ها نیست ولی ممکن است روند اجرای آن‌ها را کمی کند نماید.

وی در ادامه با اشاره به برخی ضعف‌های نرم‌افزار شفا گفت: مسائل مربوط به نرم‌افزار شفا باید مورد به مورد از طریق مدیریت فناوری اطلاعات و معاونت دانشگاه پیگیری شود. در همه جای جهان زبان‌های مختلفی برای برنامه‌نویسی وجود دارد مهم این است که با یکسان‌سازی فرآیندهای بیمارستانی از سوی وزارت بهداشت به خروجی یکسان از این برنامه‌ها برسیم. بعلاوه تفاوت‌های بیمارستان‌ها و گستره فعالیت‌هایشان نیازمند مدل‌های اختصاصی است که شرکت‌های نرم‌افزاری باید به آن توجه کنند.

دکتر افضلی مقدم با توضیح در خصوص مراحل انتقال بیماران از اورژانس به بخش‌های بالینی گفت: در مرحله نخست، بیمار پس از دریافت خدمات پایه مورد نیاز، طبق دستور طب اورژانس چنانچه تخت خالی در سرویس مربوطه باشد بلافاصله منتقل می‌شود و در غیر این صورت باید در یک بازه زمانی یک تا 10 ساعته منتظر خالی شدن تخت بماند. در این مرحله حالت دوم رخ می‌دهد و طبق روال مسئولیت بیمار تا هنگام پیدا شدن تخت خالی با سرویس معالج بوده و در صورت نیاز به خدمات اورژانسی یا مشاوره اساتید طب اورژانس مداخله می‌کنند که در طول این مدت تخت اورژانس اشغال بوده و نمی‌توانیم به بیماران جدید خدمتی بدهیم. انتقال بیماران از اورژانس به ترخیص بیماران بخش‌ها وابسته است و اختلال زمانی در ترخیص بیماران منجر به ازدحام بیماران اورژانس و کاهش گردش تخت بستری در آن خواهد شد.

رئیس بخش اورژانس در ادامه به مشکلات ناشی از کمبود تجهیزات و نیروی انسانی در انتقال بیماران اورژانس پرداخت و افزود: انتقال بیمار یک فرآیند نسبتاً تخصصی است که نیازمند به‌کارگیری افراد آموزش‌دیده است. بااین‌حال به دلیل محدودیت‌های جدی کمبود نیروی بیماربر گاهی از نیروهای خدمات هم با آموزش‌هایی در این حوزه استفاده می‌شود که البته در این بخش هم کمبود نیرو داریم. برای حل این معضل باید ریشه‌ای فکر کنیم.

وی در ادامه به حجم بالا و طیف غالب مراجعین اورژانس مجتمع اشاره کرد و یادآور شد: اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی در اغلب روزها بیش از دو تا سه برابر گنجایش خود بیمار می‌پذیرد. بسیاری از بیماران ما به دلیل عدم دریافت خدمات از سایر مراکز درمانی به ما مراجعه می‌کنند و وقتی به اینجا می‌رسند واقعاً خسته و درمانده‌اند. جایزنیست که آن‌ها را پذیرش نکنیم. این افتخاری است برای اورژانس این مرکز که همه بیمارانش را می‌پذیرد و خدمت به آن‌ها را وظیفه خود می‌داند. من از اساتید و فراگیران سرویس‌های معالج که کار خدمت‌رسانی به بیماران اورژانس و انتقالشان به بخش مربوطه را تسریع می‌کنند قدردانی می‌کنم. این‌که ما با نظارت و پیگیری امور درمان بیماران به تعیین تکلیف آن‌ها سرعت دهیم الگوی مناسبی است و تسری آن در بخش‌ها می‌تواند به انتقال بیماران سرعت دهد. اگر بپذیریم که وظیفه اورژانس ارائه خدمات پایه و حیاتی به بیماران است و بیماران متناسب با نیازشان باید خدمات تخصصی را در بخش‌های بالینی دریافت کنند، اصرار برخی از رزیدنت‌ها برای انجام اقدامات غیر اورژانسی بیماران خود در اورژانس آن‌هم با علم به کمبود نیرو و حجم کار اورژانس پذیرفتنی نیست و خیلی از اوقات افزایش ماندگاری بیمار در اورژانس نارضایتی بیمار را سبب می‌شود. در حال حاضر خروجی اورژانس با ورودی آن همخوانی ندارد و این رضایتمندی مراجعین را کاهش می‌دهد.

دکتر میری شفافیت در گزارش عملکرد بخش‌ها را برای بهبود مدیریت انتقال بیماران از اورژانس موثر دانست و گفت: باید به‌طور واضح مشخص شود کدام بخش‌ها در مقوله انتقال بیماران اورژانس چالش‌برانگیزند تا بتوان متناسب با آن راهکار مناسب را ارائه کرد.

پرستو آریاملو امکان تبدیل وضعیت نیروهای خدماتی که مدرک معتبر کمک بهیاری دارند را در جبران محدودیت نیروی بیمار بر تا حدودی موثر دانست و گفت: منتظر تائید معاونت درمان دانشگاه هستیم اگر این اتفاق بیفتد بخشی از مشکل ما در این حوزه رفع خواهد شد.

صدخسروی در این جلسه گزارش مقایسه‌ای آمار انتقال بیماران از اورژانس به بخش‌های بالینی مجتمع در دوره‌های متناظر هفت‌ماهه ابتدای سال‌های 1400 و 1401 ارائه کرد و گفت: چالش‌هایی در این حوزه از قبل وجود داشته و باوجود تدابیر اتخاذشده همچون حذف کارت بستری و انتقال بیماران این بخش پس از دریافت خدمات اورژانسی به سرویس مربوطه بر اساس نظر اساتید طب اورژانس؛ همچنان بخشی از این مشکلات باقی است و نیاز به چاره‌جویی دارد. به استناد نظرسنجی اخیر ما از پرستاران و منشی‌های اورژانس عمده‌ترین دلایل تاخیر در انتقال بیماران اورژانس مربوط به کمبود نیروی بیمار بر و آمبولانس و عدم ترخیص به‌موقع بیماران بخش‌ها در روزهای عادی و تعطیل است که به‌شدت برکندی روند گردش تخت اورژانس اثرگذار است.

دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع، دکتر محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر سید روح‌الله میری رئیس انستیتو کانسر، دکتر زهرا پناهی رئیس بیمارستان ولی‌عصر (عج)، دکتر مریم پرنیان مدیر نظارت بر درمان، دکتر سید علی مومنی مدیر پژوهش و فناوری، دکتر علی اعتمادیان مشاور امور توسعه، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، دکتر نوید مقدم سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات، محمدحسین امراللهی مدیر منابع انسانی، احد اکرمی سرپرست مدیریت خدمات پشتیبانی، مهندس سید رضا رسولی سرپرست مدیریت دفتر فنی، مهندس علیرضا شیری مدیر امور اجرایی معاونت امور دانشگاهی، امیر رجبی رئیس دفتر ریاست و مسئول بهبود کیفیت از اعضای ثابت و دکتر محمد افضلی مقدم رئیس بخش اورژانس همراه با فاطمه صدخسروی سوپروایزر این بخش به‌عنوان مهمانان ویژه در جلسه این هفته تیم رهبری و مدیریت مجتمع حضور داشتند.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *