جلسه کارگروه راهبردی ارتقای خدمات اورژانس

معاون درمان دانشگاه بر شفاف کردن شرح وظایف اعضای هیئت‌علمی، افراد درمانی و رزیدنت‌ها و دانشجویان در بیمارستان‌ها تأکید کرد

اولین جلسه کارگروه راهبردی ارتقای خدمات اورژانس با حضور معاون درمان ، روسای برخی بیمارستان ها و سایر اعضای کارگروه پیرامون ارتقا کیفیت خدمات اورژانس بیمارستانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، اولین جلسه کارگروه راهبردی ارتقای خدمات اورژانس با حضور دکتر سید فرشاد علامه معاون درمان، روسای بیمارستان‌های عضو کارگروه، مدیران معاونت درمان و سایر اعضای کارگروه دوشنبه ۲۲ دی ۹۹ در سالن شورای حکیم برگزار شد.
دکتر علامه در خصوص این جلسه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا یک دوره کوتاه فعالیت کمیته‌ها مغفول ماند و اکنون بر آن هستیم که این کمیته‌ها را فعال‌تر کنیم. همه به اهمیت اورژانس بیمارستان‌ها واقف هستند و پیشانی و جلوه‌های اصلی خدمات در بیمارستان‌ها محسوب می‌شود. این جلسه به‌منظور همفکری در راستای ارائه راهکارهایی برای ارتقا و بهبود کیفیت خدمات در اورژانس‌ بیمارستان‌ها تشکیل‌شده است.
دکتر مجتبی نیازی رئیس اداره اورژانس معاونت درمان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت برخی بیمارستان‌ها در  شاخص های ملی اورژانس بیمارستانی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت گفت: این جلسه به‌منظور استفاده از پیشنهادهای صاحب‌نظران بوده و شاخص‌های مربوط به عملکرد اورژانس بیمارستان‌ها مطرح می‌شود.

چالش‌های موجود در اورژانس بیمارستان‌ها
دکتر نیازی در خصوص چالش‌های موجود در اورژانس بیمارستان‌ها گفت: بعضی از چالش مربوط به فضای فیزیکی و ساختمان‌ها است و برخی مشکلات مربوط به مسائل فرآیندی ازجمله مشکلات بیمه، عدم تشکیل کمیته تعیین تکلیف بیمار، ماندگاری بیمار ICU مثبت در اورژانس، ماندگاری بیمار End Stage در اورژانس، عدم استفاده از طب تسکینی، عدم استفاده از ظرفیت خالی بیمارستان‌ها، طولانی بودن زمان فرآیند ترخیص از اورژانس، مسائل انگیزشی پرستاران برای ارائه خدمت در اورژانس و کمبود نیروی پرستار است. برخی از علل زمان‌بر بودن فرآیند تخصص اورژانس را می‌توان مربوط به بخش‌های بستری شامل کمبود تخت‌های بستری، بیماری‌های مزمن و بستری‌های طولانی‌مدت که منجر به اختلال در گردش کار بیمارستان‌ها می‌شود، دانست.
رئیس اداره اورژانس افزود: گروه دیگری از مشکلات مربوط به بخش‌های مراقبت ویژه و پاراکلینیک شامل، طولانی بودن زمان آزمایش‌های درخواستی، کمبود نیروی انسانی، کمبود تجهیزات پاراکلینیک است.
 دکتر پیمان صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران گفت: در حادثه اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد تعداد قابل توجهی از مصدومان به اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شدند که با وجود وخامت حال بعد از دریافت خدمات و به دست آوردن سلامتی خود ترخیص شدند، این امر نشاندهنده ظرفیت  و توانایی بالای همکاران ما در بیمارستان امام خمینی (ره) است.
دکتر خسرو صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ضمن تشکر از دکتر صابریان گفت: برای انجام همکاری با اورژانس تهران در حوزه‌هایی همچون بیماران قلبی و تروما آمادگی لازم راداریم. در مورد بهبود کیفیت خدمات اورژانس سازمان‌دهی حضور دستیاران سال‌های بالاتر در اورژانس و بررسی رویکرد دانشگاه در این زمینه به‌منظور ایجاد امکانات انگیزشی و وجود متخصص درمانی مقیم در اورژانس می‌تواند مؤثر واقع شود.
دکتر علامه نیز بر مشخص کردن شرح وظایف اعضای هیئت‌علمی، افراد درمانی و رزیدنت‌ها و دانشجویان در بیمارستان‌ها تأکید کرد.
دکتر فرهاد توتونچیان معاون درمان بیمارستان مرکز طبی کودکان در خصوص انباشت بیمار در بیمارستان‌ها گفت: در برخی موارد ارجاعات بیماران از مناطق دیگر به بیمارستان‌های دانشگاه غیرضروری بوده و در این زمینه ستاد هدایت دانشگاه باید نقش پررنگ‌تر و قوی‌تری را ایفا کند.

پیچیدگی مسائل مربوط به اورژانس بیمارستان‌ها
دکتر مرتضی سعیدی معاون درمان گروه بیماری‌های طب اورژانس دانشگاه در خصوص مشکلات پیچیده اورژانس‌ها، زنجیروار بودن این مشکلات و بررسی علل بروز این مشکلات تأکید کرد و گفت: بحث آموزش دستیاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای حضور رزیدنت‌های سال‌های بالاتر در اورژانس امتیازات مادی و معنوی در نظر گرفته شود. مشکلات چالش‌های اورژانس با توجه به تفاوت ای که در بیمارستان‌ها وجود دارد می‌تواند در بیمارستان و تحت نظارت معاون درمان گروه‌های آموزشی دانشگاه با جزئیات بررسی‌شده و علت‌یابی شود.
دکتر سید علی دهقان معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفت: نباید بین درمان و آموزش جدایی بیفتد صرف آموزش بدون وجود تجربه در درمان بیماران مشکل‌ساز خواهد بود. معاون درمان گروه‌ها باید این پیوند را بیشتر از گذشته بین درمان و آموزش برقرار کنند. درخواست‌های انجام خدمات پاراکلینیکی غیرضروری در اورژانس و نظارت بر این فعالیت‌ها و همچنین الکترونیک شدن فعالیت‌ها می‌تواند منجر به بهبود وضعیت اورژانس‌ها شود.
دکتر محمدرضا جعفری مشاور معاون درمان دانشگاه با تأکید بر کیفیت خدمات اورژانس گفت: شاخص در حال حاضر به‌صورت دستی بررسی می‌شوند و به سیستم HIS بیمارستان وصل نیست. تفسیر برخی شاخص‌ها همچنان مبهم است.
دکتر علی گنجعلی خان مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستان‌ها در خصوص مواردی که نیاز به ICU دارند و در اورژانس ماندگار می‌شوند گفت: در این موارد نیاز به تدوین پروتکل وجود دارد و بهتر است بیمار در اورژانس نمانده و به بخش‌های متناظر منتقل شود.
دکتر محمد افضلی مقدم سرپرست بخش اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفت: اورژانس هرلحظه آماده ارائه خدمات به بیماران بدحال هستند. در اورژانس بیمارستان‌ها با چالش‌های متعدد و موانع قانونی مواجه هستیم که نیاز به حمایت‌های دانشگاه وجود دارد.
در ادامه پیشنهاد‌ها برای ارتقای کیفیت اورژانس‌ها مطرح شد و بحث و تبادل‌نظر بین افراد صورت گرفت.

 

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *