محتوای خبری معاونت فرهنگی

سالروز صدور فرمان مشروطیت و روز حقوق بشر اسلامی

سالروز صدور فرمان مشروطیت و روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی گرامی باد.

روز چهاردهم مردادماه در تقویم رسمی کشور روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام گرفته و مناسبت آن تهیه و تدوین اعلامیه حقوق بشر اسلامی در این تاریخ است، این اعلامیه در اجلاسی که در 21 ژوئیه تا 5 اوت 1990 میلادی (10 تا 15 مرداد ماه 1369) در قاهره برگزار شد،  طی قطعنامه شماره P19/49 به تصویب وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی رسیده است.
غرب همواره کوشیده است با نادیده گرفتن فرهنگ سایر ملل از جمله کشورهای مسلمان، ارزش های لیبرال سکولار حاکم برجامعه خود را در پوشش حقوق بشر بر جهان تحمیل کند و از این منظر، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، نماد مقاومت کشورهای اسلامی در برابر این زیاده خواهی و هژمونی فرهنگی و سیاسی غرب محسوب می شود.
مهم ترین اصل و پایه حقوق بشر، «کرامت انسانی» است و سخن خداوند در آیه هفتاد سوره اسرا که می فرماید «همانا فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم»، به این حقیقت اشاره می کند. امروزه یکی از مهم ترین مباحثی که ارتباط تنگاتنگی با افکار عمومی ملت ها دارد، رعایت مسئله حقوق بشر است، به گونه ای که بیشتر حکومت های جهان می کوشند نشان دهند در حکومت آنها، حقوق بشر نقض نمی شود و آنان، مدافعان واقعی این اصل اساسی اند تا حاکمیتشان را مشروعیت بخشند و واجد مشروعیت جهانی گردند. با وجود این، تا وقتی ضرورت های لازم، حکومت ها را در تنگنا قرار ندهد، حاضر نخواهند شد به حقوق مردم اهمیت بدهند. با دقت در دنیای به اصطلاح «متمدن امروزی» به روشنی درمی یابیم که «برابری عمومی انسان ها» چیزی بیش از حیله ای سیاسی برای فریب مردم نیست که به صورت مسئله ای سیاسی و اجتماعی مطرح شده است. ما در این نوشته می کوشیم به نقض حقوق بشر در غرب بپردازیم تا فاصله میان گفتار تا عمل مدعیان دروغین حقوق بشر ثابت شود.
منشور حقوق بشر
پس از پایان جنگ دوم جهانی و با توجه به خسارت هایی که به بار آورد، با تصمیم کشورهای توان مند آن زمان، سازمان ملل متحد، سکان گسترش و حمایت از حقوق بشر را به دست گرفت و منشوری را در سال 1948 تصویب کرد که یک مقدمه و سی ماده دارد. این منشور به اختصار به انواع آزادی های فردی، نژادی و مذهبی و برابری و کرامت انسان ها می پردازد. البته مسلمانان معتقدند در حقوق بشر غرب، تعارض ها و نواقصی وجود دارد که نمی توان آن را در همه کشورهای جهان، به ویژه کشورهای اسلامی به طور کامل و بی قید و شرط اجرا کرد؛ زیرا در این منشور، حقوق بشر جهانی بر اساس فرهنگ حاکم بر غرب و دین مسیحیت بنا نهاده شده است و آموزه های دیگر فرهنگ ها و ادیان در تنظیم آن در نظر گرفته نشده اند. بر اساس دیدگاه اسلامی، انسان، بنده خداوند متعالی است و آزاد نیست تا هر کاری که بخواهد، بکند. بنابراین، باید در برابر خدا تسلیم و فرمان بردار باشد. از این رو، آنچه موجب پدید آمدن حقوق بشر اسلامی می شود، عمل به دستورهای خداست که قوانین و مقررات نیز بر آن مبنا تنظیم می شود.
تطبیق بیانیه جهانی حقوق بشر با نهج البلاغه
ماده 25 بیانیه جهانی حقوق بشر می گوید: «هر کس حق دارد از سطحی از زندگی برخوردار باشد که سلامت و رفاه او و خانواده اش از جمله خوراک، لباس، مسکن و بهداشت را تأمین کند. همچنین حق دارد از خدمات ضروری اجتماعی در هنگام بیکاری، بیماری، درماندگی، بیوگی، پیری یا در دیگر موارد که بنا به اوضاع و احوال خارج از اراده او، وسایل معاش وی را مختل گرداند، استفاده کند.» جالب اینجاست که امام علی علیه السلام هزار و اندی سال پیش از وضع این قانون، در کلامی گهربار فرموده است: «در طبقه ای از مردم که مشکل معیشتی دارند، آنان که چاره ای ندارند و از نیازمندان هستند یا به علت بیماری ناتوان شده اند، باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرند.» از این رو، حضرت دستور داد بخشی از بیت المال را به این افراد اختصاص دهند.
حق وتو؛ تقابل با حقوق بشر
حق وتو، مخالف و در تقابل با حقوق بشر است. شورای امنیت سازمان ملل، به سبب حق وتویی که پنج دولت امریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه در تصمیم گیری های آن دارند، تاکنون در بسیاری از مسائل بین المللی، طرف ناحق را گرفته و حق را پای مال کرده است. استکبار جهانی از این ابزار فرمایشی، به نفع خود بهره می برد و در حق ملت های مظلوم، ستم روا می دارد. استفاده از حق وتو، سبب ظلم به کشورهای ضعیف، از جمله شعله ور شدن جنگ ها و به تأخیر انداختن پایان آنها می شود. برای نمونه، شورای امنیت به ویژه امریکا که همواره خود را از مدعیان حقوق بشر می نامد، نه تنها با حمایت های بی دریغ خود از رژیم نژادپرست اسرائیل، دست این رژیم را در به خاک و خون کشیدن مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین و لبنان باز گذاشته و سکوت کرده اند، بلکه از ابزار فرمایشی وتو نیز به نفع اشغال گران قدس استفاده می کنند.
امریکا در باتلاق تبعیض نژادی
گونه های مختلف تبعیض نژادی در جامعه امریکا که همواره ادعای حمایت از حقوق سر می دهد ـ ریشه دوانده است. از جمله می توان به آمار و ارقام زیر توجه کرد: رنگین پوستان امریکا عموما فقیر هستند و شرایط زندگی بسیار بدتری در مقایسه با سفیدپوستان دارند. تعداد سیاه پوستان فقیر، سه برابر سفیدپوستان در امریکاست. مهاجران نوجوان از 38 کشور جهان همانند بردگان در امریکا به کار گرفته می شوند. تبعیض نژادی در دانشگاه های امریکا، نمود قابل توجهی دارد و به شکل های گوناگونی دیده می شود؛ مثل شعارهای نژادپرستانه بر ضد سیاه پوستان، انتشار تصاویری دال بر برتری سفیدپوستان، تهدیدهای کلامی و... . پس از رویداد یازده سپتامبر، حقوق شهروندان به بهانه تأمین امنیت داخلی به شیوه های گوناگون، آشکارا محدود شد. شنود مکالمات تلفنی، تجسس مخفیانه، بررسی پرونده های محرمانه و نظارت بر نقل و انتقال پولی و مالی، برخی از این رفتار مدعیان حقوق بشر است. در این میان، اقلیت های قومی، خارجیان و مهاجران، قربانیان اصلی بوده اند.

ممنوعیت حجاب؛ نقض آشکار حقوق بشر
ممنوعیت داشتن پوشش اسلامی و حجاب زنان در اروپا، افزون بر اینکه نقض آزادی بیان و آزادی دین به شمار می رود، تبعیض بر ضد زنانی است که حجاب و پوشش را به مثابه ابزاری برای تحقق باورهای دینی خود در نظر می گیرند. تا چندی پیش، جهانیان به دلیل آزادی و دموکراسی موجود در فرانسه، دیدگاه های مثبتی درباره این کشور داشتند، ولی ممنوعیت حجاب و تصویب این قانون، در این دیدگاه های مثبت تردید به وجود آورد. دولت فرانسه با ممنوع کردن حجاب در مدارس این کشور، حقوق اولیه بشر را که صراحتا در منشور حقوق بشر سازمان ملل آمده، نادیده گرفته است. از این رو، تلاش فرانسه برای خارج کردن زنان مسلمان از مسائل اجتماعی و جاری فرانسه از راه ممنوعیت حجاب، سبب شده است که این کشور برای مسلمانان ناامن به نظر رسد. در این راستا، دیگر دولت های غربی همچون آلمان، بلژیک و استرالیا ـ که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند ـ نیز در تلاشند با ممنوع ساختن حجاب، زنان مسلمان را سرکوب شده نشان دهند.
امروز همچنین سالروز صدور فرمان مشروطیت است و به این مناسبت بر آن شدیم تا متن فرمان مشروطیت را که از سوی مظفرالدین شاه صادر شده می آوریم.
جناب اشرف صدراعظم از آنجا که حضرت باریتعالی جل شانه سررشته ترقی و سعادت ممالک محروسه ایران را به کف کفایت ما سپرده و شخص همایون ما را حافظ حقوق قاطبه اهالی ایران و رعایای صدیق خودمان قرار داده لهذا در این موقع که رای و اراده همایون ما بدان تعلق گرفت که برای رفاهیت و امنیت قاطبه اهالی ایران و تشیید و تایید مبانی دولت اصلاحات مقتضیه به مرور در دوایر دولتی و مملکتی به موقع اجرا گذارده شود چنان مصمم شدیم که مجلس شورای ملی از منتخبین شاهزادگان و علما و قاجاریه و اعیان و اشراف و ملاکین و تجار و اصناف به انتخاب طبقات مرقومه در دارالخلافه طهران تشکیل و تنظیم شود که در مهام امور دولتی و مملکتی و مصالح عامه مشاوره و مداقه لازمه را به عمل آورده و به هیئت وزرای دولتخواه ما در اصلاحاتی که برای سعادت و خوشبختی ایران خواهد شد اعانت و کمک لازم را بنماید و در کمال امنیت و اطمینان عقاید خود را در خیر دولت و ملت و مصالح عامه و احتیاجات قاطبه اهالی مملکت به توسط شخص اول دولت به عرض برساند که به صحه همایونی موشح و به موقع اجرا گذارده شود بدیهی است که به موجب این دستخط مبارک نظام نامه و ترتیبات این مجلس و اسباب و لوازم تشکیل آن را موافق تصویب و امضای منتخبین از این تاریخ مرتب و مهیا خواهد نمود که به صحه ملوکانه رسیده و بعون الله تعالی مجلس شورای مرقوم که نگهبان عدل ماست افتتاح و به اصلاحات لازمه امور مملکت و اجرا قوانین شرع مقدس شروع نماید و نیز مقرر می داریم که سواد دستخط مبارک را اعلان و منتشر نمایید تا قاطبه اهالی از نیات حسنه ما که تماما راجع به ترقی دولت و ملت ایران است کما ینبغی مطلع و مرفه الحال مشغول دعاگویی دوام این دولت و این نعمت بی زوال باشند . السلطان مظفرالدین شاه قاجار
در قصر صاحبقرانیه به تاریخ 14 شهر جمادی الثانیه 1324 هجری در سال یازدهم
 
گردآوری: مسعود ایرجی
منابع: خبرگزاری دفاع پرس، خبرگزاری پارس تودی، پایگاه اطلاع رسانی حوزه، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *