برگزاری اولین نشست دبیرخانه تحول و نوآوری درآموزش علوم پزشکی با متولیان بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه در سال 98
نشست دبيرخانه تحول و نوآوري درآموزش علوم پزشكي با متوليان بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي در سال 98، روز سه شنبه 28 خرداد 98 با حضور دکتر سهراب پور، معاون آموزشي دانشگاه در سالن شورا برگزار شد.
در ابتداي نشست دكتر سهراب پور، گفت: بعد از گذشت سه سال از ابلاغ بستههای تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي به دانشگاه، زمان آن ر سيده است كه ایدهها و طرحهای جديد و نوآورانه ارائه و تیمهای اجرايي در سطح بستهها تشكيل شود و وارد فاز عملياتي شوند و افق پيش رو را ترسيم کنند.
وی افزود: در جهت اجرايي كردن طرحها و مدلهای تحول و نوآوري، معاونت آموزشي دانشگاه حمایتهای مادي و معنوي لازم را در حد امكانات اين معاونت خواهد داشت.
سپس دكتر قنبري، مسئول دبيرخانه تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي دانشگاه ضمن تشكر از حمایتهای بیدریغ معاونت آموزشي دانشگاه در پیادهسازی بستههای تحول و نوآوري، گزارش مختصري از جلسات برگزارشده در کارگروههای تخصصي بستههای تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي دانشگاه در سال 1397 را بيان کرد و در ادامه از متوليان بستهها خواست براي سال 98 برنامهریزی برای اجرايي سازي اقدامات عملي و عيني در سطح دانشگاه انجام دهند و نتايج آن را استخراج کنند.
در ادامه معاون آموزشي دانشگاه، به ارائه بازخورد در خصوص اقدامات انجامشده در کارگروههای تخصصي در هر بسته و نكاتي كه متوليان بستههای تحول و نوآوري میبایست موردتوجه قرار دهند توضيحاتي به شرح زیر داد:
• در حوزه بینالملل شاخص هستيم و اتفاقات باارزش و مهمي در آن حوزه صورت گرفته است.
• در بسته دانشگاه نسل سوم بايد سريع وارد فاز عملياتي شويم و با برگزاري جلسات مشترك فیمابین دو معاونت آموزشي و پژوهشي در حيطه مقررات و آئیننامههای تدوینشده (مانند آئیننامههای جذب و ارتقاء اعضاء هیئتعلمی) و حيطه دانشجويان (مانند مشاركت شرکتهای دانشبنیان در فرايند آموزشي دانشجويان و فرصت مطالعاتي كارآفريني در مقطع علوم پايه جهت دانشجويان) ورود پيدا كند و مدلهای موردنظر خود را ارائه نمايند و دستورالعملهای مربوطه تدوين شود.
• در مركز آموزشي مهارتي و حرفهای كارهاي اساسي و ارزشمندي صورت گرفته است. آن مركز در راستاي اهداف موردنظر ابتدا مدل خود را بيان و حمایتها و درخواستهای خود را جهت عملياتي كردن آن اعلام کردند و معاونت آموزشي هماهنگیها و حمایتهای لازم را انجام داد و درنهایت آن مركز مسير خود را بر اساس مواردي كه مدنظر بود پيش بردند و به هدف موردنظر رسيدند و در اين راستا سامانه آموزشهای آزاد طراحي شده است.
• در بحث توليد محتواي مجازي، دانشكده مجازي بايد با سرعت بيشتري در مسير توليد محتوا پيش رود و به نتايج مطلوب موردنظر برسد.
• كميته اخلاق در آموزش حتماً تشكيل شود و بحث اخلاق پزشكي بايد در حوزه بالين و بیمارستانها ورود پيدا كند و مانند كدهاي اخلاق در پژوهش، كد اخلاق در آموزش و كد اخلاق در بالين نيز تدوين شود.
• در بسته توسعه و ارتقاء آزمونها، مركز آزمونهای دانشگاه، توسعه زیرساختهای آزمون و تغيير دادن برنامه طراحي سؤال در دستور كار خود قرار داده است كه بسيار عالي و خوب است و در مسير درستي براي رسيدن به اهداف گام برمیدارد.
• درزمینهٔ اعتباربخشي بايد به سمتي برويم كه منطقه آمايشي 10 متولي اعتباربخشي در سطح كشور باشد.
• در بحث توسعه راهبردي و هدفمند برنامههای آموزشي بايد موضوعاتي چون ساختار کالج دانشگاه، ادغام دانشکدهها و گروهها، ادغام رشتهها و کوريكولوم هاي آموزشي را در دستور كار كارگروه خود قرار داده و گزارش آن را ارائه کنند.
• بحث آیندهنگاری و مرجعيت علمي بسيار مهم است و اين بسته بايد همه بستهها را تحت پوشش قرار دهد و با تشكيل تيم اجرايي قوي بحثهای آیندهنگاری را شناسايي و مطرح کند.
سپس هريك از متوليان بستههای تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي به ارائه چالشهای پیشروی براي اجرايي سازي بستهها و برنامههای سال آينده پرداختند.
در پايان معاون آموزشی دانشگاه در خصوص اولویتهای پژوهشي موردنظر مركز نصر پيشنهاد کرد در جلسه بعدي از دكتر حقدوست، رئيس مركز ملي تحقيقات راهبردي آموزش پزشكي دعوت به عمل آيد.
وی خاطرنشان کرد: يكي از فایدههاي استقرار اين بستهها در دانشگاه اين است كه اتاق فكرهاي متعدد شكل گيرد و جلسات مشترك بين متوليان بستهها با يكديگر نيز تشكيل شود تا با هم هماهنگ باشند و در يك مسير حركت کنند.
ارسال به دوستان