محتوای خبری دانشکده پزشکی

دکتر نفیسی: نحوه همکاری اساتید در خصوص آموزش مجازی رتبه بندی و امتیازدهی می شود

رئیس دانشکده پزشکی با تاکید بر این که آموزش مجازی کار اضافه بر سازمان و متفرقه ای نیست و تداوم آموزش حضوری است گفت: نحوه همکاری اساتید در خصوص آموزش مجازی، رتبه بندی و امتیازدهی شده و در ترفیع ارتقای سالانه اثرگذار خواهد بود.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، جلسه هیئت رئیسه دانشکده پزشکی صبح روز شنبه ۱۴ تیر 99 در سالن شورا برگزار شد، در ابتدای این جلسه و پیش از دستور دکتر نفیسی ایام ولادت امام رضا  علیه السلام را تبریک گفت.
وی با اشاره به رایزنی‌هایی صورت گرفته با دکتر مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی، گفت: با توجه به احداث ساختمان جدید درمانگاه بیمارستان شریعتی، طبق توافق صورت گرفته فضای درمانگاه قدیم برای ارائه آموزش‌های تئوری و بالینی با همکاری دانشکده پزشکی آماده خواهد شد.
در ادامه دکتر عمیدی از اهدای صدمیلیون تومان توسط دکتر جواد توکلی بزاز از اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی برای بازسازی و بهسازی فضاهای عمومی دانشکده خبر داد و گفت: ساماندهی فضاهای عمومی و دانشجویی در دستور کار دانشکده قرار داشت که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
دکتر شاهین آخوندزاده معاون پژوهشی دانشکده گفت: طی سه هفته اخیر تعداد زیادی از مراجعان به معاونت پژوهشی دانشجویان دکترای تخصصی بودند که با توجه نوسانات ارزی و افزایش قیمت دلار از ادامه اجرای پایان نامه خود نا امید بودند.
وی افزود: در شرایط مالی فعلی که امکان تامین منابع مالی برای انجام تحقیقات و اجرای پایان نامه دانشجویان Ph. D، فراهم نیست میزان جذب و پذیرش باید به حداقل برسد.
دکتر آخوندزاده با تاکید بر تجدید نظر در نحوه پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی بویژه دکترای تخصصی گفت: متقاضی شرکت در دوره Ph. D باید تامین هزینه‌ها را بپذیرد یا از طریق گرنت‌های پژوهشی اساتید اقدام به پذیرش و جذب شود.
دکتر نیما رضایی معاون بین الملل دانشکده پزشکی گفت: ساز و کار پذیرش و جذب دانشجوی Ph. D باید مشخص شود، اگر دانشگاه‌ها استقلال دارند طبق صلاح دید و بودجه‌ایکه به آنها اختصاص داده شده باید پذیرش کنند در غیر این صورت طبق هزینه‌های تربیت یک دانشجوی دکترای تخصصی باید به دانشگاه بودجه اختصاص یابد.
در ادامه دکتر عکاظی با اشاره به شیوع مجدد کرونا و درگیر شدن بخش‌های درمانی با بیماران مبتلا به کووید ۱۹، گفت: افزایش مراجعه بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان‌های آموزشی موجب تغییر کاربری برخی بخش‌ها شده است که تا حدودی آموزش بالینی را تحت تاثیر قرار داده است، برای مثال بیمارستان کودکان بهرامی همزمان با شیوع موج دوم کرونا با کاهش بیمار بستری مواجه شده است.
وی تصریح کرد: در این شرایط تمام اهتمام بر این است که کمترین خللی به کیفیت و کمیت آموزش وارد نشود کما این که تا حد امکان دوره کارآموزی کوتاه شده است، البته دانشجویان نیز مطالباتی از جمله نگرانی از حضور در بیمارستان‌ها و درگیر بودن اساتید در برخی بخش‌ها با تعداد بالای بیماران کرونایی دارند.
دکتر عکاظی با تاکید مجدد بر حفظ کیفیت آموزش تصریح کرد: برای این که از نگرانی دانشجویان کاسته شود و پروتکل‌های بهداشتی با دقت بیشتری اجرا شود، پیشنهاداتی از جمله دسته بندی دانشجویان به گروه‌های کوچک تر، تقسیم کلاس‌ها به دو دسته مجازی و حضوری، بارگذاری فایل آفلاین کلاس‌های حضوری در سامانه نوید، درخواست ضبط فیلم توسط اساتید و معرفی بیمار برای ارائه به دانشجویان به گروه‌ها ارائه کردیم.
دکتر لباف معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی نیز پیشنهاد کرد: با توجه به شرایط فعلی و لزوم برگزاری آموزش مجازی میتوان از ظرفیت و سیستم شبیه سازی و امکانات (مرکز مهارت‌های بالین دانشکده) برای آموزش بالینی استفاده کرد.
وی همچنین از کسب رتبه دوم معاونت آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده در میان معاونت‌های آموزشی دانشگاه خبر داد.
لازم به ذکر است که معاونت آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی در گروه تحصیلات تکمیلی ومعاونت آموزش پزشکی عمومی در دوره Undergraduate صاحب مقام دوم در میان دانشکده‌های دانشگاه شده است.
دکتر لباف با تاکید بر برگزاری آزمون‌های درون بخشی دستیاری گروه‌ها گفت: لغو کردن آزمون‌ها به هیچ وجه به صلاح نیست و گروه‌ها به صلاح دید خود اعم از آزمون شفاهی، تعویق زمان آزمون، برگزاری آزمون مجازی و… نسبت به برگزاری آزمون اقدام کنند.
دکتر نسیم خواجوی راد مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی اظهار داشت: دید دانشجویان و مسئولین آموزشی بیمارستان‌ها با اسفند ماه متفاوت است و هر دو دسته خوشبختانه بر ادامه آموزش و تداوم دوره تاکید دارند که در صورت فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم فرصت بسیار مغتنمی برای توسعه آموزش مجازی با حفظ کیفیت مدنظر دانشکده است.
وی افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت در ترم آینده نیز با شیوع کرونا مواجهه هستیم، بنا بر این می‌توانیم از گروه‌های آموزشی بخواهیم که برای ادامه آموزش کارورزی و کارآموزی   برنامه پیشنهادی خود را ارائه دهند.
دکتر رویا ستارزاده معاون امور هیات علمی دانشکده نیز در خصوص وضعیت آموزش گفت: در این شرایط حفظ سلامت کادر درمان اولویت بیمارستان هاست در حالی که غالب خدمات دانشکده آموزشی است که برای پیشبرد اهداف هر دو مجموعه باید جلساتی برای هماهنگی سیاست‌ها برگزار شود.
در ادامه دکتر ایرج کاشانی معاون آموزش تحصیلات تکمیلی به بیان مشکلات دانشجویان Ph. D پرداخت و گفت: هدف از پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی تربیت نیروی مسلط به تحقیق و پژوهش و در نهایت رفع نیاز‌های علمی کشور و بهره مندی گروه‌های آموزشی از تولید علم است که متاسفانه در حال حاضر در گروه‌های علوم پایه این نتیجه به دست نمی‌آید و تمرکز گروه‌ها بر ارائه آموزش‌های تئوری است تا آموزش‌های عملی و آزمایشگاهی.
وی ادامه داد: محدودیت‌های مالی، کمبود امکانات و تجهیزات، عدم تمایل دانشجو برای دریافت آموزش‌های عملی مانند نمونه گیری و…، عدم تمایل و آشنایی کارشناسان با وسایل و تجهیزات جدید و… دست به دست هم داده تا دانشجو برای ادامه تحقیقات و انجام پایان نامه، کار خود را در ازای پرداخت هزینه به خارج از دانشگاه واگذار کند و صرفا نتایج داده‌ها را دریافت کند.
دکتر کاشانی با انتقاد از نحوه فعالیت برخی کارشناسان در گروه‌ها گفت: برخی کارشناسان در گروه‌ها با حداقل انرژی و انگیزه در محیط کار، فعالیت می‌کنند و یا اصلا آشنایی لازم با تجهیزات و سایل و کار در آزمایشگاه ندارند.
دکتر نفیسی در پایان و جمع بندی جلسه، با بیان این که نحوه پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی نیاز تدبیر اساسی است گفت: پذیرش با استفاده از گرنت‌های پژوهشی اساتید روش خوبی است اما شرایط به گونه‌اینیست که بتوان آن را اجرایی کرد چرا که برخی اساتید با تکیه به روابطی که دارند چند گرنت مختلف می‌گیرند.
دکتر نفیسی در خصوص مشارکت وهمکاری اساتید در آموزش مجازی گفت: نحوه همکاری باید تاثیر مستقیم در ترفیع و ارتقاء سالانه اساتید داشته و امتیاز دهی شود، و اساتیدی که همکاری لازم با دانشکده را نداشتند ضمن اخطار کتبی از ترفیع و ارتقاء آنان ممانعت به عمل آید.
وی افزود: مدیران گروه‌ها و اساتید باید بدانند که آموزش مجازی بخشی از فعالیت‌های آموزشی گروه است و کار اضافه بر سازمان و متفرقه‌اینیست و تداوم آموزش حضوری است.

 

مینا  محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *