محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

آغاز دور پنجم ارزیابی کشوری اعتباربخشی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

دکتر سید حسن اینانلو: مجتمع بیمارستانی امام خمینی چه در ساختار تشکیلاتی و چه در نوع و وسعت خدمت‌رسانی با دیگر مراکز درمانی کشور تمایزات قابل‌توجهی دارد

با معارفه ارزیابان اعتباربخشی وزارت بهداشت در نشست تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) محورها و ابعاد این بازدید سه‌روزه و نیز چکیده‌ای از ساختار و گستره خدمات درمانی، آموزشی و پژوهشی بزرگ‌ترین مجموعه بیمارستانی نظام سلامت کشور تبیین شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) شنبه 8 بهمن 1401 اعضای تیم رهبری و مدیریت این مرکز با حضور دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع، معاونان پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی، روسای بیمارستان‌ها و مدیران واحدهای مختلف به همراه سارا صالحی رئیس اداره بهبود کیفیت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه در سی و پنجمین نشست خود میزبان ارزیابان دور پنجم اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور بودند.

ویژگی های تشکیلاتی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ه)

رئیس مجتمع با خوشامدگویی به ارزیابان کشوری اعتباربخشی به ساختار تشکیلاتی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) اشاره کرد و توضیح داد: این مجتمع با حدود 5 هزار نیروی انسانی از ساختمان‌های متعددی تشکیل‌شده که شامل بر سه بیمارستان امام خمینی، ولیعصر و انستیتو کانسر، مرکز تصویربرداری، سایر مراکز پاراکلینیک، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی است و باوجود پراکندگی فضای فیزیکی به شکل متمرکز اداره می‌شود. به لحاظ تشکیلاتی، ریاست مجتمع در راس تیم مدیریتی و به دنبال آن معاونت‌های پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی قرار دارند که هر یک دارای مدیریت‌های مختلفی هستند.

دکتر اینانلو در خصوص اقدامات توسعه فضای فیزیکی و افزایش تخت‌های بستری مجتمع گفت: در حال حاضر بخش‌های طبی و اورژانس در بیمارستان مهدی کلینیک فعال‌شده و این ساختمان نیز با حدود یک هزار تخت بستری در حال اضافه شدن به مجتمع است. بعلاوه در ضلع شرقی مجتمع، پروژه 540 تخت خوابی انستیتو کانسر به همت خیرین سلامت در حال تکمیل و آماده‌سازی است که با انتقال بخش‌های انستیتو کانسر به آن، بسیاری از چالش‌های مربوط به محدودیت فضای فیزیکی حل خواهد شد.

رئیس مجتمع همچنین ازدحام بالای اورژانس را یکی از چالش‌های جدی مجتمع خواند و گفت: به علت عدم توازن میان تخت‌های بستری و افزایش چشم‌گیر مراجعه به اورژانس مجتمع در بسیاری از روزها که در مواقع بحران هم شدت می‌یابد، ناچار به استفاده از تخت‌های اکسترا برای خدمت‌رسانی به بیماران هستیم. خوشبختانه با راه‌اندازی اورژانس مهدی کلینیک این موضوع در حال ساماندهی است.

اعتباربخشی، نمره دهی نیست

دکتر بهادرخان سرتیم ارزیابان اعتباربخشی در نشست امروز ضمن معرفی اعضا، برنامه‌ها و اهداف بازدید سه‌روزه تیم گفت: هدف اصلی در بازدید اعتباربخشی نمره دادن به بیمارستان نیست؛ متخصصینی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حوزه‌های مختلف اینجا حضور دارند تا به‌عنوان عضوی از مجموعه بیمارستان شما، با بررسی همه‌جانبه تمامی فرآیندهای جاری ببینند، صحت اجرای فرآیندهای بیمارستانی در مرکز شما در چه سطحی است.

نوع و گستره خدمات مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان مجتمع در مقدمه سخنانش گفت: آوازه و شهرت این بیمارستان بر همه واضح و مبرهن است. مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با حدود هزار و یک‌صد تخت فعال، 63 بخش بالینی، 92 درمانگاه، 35 واحد پاراکلینیک، چهار پژوهشکده، 27 مرکز تحقیقاتی، سیصد و هشتادوهشت عضو هیئت‌علمی و دو هزار و چهارصد فراگیر رشته‌های مختلف پزشکی بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی نظام سلامت کشور است؛ که درعین‌حال قطب علمی سرطان، اولین مرکز رادیولوژی اینترونشن، مرکز جامع خدمات هموفیلی، مرکز جامع خدمات مادر و نوزاد، مرکز مدیریت درمان سکته حاد مغزی (کد 724) را در خود دارد.

دکتر اورندی در ادامه با ارائه گزارش جامعی از عملکرد مجتمع در مهم‌ترین شاخص‌های بالینی همچون متوسط اقامت بیماران، درصد اشغال تخت، آمار مراجعین به درمانگاه، تعداد اعمال جراحی، خدمات پاراکلینیک، بیماران سرطانی، پیوند عضو، آمار سزارین نخست زا، ایمنی بیمار، کمیته‌های بیمارستانی، مدیریت خطر  سال 93 تا 1401(گفت: متوسط اقامت بیماران در مجتمع به دلیل بحران کووید 19 با نوساناتی نیز همراه بوده ولی همواره تلاش بر این است تا با تعریف سازوکارهای مناسب و استفاده از قابلیت‌های HIS، این روند کاهشی باشد. موضوع ایمنی بیمار برای ما بسیار مهم است و موارد مربوط به آن در هر 24 کمیته بیمارستانی به‌دقت رصد می‌شود. بحث ایمنی سازه‌ای هم موضوع بسیار مهمی بود که پس از بحران متروپل از سوی مقامات کشوری به‌شدت پیگیری شد و در این مسیر باز شدن پله‌های خروج اضطراری و رفع موانع از مسیرهای منتهی به پله‌های فرار یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در مجتمع بود و در حال حاضر با نظارت سازمان آتش‌نشانی در حال پیاده‌سازی سیستم اطفای حریق هستیم. در راستای سیاست‌های اخیر وزارت بهداشت در امر جوانی جمعیت، یکی از اولویت‌های ما در بخش زنان و زایمان مجتمع، ترویج و اشاعه فرهنگ زایمان طبیعی است و آموزش‌های لازم را به مادران جوان می‌دهیم. بااین‌حال به دلیل مرجعیت مجتمع در حوزه مادران پرخطر و نوع مراجعین در این بخش در بسیاری از موارد برای حفظ جان مادر و نوزاد ناچار به انجام سزارین هستیم.

وی همچنین ارائه کارنامه عملکردی پزشکان در ستاد معاونت درمان دانشگاه را اقدامی بسیار ارزنده دانست و در ادامه گفت: یکی از کارهایی که می‌توان برای سامان‌دهی خدمت‌رسانی به بیماران انجام داد، الکترونیکی کردن فرآیندهاست؛ در این راستا و باهدف افزایش رضایتمندی و کاهش شکایات نرم‌افزار رستک طراحی و به کار گرفته شد که از طریق آن نظرسنجی از بیماران و همراهانشان ثبت و شکایات وارده به‌صورت ریشه‌ای و در ابعاد درون سازمان و برون‌سازمانی، تحلیل و علت‌یابی و گزارش آن به‌صورت ماهانه در کمیته اخلاق مطرح می‌شود. راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای هفت و میز خدمت از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی مجتمع در افزایش رضایتمندی کارکنان و مراجعین در یک سال و نیم اخیر بود. همچنین احداث پارکینگ طبقاتی در ضلع جنوبی مجتمع نیز ضمن نظم‌بخشی به محوطه بیمارستان توانسته تا حدودی موجبات رفاه و رضایت اساتید و کارکنان را فراهم کند و امیدواریم بتوانیم با حمایت مسئولان، فضای مناسبی را برای پارک خودروی مراجعین نیز مهیا کنیم. باوجود محدودیت‌های مالی مجتمع، طبیعتاً در توسعه و تجهیز بخش‌ها، نیازمند حمایت خیرین خیراندیش نیز بوده و هستیم.

معاون درمان مجتمع از تریاژ 120 هزار بیمار کووید در این مرکز، از ابتدای پاندمی تاکنون خبر داد و افزود: آمارهای ما با جهان مطابقت دارد و حاکی از آن است که خدمات ما در کرونا چیزی از کشورهای پیشرفته دنیا کم نداشته و ندارد.

دکتر اورندی از همکاری خوب شهرداری تهران در رفع معضل چادر خوابی‌های اطراف مجتمع قدردانی کرد و با اشاره به سایر چالش‌های مجتمع گفت: هزینه‌های درمان بیماران اتباع خارجی موضوع مهمی است که باید از سوی وزارت بهداشت رسیدگی شود تا بیمارستان بابت آن متضرر نشود. بیمارستان ما از معدود بیمارستان‌های کشور است که ساختمان‌های پراکنده در آن وجود دارد و با توجه به اهمیت نقل‌وانتقال ایمن بیمار در درون بیمارستان، یکی دیگر از دغدغه‌های ما تشکیل و راه‌اندازی تیم دیسپچ است. متاسفانه در تامین نیروی انسانی آن مشکلات باقی است؛ ولی برای پیشگیری از مخاطرات احتمالی ضروری است با به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود این موضوع را هرچه سریع‌تر سامان دهیم.

وی نظام نامناسب ارجاع بیماران و شرایط اقتصادی مردم را مهم‌ترین علل افزایش ورودی اورژانس مجتمع عنوان کرد و افزود: ما در 9 ماهه ابتدای سال 1401، 45 هزار مراجعه‌کننده به اورژانس داشتیم که عدد قابل‌توجهی است. اورژانس مجتمع با 40 تخت بستری در همه‌ روزهای خودبین 70 تا 80 بیمار بستری دارد که بیش از آن بحران اعلام می‌شود. با همه تمهیداتی که به یاری همکاران طب اورژانس در تعیین تکلیف بیماران زیر 6 ساعت دیده‌ایم، بازهم ازدحام اورژانس بسیار بالاست. بااین‌همه در تلاشیم تا فرآیندها را به‌گونه‌ای تعریف کنیم که بتوانیم بهترین خدمات را به همه مراجعین خود ارائه دهیم و این را مسئولیت اجتماعی خود می‌دانیم. خوشبختانه با راه‌اندازی اورژانس مهدی کلینیک در روزهای اخیر و افتتاح رسمی آن با حضور رئیس محترم جمهور در 22 بهمن سال جاری 102 تخت اورژانس به مجموعه اضافه می‌شود که هم یک فرصت است ازاین‌جهت که ظرفیت تخت‌های مجتمع بیشتر می‌شود و هم یک تهدید است چراکه به همین میزان به آمار مراجعه‌کنندگان ما افزوده خواهد شد و نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق‌تری دارد.

گفتنی است تیم ارزیابان اعتباربخشی وزارت بهداشت متشکل از: دکتر فرامرز بهادرخان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر بهزاد مومنی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و سید مهدی محسن زاده از دانشگاه علوم بهزیستی در محور مدیریت و رهبری، فرنگیس رجبی و ایران دخت مصطفوی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در محور بالینی، مهندس امیر قریشی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در محور بهداشتی و فرنگیس رجبی از دانشگاه تهران بودند.

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *