محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

ششمین جلسه کمیته اخلاق بالینی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

در جلسه مهرماه کمیته اخلاق بالینی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در خصوص محورهای سنجه استاندارد اعتباربخشی حقوق‌گیرنده خدمت بحث و تبادل‌نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، ششمین  جلسه کمیته اخلاق بالینی مجتمع سه‌شنبه 26 مهر 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان مجتمع، دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، دکترمامک طهماسبی رئیس بخش طب تسکینی و دبیر علمی کمیته، دکتر فریناز موسوی سرپرست درمانگاه پزشکی قانونی مجتمع ، دکتر غلام‌حسین رحیمی کارشناس رسیدگی به شکایات، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، علی قلی نژاد دبیر اجرایی کمیته و سایر اعضا در سالن شورای ریاست این مرکز برگزار شد.
در این جلسه ضمن پیگیری مصوبات جلسات گذشته زابلی زاده کارشناس بهبود کیفیت مجتمع  گزارشی  در خصوص محورهای  سنجه استاندارد  اعتباربخشی  حقوق‌گیرنده خدمت مربوط به ایمنی بیمار، جبران خسارت و  خطاهای پزشکی ارائه داد.
وی افزود : با توجه به اینکه  کمیته اخلاق در راستای ارتقا و منشور حقوق بیمار و همین‌طور اخلاق حرفه‌ای و رفتاری است باید در این راستا  کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی  گذاشته شود تا درصد شکایات  بیماران کاهش پیدا کند.
دکتر او رندی معاون درمان مجتمع با اشاره به جبران خسارت به بیمار گفت: باید زمینه خسارت به بیمار کاملاً مشخص شود اینکه در سیر درمان بوده، تخت دچار مشکل شده و... و یا اینکه  حتی بیمار در محوطه بیمارستان پایش به‌جایی برخورد کند و بیافتد زمین  در هرکدام از این موارد  اگر مشکلی برای بیمار اتفاق بیفتد  ما به‌عنوان صاحب‌خانه  وظیفه‌داریم از بیمار  پشتیبانی و  جبران خسارت کنیم.
دکتر صالحی معاون امور دانشگاهی مجتمع گفت: متأسفانه  بسیاری از همکاران پرستاری خودشان را درگیر مسائل نامرتبط  با  حوزه خود می‌کنند که باعث تخاصم  و تشدید شکایت  در بخش‌ها می‌شود در این رابطه پرستاران زحمتکش ما  در صورت مواجه با شکایت از طرف بیمار یا همراه  در صورت عدم ارتباط با خدمات پرستاری  آن‌ها را به واحد نظارت بر درمان  مجتمع  برای بررسی دقیق‌تر ارجاع دهند  تا از تشدید تخاصم در بخش‌ها  تا آنجا که امکان دارد جلوگیری شود.
وی با اشاره به یادآوری مبحث اخلاق بالینی برای دستیاران فوق تخصصی و تخصص گفت: با توجه به اینکه در حوزه پزشکی عمومی دوره اخلاق بالینی  گذرانده می‌شود ولی این دوره  برای گروه‌های  تخصص  نیاز به یادآوری  بیشتر دارد که در این راستا بسیاری از نکات مهم آموزشی اخلاق بالینی در مراسم دستیاران ورودی جدید ، گراند راند مجتمع و همچنین  کلیپ‌های آموزشی به دستیاران فوق تخصصی و تخصص برای یادآوری بیشتر  آموزش داده شود.
آریاملو مدیر پرستاری مجتمع با اشاره به  پیگیری  عدم پاسخ برخی از شکایت‌ها گفت:  با پیگیری‌هایی که در خصوص عدم پاسخ شکایات صورت گرفته مشخص شد بسیاری از این شکایت‌ها به علت ارجاع نامرتبط  پاسخ داده نشده است که دوباره به بخش مرتبط ارجاع و پاسخ‌های مورد تائید دریافت شده است .
وی تأکید کرد: در صورت برخورد نامناسب  باید آموزش‌ها و تذکرات  لازم داده شود که  با  بیمار و همراه بیمار برخورد مناسب  صورت پذیرد.
قلی نژاد دبیر اجرایی کمیته گفت: کلاس اخلاق حرفه‌ای و بالینی درواقع آگاهی کلان از نحوی برخورد و رعایت موازین حقوق‌گیرنده خدمت و سنجه‌های آن است  و برای اینکه در اعتباربخشی مجتمع  نمره خوبی دریافت کند لازم است  همه واحدها تعامل و همکاری خوبی باهم  داشته باشند و با سنجه‌های حوزه خود آشنا و در این رابطه  به آن‌ها  آموزش‌های لازم داده شود .
در ادامه دکتر موسوی با رویکرد پزشکی قانونی به موضوعات مطروحه گفت:  باید در خصوص مواجه و خطاهای پزشکی  با بیمار و همراه  بیمار صادق باشیم  و در این رابطه  توضیحات لازم به آن‌ها داده شود تا پیشگیری‌های لازم در رابطه با خطا صورت پذیرد.

 

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *