محتوای خبری معاونت آموزشی

اولین نشست معاون آموزشی دانشگاه با روسا و معاونان آموزشی دانشکده ها برای تجهیز و راه اندازی شبکه آزمایشگاه های آموزشی برگزار شد

با دعوت معاونت آموزشی اولین نشست دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه با روسای و معاونان آموزشی دانشکده ها برای تجهیز و راه اندازی شبکه آزمایشگاه های آموزشی دانشگاه روز سه شنبه 11 تیر 98 برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روایط عمومی معاونت آموزشی، در ابتدا دكتر سهراب پور، با اشاره به وضعیت موجود آزمایشگاه های آموزشی دانشگاه، اهداف راه اندازی شبکه آزمایشگاه های آموزشی دانشگاه را بیان کرد و گفت: هدف  اصلی طرح، استفاده بهینه از ظرفیت گروه های آموزشی دانشگاه در جهت ارتقای کیفیت آموزشی به ویژه آموزش های عملی و مهارتی به دانشجویان در همه مقاطع و جلوگیری از موازی کاری در گروه های مختلف است برای همین منظور و با توجه تاکید وزارت متبوع مبنی بر' استفاده از تسهیلات توسط دانشگاهها' و فرصت ایجاد شده لازم است دانشکده ها فهرست تجهیزات مورد نیاز خود را جمع آوری کرده و به دانشگاه ارسال کنند.
وی افزود: به همین منظور کارگروه بسته توسعه و ارتقای زیرساخت های آموزشی دانشگاه، به صورت جدی راه اندازی شبکه آزمایشگاه های آموزشی دانشگاه را در دستور کار خود قرار داده و اقدام به برنامه ریزی برای تجهیز آزمایشگاه های آموزشی گروه های آموزشی و توسعه و ارتقای زیرساخت آموزشهای مهارتی همزمان بر اساس پیشنهاد و ارائه دوره های آموزشی عملی و مهارتی توسط گروه های آموزشی در یک شبکه به هم پیوسته کرده است.
در ادامه دکتر قنبری، مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه با گزارشی از اقدامات کارگروه تخصصی بسته توسعه و ارتقای زیرساختها، اعلام کرد این بسته با تولیت دکتر رحیم نیا، مدیر بودجه دانشگاه در سال 97 با دو هدف راه اندازی شبکه آزمایشگاه های آموزشی و  آزمایشگاه جامع آموزشی دانشگاه تشکیل شد  که طی این مدت جلسات کارشناسی مختلفی در این کارگروه برگزار شده است.
وی با اشاره به وضعیت موجود تجهیزات و امکانات آموزشی آزمایشگاه های دانشگاه گفت:باید استراتژی برای بهره برداری و استفاده بهینه از تجهیزات دانشگاه داشته باشیم و حداقل استاندارد گروه های آموزشی مشخص شود تا براساس آن نیازها تخمین زده شود.
همچنین دکتر قنبری، درخصوص به اشتراک گذاشتن دستگاه های موجود در آزمایشگاه های دانشکده ها با دانشکده های دیگر تحت نرم افزار خاص مانند نظام یکپارچه آزمایشگاه ها افزود: افرادی که وارد این شبکه می شوند تجهیزات موجود یا دوره های مهارتی و آموزش های عملی خود را علاوه بر دانشجویان گروه آموزشی خود به همه دانشجویان دانشگاه ارائه خواهند داد و در ازای سرویس ارائه شده پاداش ملموس و امتیازهای مادی و معنوی از طرف دانشگاه دریافت خواهند کرد و در کنار آن آزمایشگاه جامع آموزشی برای برخی از دستگاه های گران قیمت و ارائه دوره های خاص درنظر قرار گرفته شده است.
همچنین دکتر سهراب پور از روسای دانشکده ها خواست نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را بیان کنند.
پیشنهادها به شرح ذیل توسط روسای دانشکده ها مطرح شد:
• برای ارائه فهرست تجهیزات آزمایشگاهی موجود در گروه های آموزشی مهلت داده شود تا بتوانفهرست کامل و دقیقی ارائه شود.
• با توجه به ماهیت برخی دستگاه ها، تنها در یک گروه و دانشکده خاص قابل استفاده است.
• اسکیل لب دانشکده ها نیز تعیین تکلیف شود.
• درخصوص شبکه آزمایشگاه ها شیوه نامه تدوین شود.
• از نحوه استفاده از دستگاه های آزمایشگاه ها فیلم و یک پکیج مجازی تهیه و در اختیار دانشجویان قبل از ورود به آزمایشگاه قرار گیرد. 
• درخصوص مواد مصرفی و کیت های آزمایشگاهی مورد استفاده و تهیه آنها به صورت یکپارچه از سوی دانشگاه نیز باید تصمیم گیری شود.
• برنامه ریزی برای تربیت تکنسین مجرب و حرفه ای برای آزمایشگاه ها بسیار حائز اهمیت است.
• برای نیازمندی تجهیزات در سطح گروه، دانشکده و دانشگاه  نظام سطح بندی تجهیزات در نظر گرفته شود .
• در این راستا اختیارات لازم به دانشکده ها داده شود و مدیریت آن با دانشگاه باشد.
• در هر دانشکده آزمایشگاه جامع و مرکزی تشکیل گردد وتجهیزات آن آزمایشگاه وارد سامانه شود.
در پایان، معاون آموزشی دانشگاه ضمن قدردانی از پیشنهادها و نقطه نظرات مفید و با ارزش ارائه شده اعلام کرد این معاونت تمام توان خود را به کار خواهد بست تا  از این پیشنهادها در طراحی شبکه آزمایشگاه های آموزشی استفاده کند و مقرر شد بعد از نهایی شدن مدل اولیه طرح در جلسه ای با حضور روسای دانشکده ها مجدد بررسی شود و از دانشکده ها خواسته شد تا پایان هفته آینده فهرست تجهیزات آزمایشگاهی به همراه برآورد قیمت و نظام سطح بندی آن و فهرست کارگاه های مهارتی و دوره های عملی آموزشی مورد نیاز تهیه و از طریق اتوماسیون به معاونت آموزشی دانشگاه ارسال کنند. 

 

کلمات کلیدی
تهیه کننده: