محتوای خبری معاونت بین الملل

تودیع و معارفه معاونین پیشین و جدید بین الملل دانشگاه برگزار شد

در این مراسم، با اهدای نشان دانشگاه، از خدمات و تلاش های دکتر علی عرب خردمند قدردانی و دکتر رامین کردی به عنوان سرپرست جدید معاونت بین الملل معرفی شد.

گالری عکس

گالری عکس معاونت بین الملل
مراسم تکریم علی عرب خردمند، معاون پیشین و معارفه دکتر رامین کردی، سرپرست جدید معاونت بین الملل دانشگاه، روز یکشنبه 14 آبان  1396 در سالن اجلاس برگزار شد.

معمار بین المللی سازی دانشگاه
در ابتدای این مراسم، از دکتر خردمند به عنوان معمار بین المللی سازی دانشگاه یاد شد. سپس دکتر نکوفر، مدیر اعتبار بخشی روابط بین الملل و رتبه بندی دانشگاه، به نمایندگی از خانواده بین الملل دانشگاه، یادگیری از اسوه های علمی را بخش فراموش شده آموزه های تخصصی خواند و گفت: ما سربازان بین المللی سازی دانشگاه، این توفیق را داشتیم که در کنار دکتر خردمند به عنوان بزرگتر، بدون آنکه تکلیف باشد از ایشان آموختیم و مراقبت شدیم.
وی تربیت نیروی انسانی از طریق رفتار حرفه ای و اخلاق عملی را از ویژگی های دکتر خردمند عنوان کرد و یادآور شد: دکتر خردمند تک تک افراد معاونت بین الملل را با وسواس و دقت انتخاب کرد و اکنون ما تبدیل به خانواده ایشان شدیم. ایشان همچون یک پدر رفتار کرد و از خانواده نیز انتظار داشت.
دکتر نکوفر تغییر نگرش و تفکر نسبت به بین المللی سازی در دانشگاه را ناشی از شعار دکتر خردمند مبنی بر آنکه 'هیچ چیز غیر ممکن نیست' خواند و گفت: ایشان از تغییر و انتقاد نمی هراسید و این رفتار موجب شد ایده های خوبی در مجموعه جاری شود.
وی سپس به جلسه همکاران معاونت بین الملل با دکتر کردی اشاره کرد و گفت: سکان دار جدید کشتی بین الملل دانشگاه، وارث مجموعه ای است که می تواند به سرعت به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهد. خوشبختانه ایشان نیز فردی با تجربه است و امیدواریم بتواند منشا فعالیت های خوبی در مجموعه شوند.

دانشگاهی پیشرو در بین المللی سازی
پس از آن محمدی، مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، دانشگاه تهران را مرکزی پیشرو در آموزش خواند و گفت: دکتر خردمند در حوزه بین المللی سازی از خود برندی بر جای گذاشته اند و بنیان بسیاری از فعالیت ها و همکاری ها با وزارت امور خارجه را بنا نهاده اند.
وی با بیان اینکه جذب 50 دانشجوی خارجی سر آغاز حرکتی منحصر به فرد در دانشگاه و کشور بود، تصریح کرد: آن زمان کسی فکر نمی کرد که در فرصتی کوتاه 800 دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف بتوانیم جذب نماییم و قطعا دانشگاه علوم پزشکی تهران، در بین المللی سازی پیشرو بوده است.
محمدی در ادامه به نقش دکتر خردمند در رشد بین المللی دانشگاه اشاره کرد و افزود: وزارت امور خارجه در انجام وظیفه ذاتی خود آماده همکاری بیشتر با دانشگاه است و شاید اگر دکتر ظریف بخواهند فردی خوش فکر را کمک کار خود داشته باشند، حضور دکتر خردمند در کنار ایشان موثر باشد.

بالندگی نهال بین الملل
سپس حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، به نیابت از سوی هیات رییسه، از همکاری و زحمات دکتر خردمند قدردانی کرد و گفت: نهالی که روزی توسط  دکتر لاریجانی و دکتر دستجردی در کیش کاشته شد، امروز با دستان با کفایت دکتر خردمند به بالندگی رسیده است.
وی به مطالبات و دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه دانشجویی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه دکتر خردمند همواره با نگاهی خوب و رویی گشاده همکاری مستمری را با دفتر نهاد داشته اند به گونه ای که امروز تعداد قابل توجهی از دانشجویان خارجی در پیاده روی اربعین حضور دارند و این مسئله نشان از تجربه و تلاش های مستمر ایشان دارد.
حجت الاسلام عیسی زاده، دغدغه های فرهنگی را با اهمیت خواند و انتقال فرهنگ ناب ایرانی - اسلامی را به دانشجویان خارجی مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشحالیم که این جایگاه امروز به دکتر کردی منتقل شده چرا که ایشان نیز فردی با تجربه و سوابق بسیار خوب هستند و برای ایشان آرزوی توفیق می کنیم.
در ادامه دو دانشجوی بین المللی به نمایندگی از سوی دانشجویان، تحصیل در دانشگاه تهران و آشنایی با زبان و فرهنگ ایرانی را موجب افتخار خواندند و از رفتن دکتر خردمند با عنوان 'یتیمی دانشجویان' تعبیر کردند.

بین المللی سازی، حرکتی ملی
دکتر علی عرب خردمند، معاون پیشین بین الملل دانشگاه نیز صحبتها خود را با تلاوت آیاتی از سوره والعصر آغاز کرد و بیان داشت: از مهر ماه 1388 مسئوليت  پردیس بین الملل به اینجانب واگذار شد و علی رغم فعالیت های بزرگی که در این مجموعه به عنوان عضو کوچکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت، رسالت دانشگاه در جهت دستيابي به مرجعيت علمي و جايگاه آموزش عالي در كشور با نقصان هایی مواجه بود که خاطر من را آزرده می کرد.
وی تصریح کرد: در سال 1390، با نظر مساعد دکتر لاریجانی، ریاست وقت دانشگاه و هیأت امنای دانشگاه با شکل گیری معاونت بین الملل دانشگاه موافقت شد و همزمان با آن اساسنامه مصوب پردیس بین الملل که چندی قبل از ان به تصویب رسیده بود به این معاونت تسری یافت.
معاون پیشین بین الملل دانشگاه با اشاره به اینکه در مسیر فعالیت های این معاونت پشتوانه ای وجود نداشت و پشتوانه همه ما ياران صديق و مصمم و مطالعات ميداني و اشنايي با تجارب دانشگاه هاي موفق دنيا بود، گفت: امروز اين تفكر و نگرش در آموزش عالي كشور نهادينه شده و عوامل موثر در ديگر وزارتخانه ها و ارگانهاي ذيربط همراه و همسو به مدد اين حركت ملي امده اند.
دکتر عرب خردمند افزود: اكنون ما در دانشگاه علوم پزشكي تهران مدعي اشنايي مليت هاي مختلف با فرهنگ و سنن و نظام مقدس جمهوري اسلامي، توسعه زبان فارسي در بين غير فارسي زبانان، مدعي صدور انقلابمان از طريق اعزام سفيران علمي به اقصی نقاط دنيا و تحقق اقتصاد مقاومتي در آموزش پزشكي كشور هستيم.

ضرورت بین المللی سازی
دکتر رامین کردی، سرپرست جدید معاونت بین الملل نیز با ابراز خوشحالی از حضور در جمع خانواده بین الملل دانشگاه، حرکت در مسیر بین المللی سازی را نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت برای نظام آموزشی عالی کشور و دانشگاه علوم پزشکی کشور دانست.
وی با بیان اینکه، با وجود مرجعیت علمی دانشگاه، هیأت علمی پویا و جایگاه نخست دانشگاه در میان مراکز علمی منطقه به نظر می رسد دیر به عرصه این رقابت وارد شده ایم، اظهار داشت: به نظر می رسد رشد مقوله های آموزشی، پژوهشی و خدمات رسانی دانشگاه در گرو بین المللی سازی محقق خواهد شد.
سرپرست جدید معاونت بین الملل دانشگاه راهکار رسیدن به این هدف را همسو شدن اعضای هیأت علمی و محققان دانشگاه با جریان بین اللمللی دانشگاه و برخورداری گروه های آموزشی و پژوهشی از برنامه های موثر در حیطه بین الملل عنوان کرد.
وی در پایان یادآور شد: معاونت بین الملل دانشگاه پشتیبان فعالیت های این حوزه در معاونت های ستادی، دانشکده ها، مراکز تحقیقاتی و بیمارستان ها است و از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهد کرد.

تربیت مدیران جوان
در پایان دکتر عباسعلی کریمی رییس دانشگاه، از مجموعه بین الملل به عنوان خانواده ای در دل خانواده بزرگ دانشگاه یاد کرد و گفت: دکتر خردمند را از سالیان دور می شناسم و ایشان علی رغم سن و سال، فردی پر انرژی، جنگنده، خوش فکر و پر تلاش هستند.
وی حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم را لازمه پیشرفت خواند و تصریح کرد: امروز دانشگاه علوم پزشکی تهران محصول تلاش انسانهای شریفی است که از سال 1313 تا کنون تلاش کرده اند و ما موظفیم که این تلاش ها را خوب ببینیم و خوب تحلیل کنیم. مطمئنا دانشگاه تا کنون خردمندهای فراوانی داشته است و قطعا خردمندهای جوان زیادی نیز خواهند آمد. نسل قدیم باید به تربیت مدیر بعدی خود فکر کند و مدیران جوان خوبی تربیت نماید.
رییس دانشگاه سپس به صحبت های دانشجویان مبنی بر یتیم شدن پس از دکتر خردمند اشاره کرد و گفت: دانشگاه بزرگتر از آن است که کسی در آن یتیم شود. خوشبختانه امروز در دانشگاه پدران بسیاری داریم که در جایگاه های مختلف جا به جا می شوند و این به معنای یتیم شدن نیست.
دکتر کریمی در ادامه از دکتر کردی به عنوان فردی با سابقه و آشنا با محیط های دانشجویی و بین المللی یاد کرد و افزود: ایشان قدری از ما جوان تر هستند و در کوه نوردی نیز همواره پیشتاز بودند لذا امیدوارم سبلان ها و دماوندهای معاونت بین الملل را نیز به خوبی طی کنند.

در پایان با اهداء الواح و هدایا از زحمات دکتر خردمند قدردانی شد. همچنین حکم انتصاب دکتر رامین کردی به عنوان دومین سرپرست جدید معاونت بین الملل که 6 آبان 96 از سوی دکتر کریمی رییس دانشگاه صادر شده بود، به ایشان اعطا شد.
گفتنی است، پیش از این، دکتر مرضیه وحید دستجردی، دکتر قاضی خوانساری و دکتر علی عرب خردمند به ترتیب مسئولیت روابط بین الملل و سپس معاونت بین الملل دانشگاه را بر عهده داشتند.
این معاونت از سال 1367 با عنوان' روابط بين المل ' فعاليت خود را در زمينه اعزام دانشجو به خارج از کشور آغاز کرد و سپس با گسترش امور محوله و به کارگيري سياست‌هاي جديد جهت برقراري هر چه بيشتر ارتباط با دانشگاه‌هاي داخل و خارج کشور، به 'مديريت روابط بين دانشگاهي‌، امور بين الملل و سمينارها' تغییر نام یافت. سرانجام  در بهار 1391 تبدیل به معاونت بين‌الملل دانشگاه شد.

خبر: نسیم قرائیان، مهناز وحیدی
عکس: سید میثم عطری

تهیه کننده:

5 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

احسنت بر اين ذوق، اقاي دكتر كريمي گل گفتي

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

خدمات توام با صداقت وسلامت کاری دکتر خردمند بر کسی پوشیده نیست آرزوی توفیق روزافزون برای ایشان دارم

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

با آرزوی توفیق روزافزون برای جناب آقای دکتر خردمند، امیدوارم هر جا که هستند موفق باشند.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

سلام به نظر من دکتر خردمند یکی از شایسته ترین مدیران دانشگاه می باشد بهترین شیوه مدیریت و رهبری ایشان در قدرتمند کردن زیر دستانش است به نحوی که از انسانهای عادی استفاده خارق العاده می کند. امیدوارم دانشگاه از نعمت داشتن ایشان محروم نشود

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
کاربر مهمان

کاربر مهمان

78/10/11 - 00:00

با ارزوی توفیق برای آقای دکتر خردمند و تشکر ویژه از تیم پذیرش دانشجویان بین الملل که سرآغاز و نقطه شروع زنجیره جذب دانشجو هستند.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *