محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

بیست و دومین جلسه تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره): برای توسعه باید در قبال حقی که هر یک برای خود قائلیم به وظایفمان در جامعه به درستی عمل کنیم

در جلسه این هفته تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نتایج رضایت سنجی بیماران در سه ماهه اول 1401 بررسی و در خصوص رفع چالش‌های HIS جدید تبادل‌نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، بیست و دومین جلسه تیم رهبری و مدیریت این مرکز ‌شنبه 23 مهر 1401 با حضور دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، معاونان و مدیران پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی و روسای بیمارستان‌ها در سالن شورای ریاست برگزار شد.

رئیس مجتمع با اشاره به مهم‌ترین رویدادهای هفته گذشته از دریافت مجوز نصب دستگاه ورسای HD، آغاز عملیات نصب آن از نیمه مهرماه و اتمام پروژه راه‌اندازی و بیمار گیری این دستگاه تا پایان فصل پاییز خبر داد و با پرداختن به برخی تغییرات مدیریتی جدید، از زحمات دکتر علی کاظمیان رئیس پیشین بخش رادیوتراپی و دکتر عباس علی بخش رئیس پیشین بیمارستان ولی‌عصر (عج) قدردانی کرد و گفت: دکتر ابراهیم عصمتی به‌عنوان رئیس جدید بخش رادیوتراپی مجتمع و دکتر زهرا پناهی هم به‌عنوان سرپرست جدید بیمارستان ولی‌عصر (عج) قبول مسئولیت کردند که حضور این گرامیان را به بدنه مدیریتی مجتمع خوشامد می‌گویم و امیدوارم حضورشان در کسوت جدید، منشا ظهور تحولات خوب در حوزه‌های مربوطه شود.

دکتر دهقان در ادامه اهم اخبار روزهای اخیر مجتمع به جلسه روسای بخش‌ها اشاره کرد و توضیح داد: این جلسه به دلیل تعطیلات ابتدای مهر و آغاز سال تحصیلی جدید فراگیران رشته‌های پزشکی باکمی تاخیر در 20 مهرماه و با حضور رئیس دانشگاه در فضایی صمیمانه و حول محور چالش‌های مجتمع و موضوعات اجتماعی روز کشور برگزار شد که نتایج پرباری به همراه داشت.

رئیس مجتمع همچنین در خصوص مسائل سیستمی و کاربری نرم‌افزار شفا در مسیر نصب، راه‌اندازی و توسعه آن گفت: تنها 23 روز از اجرای رسمی HIS جدید در مجتمع می‌گذرد و البته هنوز اشکالاتی وجود دارد و تیم فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه و مجتمع در حال تلاش برای رفع این مشکلات هستند. برای ایجاد تغییراتی با این وسعت و گسترش فرآیندهای الکترونیکی بیمارستان همه باید پای‌کار بیایند. بدیهی است همکاری همه گروه‌ها در ارائه بازخوردهای لازم و سعه‌صدرشان در تحمل کاستی‌های احتمالی برای برون‌رفت از شرایط فعلی کمک‌کننده و موجب دلگرمی است.

دکتر دهقان چالش‌های مربوط به رضایتمندی بیماران را از دو منظر خرد و کلان بررسی کرد و در تشریح آن گفت: اغلب این مشکلات ناشی از مسائل فرهنگی است که به دلیل بی‌توجهی و عدم همکاری بین سازمانی در سال‌های متمادی انباشته‌شده است و نیاز به ورود همه سازمان‌های مرتبط دارد و بیمارستان به‌تنهایی قادر به حل آن نیست. متاسفانه در مواردی مشاهده می شود که شهروندان به اندازه حقی که برای خود قائل هستند وظیفه‌ای نمی‌بینند. درحالی‌که اگر هر یک از ما تنها 10 تا 15 درصد کیفیت انجام وظایفمان را ارتقا دهیم بسیاری از موانع و مشکلات برداشته خواهد شد. تقویت فرهنگ‌سازمانی و در کنار آن فرهنگ رفتاری و توانایی برخورد با بیمار، نیاز به کار و نظارت جدی دارد.

دکتر اورندی در تبیین فعالیت‌های مربوط به حوزه رسیدگی به شکایات مجتمع گفت: این واحد یکی از واحدهای فعال مجتمع است و با تحلیل داده‌هایی که از بیماران می‌گیرد به شناسایی نواقص و کاستی‌های فردی و سیستمی کمک می‌کند. جامعه مجتمع بیمارستانی امام خمینی با جمعیت حدود 4 هزارنفری خود گویای جامعه تهران است و طبیعتاً بسیاری از فاکتورهای رفتاری که در سطح شهر تهران وجود دارد در آن می‌بینیم. عدم رضایت بیماران ناشی از عوامل مختلفی است. رضایت بیماران از خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌دهیم حق‌الناس است. از طرفی بیماری هم که به این مرکز می‌آید باید بداند که وسایلی که در اینجاست بیت‌المال است و نباید به آن آسیب بزند. چه ما در ارائه خدمتمان کوتاهی کنیم و چه مراجعین ما بخواهند به امکانات و تجهیزات این مرکز صدمه بزنند هر دو به‌دوراز انصاف است.

معاون درمان مجتمع با توصیه به سعه سدر بیشتر در مواجهه با مراجعین افزود: بر ماست که در تمامی شرایط قدرت تحملمان را افزایش دهیم و با بیماران بارویی گشاده و مهربانانه رفتار کنیم. وظیفه ماست که فارغ از همه‌چیز، بهترین خدمات را به بیمارانمان ارائه دهیم.

مهندس سورکی با استقبال از انعکاس انتظارات بیماران در مواردی که مربوط به حوزه پشتیبانی مجتمع و قابل اصلاح است گفت: تلاش می‌کنیم تا در حد توانمان امکانات رفاهی مناسب و درخوری را برای مراجعین مجتمع فراهم کنیم. نکته‌ای که باید بگویم بر اساس قانون 5M برای اداره بیمارستان به الزاماتی چون ماشین‌آلات، نیروی انسانی، مصالح، روش‌ها و پول نیاز است. ولی ما در بحث نیروی انسانی و منابع مالی و تجهیزات و مصالح چالش‌های جدی داریم. مجتمع بیمارستانی امام خمینی در بحث منابع مالی محروم و در ارجاع بیماران در صدر درخواست‌هاست. ارائه خدمات مطلوب زیرساخت‌های خود را می‌طلبد و نیاز به توجه مسئولان ذی‌ربط دارد. بیان این مشکلات نافی وظایفمان در ارائه خدمات باکیفیت نیست؛ چراکه به‌خوبی واقفیم بسیاری از بیماران ما از دوردست‌ترین نقاط کشور می‌آیند و به‌عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان کشور خدمت به آن‌ها را وظیفه ذاتی خود می‌دانیم.

دکتر صالحی نیز استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را برای پیشگیری از اختلال در فرآیندهای اطلاع‌رسانی معاونت امور دانشگاهی و هماهنگی‌های میان اعضای هیئت‌علمی مجتمع ضروری خواند.

دکتر مقدم با تاکید بر لزوم پیگیری امکان اجرای برخی فرآیندهای جاری مجتمع در نرم‌افزار شفا گفت: در حال حاضر بار زیادی از امور مربوط به ثبت خدمات بر دوش پرستاران زحمتکش مجتمع است و این موضوع منجر به فاصله گرفتن آن‌ها از بالین بیماران می‌شود که باید به فکر حل آن باشیم.

قلی نژاد در این جلسه با ارائه گزارشی از نتایج رضایت سنجی بیماران مجتمع به تعدادی از مهم‌ترین انتقادهای بیماران در این نظرسنجی‌ها پرداخت و گفت: این ارزیابی‌ها از طرق تماس تلفنی، ارسال پیامک و یا سامانه رستک در حال انجام است و طبق آمار بالاترین رضایت از بخش روان‌تنی مجتمع بوده است. همچنین 85 درصد بیماران مایل بودند برای ارائه خدمات درمانی مجدداً به این مرکز مراجعه کنند که قوت قلبی برای همکاران ماست. خوش‌رفتاری با بیمار و همراهش و تامین امکانات رفاهی بیمارانی که از شهرستان‌ها به این مرکز می‌آیند در افزایش رضایتمندی آن‌ها بسیار مؤثر است.

وی همچنین در بحث عفاف و حجاب کارکنان افزود: با توجه به اهمیت موضوع، انتظار می‌رود بیش‌ازپیش برای اقدامات تشویقی و آموزشی در راستای ترویج فرهنگ پوشش کارکنان برنامه‌ریزی شود. خداوند توفیق بدهد تا وظایفان را در حفظ درخت تنومند انقلاب به‌خوبی عمل کنیم.

در این جلسه دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، مهندس محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر علیرضا کاظمینی رئیس بیمارستان امام خمینی (ره)، دکتر سید روح‌الله میری رئیس انستیتو کانسر، دکتر زهرا پناهی رئیس بیمارستان ولی‌عصر (عج)، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، دکتر نوید مقدم سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات، محمدحسین امراللهی مدیر منابع انسانی، احد اکرمی سرپرست مدیریت خدمات پشتیبانی، مهندس سید رضا رسولی سرپرست مدیریت دفتر فنی، امیر رجبی رئیس دفتر ریاست و مسئول بهبود کیفیت از اعضای تیم رهبری و مدیریت و قلی نژاد کارشناس رسیدگی به شکایات به‌عنوان مهمان ویژه جلسه این هفته حضور داشتند.

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *