محتوای خبری معاونت آموزشی

با معرفی فرآیندهای برگزیده آموزش دانشجویی

وبینار سومین جشنواره دانشجویی توسعه آموزش برگزار شد

با حضور معاون آموزشی دانشگاه، سومین جشنواره دانشجویی توسعه آموزش، با معرفی فرآیندهای برتر دانشجویی در حوزه توسعه آموزش به صورت وبینار برگزار شد.

در ابتدا دکتر محبوبه مافی نژاد، ضمن اعلام روند داوری جشنواره سال جاری، هدف اصلی این جشنواره را شناسایی، معرفی و تقدیر از فعالیت های آموزشی شاخص دانشجویان در حوزه های فرایندهای آموزشی، ایده های نوآورانه و پژوهش در آموزش بیان کرد.

در ادامه دکتر هومان حسین نژاد رسالت اصلی واحد «توانمند سازی و مشارکت آموزشی دانشجویان» را درگیر کردن فعالانه دانشجویان در زمینه آموزش، با هدف ارتقای کیفیت یاددهی- یادگیری عنوان کرد؛ و یکی از اهداف اصلی مرکز مطالعات را برنامه ریزی به منظور مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان در امر توسعه آموزش دانشگاه دانست.

سپس دکتر سهراب پور، با اشاره به نقش دانشجویان در فعالیت های توسعه آموزش در شرایط کووید 19 گفت: در گذشته نقش دانشگاه به عنوان میزبان و نقش دانشجو به عنوان میهمان مطرح بود؛ که با گذشت زمان در سال های اخیر، نقش میهمان دستخوش تغییراتی شده است و دانشجو صرفا به عنوان یک مصرف کننده در فرایند آموزش تلقی نمی شود؛ بلکه به صورت کاربردی و عملیاتی در کلیه ابعاد و سطوح مختلف فعالیت های آموزشی دخیل است. 

وی ضمن تاکید بر بررسی تاثیرات ناشی از فعالیت های دانشجویی در سیستم آموزشی دانشگاه های مختلف جهان تصریح کرد: در شرایط کنونی با توجه به پدیده کرونا، دانشجویان باید از تاب آوری برخوردار باشند. به این معنا که بتوانند با دید باز و به سرعت، شرایط را تشخیص دهند و با گرفتن بازخورد از محیط و در تعامل با افراد، ظرفیت های خود را افزایش دهند.

معاون آموزشی از پدیده کرونا به عنوان یک چالش و نه بن بست یاد کرد و افزود: هر چند این چالش تاثیرات خود را بر روند آموزش دانشجویان گذاشته است؛ با این حال فرصت های بیشماری را برای بهره مندی از قوه خلاقانه، شناخت ظرفیت های موجود و انجام اقدامات موثر در جهت ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه فراهم آورده است.

دکتر سهراب پور، بر نقش موثر دانشجویان در شرایط کنونی تاکید کرد و افزود: دانشجویان می توانند از طریق ارائه ایده و فرایندهای آموزشی در حیطه های برنامه ریزی درسی، ارزشیابی برنامه های آموزشی، روش های نوین یاددهی- یادگیری، آموزش الکترونیک و ... بر پیشبرد اهداف دانشگاه در حوزه های مذکور نقش چشم گیری داشته باشند. وی در پایان بر شکوفایی و درخشش بیش از پیش کمیته دانشجویی توسعه آموزش در سال های آتی ابراز امیدواری کرد.

در ادامه دکتر میرزازاده، کاهش مشارکت دانشجویان را یکی از چالش های آموزشی فعلی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: توجه و برنامه ریزی برای غوطه ور شدن هر چه بیشتر فراگیران در روند آموزش، یکی از شاخصه های کلیدی دانشگاه های معتبر دنیا است، که متاسفانه این مسئله یکی از چالش های حال حاضر سیستم آموزشی ماست.

وی ضمن اشاره بر نقش موثر موسسات آموزشی و دانشجویان در تحقق اهداف آموزشی، افزود: مطالبه گری دانشجویان می تواند فرصت های مغتنمی برای تغییر در این مراکز ایجاد کند. همچنین دانشجویان می توانند ضمن برقراری ارتباط موثر با مسئولین آموزشی دانشگاه، به عنوان "شریکی برای تغییر" در روند آموزش، در کاهش فاصله ارتباطی بین این دو قشر بکوشند.

دانشیار گروه داخلی در ادامه رهبری و فراهم سازی شرایطی برای تمرین آن توسط دانشجویان، را از وظایف کلیدی سازمان ها دانست و یادآور شد: از آنجا که بهترین روش یادگیری، قرارگیری در موقعیت های مرتبط آموزشی است، لذا دانشجویان از طریق همکاری در پروژه های مختلف آموزشی، می توانند رهبری را تمرین کرده و با چالش ها و زوایای مختلف آن آشنا شوند.

وی در پایان با برشمردن چالش ها و فرصت هایی که مشارکت دانشجویان می تواند برای موسسه و دانشجو در پی داشته باشد، توصیه کرد: باید به مشارکت دانشجویان در دانشگاه خوش بین باشیم و به آن توجه کنیم؛ اهداف مشخص تعیین کنیم و برای آن، برنامه قابل اجرا داشته باشیم و دائما با صبوری این مسیر را بررسی و اصلاح کنیم.

در ادامه جشنواره آثار راه یافته از مرحله اول داوری در حوزه های فرایند آموزشی (7 اثر)، ایده آموزشی (6 اثر) و  پژوهش در آموزش (3 اثر) در قالب کلیپ های تهیه شده توسط دانشجویان پخش شد و در انتهای جشنواره 2 فرایند دانشجویی، 2 ایده آموزشی و 1 طرح پژوهش در آموزش به عنوان آثار برگزیده نهایی جشنواره اعلام و جوایز نفیسی به تیم دانشجویی ارائه دهنده اهدا شد.

در پایان دکتر مافی نژاد خاطر نشان کرد که دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستای نیل به اهداف سازمانی خود در زمینه توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان، از پروژه های دانشجویان در این حوزه حمایت کرده و از طریق برنامه ریزی هدفمند، موجبات حضور دانشجویان در سطوح ملی و بین المللی در حوزه آموزش پزشکی را فراهم می آورد.

گفتنی است در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران، کمیته دانشجویی دانشگاه و کارگروه های دانشجویی توسعه آموزش دانشکده ها در ارتباط مستقیم با مرکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها هستند و به تبیین چالش های آموزشی موجود و ارائه راهکارهای سازنده مبتنی بر شواهد روز دنیا در حوزه آموزش پزشکی می پردازند.

سومین جشنواره دانشجویی توسعه آموزش، روز سه شنبه 8 مهر 1399 با حضور دکتر امیرعلی سهراب پور «معاون آموزشی دانشگاه»، دکتر هومان حسین نژاد «مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه»، دکتر عظیم میرزازاده «عضو هیات علمی دانشگاه» و دکتر محبوبه مافی نژاد «معاون مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه» از ساعت 13:00 تا 16:00 به صورت وبینار در سطح کلان منطقه ده برگزار شد.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *