محتوای خبری معاونت غذا و دارو

برگزاری کارگاه آموزش اصول ایمنی و کمک‌های اولیه در آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آرایشی – بهداشتی و دارویی معاونت غذا و دارو

با توجه به اهميت اجراي طرح تحول سلامت و لزوم آشنايي بيشتر كارشناسان مربوطه كارگاه آموزش اصول ایمنی و کمک‌های اولیه در محل سالن همایش آزمایشگاه برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومي معاونت غذا و دارو، كارگاه آموزش اصول ایمنی و کمک‌های اولیه در آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آرایشی – بهداشتی و دارویی جهت آشنایی کارکنان با نوع کار و ارائه دانش و مهارت لازم برای انجام تکنیک‌های مربوط به کمک‌های اولیه با حضور کارشناسان آزمایشگاه سه دانشگاه تهران، شهید بهشتی و ایران و دانشکده داروسازی 24 مرداد 95 برگزار شد.
ازجمله تکنیک‌هایی که در این کارگاه مورد آموزش قرار گرفت عبارت‌اند از احیای قلبی – ریوی (CPCR)، چگونگی عملکرد در برابر خفگی، رساندن کمک‌های اولیه به اشخاصی که به آن‌ها حمله‌های قلبی یا فشار قلبی صورت گرفته است، تکنیک تنفس مصنوعی، باز کردن مجراهای تنفسی در هنگام خفگی و … این دوره به آموزش تکنیک‌هایی می‌پردازد که به‌عنوان ضرورت‌های مقابله با خطرات زندگی از آن‌ها یاد می‌شود.
دکتر آناهیتا معتمدی مدرس و  دانشجوی دکترای شیمی از دانشگاه صنعتی شریف، در این دوره آموزشی یک‌روزه کلاس تئوری با سرفصل «ایمنی عمومی» در مورد حوادث در آزمایشگاه، پیشگیری از راه‌های انتقال مواد شیمایی به بدن «استنشاق، جذب، بلعیدن و تزریق و وسایل حفاظت فردی PPE، حفاظت از دست‌ها و پاها، پوشش آزمایشگاهی،، حفاظت الکترونیکی  اتصال بدنه به زمین، فیوز، عایق سازی، رعایت استاندارد با توجه به شرایط محیط کار، حفاظت تنفسی (آلاینده‌های ذره‌ای» گردوغبار، فیبرها، دموها و آلاینده‌های بیولوژیکی و شیمیایی، آلاینده‌های گاز و بخار؛ کمبود اکسیژن و سیستم نصب و نوع تهویه در آزمایشگاه‌ها توضیحات مبسوطی را ارائه نمود.
در ادامه جلسه دکتر زهرا یاوری پزشک عمومی از دانشگاه تهران مطالبی در خصوص CPR، کمک‌های اولیه و اقدامات پزشکی مورد نیاز در آزمایشگاه را با ارائه تعریف جامعی از CPR  شروع نمود و گفت: احياي قلبي ريوي يك مانور حیات‌بخش است كه به کمک آن تنفس و گردش خون فرد آسیب‌دیده حفظ می‌شود تا از نرسيدن مواد غذایی و اكسيژن به مغز و مرگ مغزي در فرد جلوگيري شود.
وی به منظور آشنایی کارشناسان با موارد سوختگی‌های شیمایی که شامل: چشم، پوست، بلع، HF(اسیدها، یون‌ها)، سوختگی با Chromic acid، سوختگی با Phosphoric acid، سوختگی با Hcl&H2so4، سوختگی با Hydrocar bons، سوختگی شیمایی با Metals, Tar و راه‌های درمان آن توضیحات کاملی را ارائه نمود.
مهندس علی‌اکبر همتی نژاد کارشناس آزمایشگاه از دانشگاه صنعتی شریف با سرفصل «ایمنی و حفاظت شخصی»، طرح ایمنی و مدیریت پسماندهای شیمایی خطرناک گفت: مراکز تولیدکننده پسماندهای خطرناک موظف هستند پسماندهای خطرناک خود را بی‌خطر نموده و پس از عملیات، آن‌ها را در اختیار مراکز مسئول قرار دهند.
مهندس به‌ضرورت ها و راهکارهای مدیریت پسماندهای شیمیایی، الزامات ایمنی فردی و محیطی در آزمایشگاه، رویکردها و استانداردهای مدیریت پسماندهای بیولوژیکی و نانو مواد، ضرورت‌ها و کاربردهای برگه‌های فرم‌های پسماند منطبق بر استاندارد نوین، روش‌های پیشگیری و درمان به هنگام بروز حوادث شیمیایی تن اشاره نمود.
 در این کارگاه یک‌روزه مهندس محبوبه شاه‌نشین کارشناس ارشد آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آرایشی – بهداشتی و دارویی معاونت غذا و دارو ضمن مرور سرفصل تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه به حوادث پیش‌آمده در آزمایشگاه در طی 5 سال اخیر، ریشه‌یابی و علت حادثه، بررسی تصمیم و راه‌کارهای لازم ازنظر ایمنی فردی، تجهیزات و مواد شیمیای برای حاضرین مطالبی را عنوان نمود.



کلمات کلیدی
خدیجه  آب پر
تهیه کننده:

خدیجه آب پر