محتوای خبری معاونت فرهنگی

برگزاری شانزدهمین جلسه‌ آموزشی پروژه ارتقا رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی در اسلامشهر

شانزدهمین جلسه‌ از مجموعه کلاس های آموزشی طرح ارتقا رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی ECD توسط معاونت اجتماعی فرهنگی و شبکه بهداشت اسلامشهر در اين شهرستان برگزار شد.

گالری تصاویر
به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه 'تکامل هیجانی کودک' به رابطین سلامت اسلامشهر، سه شنبه  20 شهریور 97 در سالن اجتماعات مرکز بهداشت اسلامشهر با حضور دکتر حبیبی رئیس گروه ارزشیابی معاونت تحقیقات فناوری وزارت بهداشت، دکتر توکلی کیا مدیر پروژه و متخصص اجتماعی پزشکی، پشت کوهی کارشناس کودکان ستاد اسلامشهر، اسلامی نیا کارشناس فرهنگی سلامت معاونت اجتماعی و جمعی از رابطین سلامت برگزار شد.
در ابتدا دکتر حبیبی در مورد هیجانات کودک که شامل عشق، عاطفه، لذت، عصبانیت،  ترس، ناراحتی و غمگینی، خوشحالی وخستگی است توضیحاتی ارائه داد.
وی افزود: برخوردهای رایج با عصبانیت در کودکان از جملاتی مثل عصبانیت خیلی بده ، تو نباید عصبانی بشی، حق نداری عصبانی بشی را نباید بکار برد. پدرو مادر الگوی اصلی عصبانیت فرزندان می باشند. برخوردهای رایج با ترس در کودکان نیز از جملاتی مثل تو باید شجاع باشی.، من بچه ترسو رو دوست ندارم و حوصله بچه ترسو و لوس رو ندارم نیز کاربرد ندارد.
در ادامه دکتر حبیبی گفت: ترس درکودک نشانه شناخت تدریجی  کودک از محیط اطرافش بوده و جزئی از تکامل هیجانی اوست و موجب دوری از خطر و حفظ امنیت کودک می شود.
ابتدا ترس در شیرخواران از صدای بلند و ترس از افتادن شکل می گیرد که در مقابل ترس، کودک گریه می کند. به تدریج با شناخت محیط ترسهای دیگر اضافه می شود برخی ترسها را ما به آنها منتقل می کنیم( ترس از سوسک)وقتی سوسک می بینیم جیغ می کشیم، گاهی عمداً و به اشتباه کودک را می ترسانیم(ترس از آمپول، شلوغ کنی آقا دعوا می کنه)، به تمسخر گرفتن ترس کودک (تنبیه او برای ترسیدن از صدای سشوار). به کودک نگوید ' این صدا که ترس ندارد ' یا به خاطر همدلی نگویید ' من هم خیلی ترسیدم' .به او بگویید ' عزیزم  می دونم از صدای بلند ترسیدی، الان تو بغل من هستی. کودک همواره به دنبال احساس امنیت است '.بهترین کار برای ارتقاء تکامل کودکان این است که در حالات مختلف هیجانات کودک را برایش توضیح دهیم و کلمات مربوط به هر هیجان را برایش به کار ببریم مثلا' بگوییم : می دونم که تو الآن به خاطر اینکه دوستت کتابت رو پاره کرده عصبانی هستی.مثلا' بگوییم: می دونم که از صدای بلند افتادن ظرف ترسیدی عین کلمه مربوط به اون احساس رو براش بازگو کنیم.
دکتر حبیبی افزود: از بدو تولد تا پایان سه ماهگی هیچ نظم و قانونی برای کودک قرار ندهید و با هر بار گریه، بلافاصله با مهربانی به او پاسخ دهید.بعد از 3 ماهگی به او کمک کنید تا خود کنترلی را به تدریج یاد بگیرد مثلا هنگامی که گریه می کند گاهگاهی با تأخیر کوتاهی به او پاسخ دهید. ابتدا یک لحظه تاخیر داشته باشید و به تدریج به چند ثانیه برسانید. البته در هر حال گریه کودک را با کلام پاسخ دهید که بداند شما در همان نزدیکی هستید.. صرفاً خریدن اسباب بازی گران قیمت برای کودک مفهوم دوست داشتن را برای او به همراه ندارد.احساس خود را نسبت به کودک به طور واضح بگویید تو دوست داشتنی هستی ، من خیلی دوستت دارم. 
در پایان  دکتر حبیبی گفت: موانع تکامل اجتماعی هیجانی کودک شامل کنترل بیش از حد کودک، ابراز نادرست هیجانات درونی خودمان به کودک، عدم ابراز کلامی عشق و مهر و محبت به کودک  را بیان داشت راهکار مدیریت هیجانات به کودک با برخورد صحیح با هیجانات کودک می توان آن ها را اصلاح کرد نیز توضیحاتی دادند.
گزارش : اسلامی نیا
عکس : بیاتی

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه