برگزاری نشست هم‌اندیشی استادان با موضوع نوزایی انقلاب اسلامی

به همت مدیریت هم‌اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست هم‌اندیشی استادان با موضوع نوزایی انقلاب اسلامی در دانشکده فن‌آوری‌های نوین پزشکی برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این نشست از ساعت 13 روز یک‌شنبه، 10 دی 96 در سالن شورای آزمایشگاه جامع دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر اسماعیلی، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به حضار اظهار داشت: بحث نوزایی انقلاب اسلامی یک بحث بنیادی است که باید دقیق‌تر به آن پرداخت. وی همچنین افزود: در جهان اسلام که مقطع جدید آن در آغاز دوره قاجاری شروع شد بحثی شکل گرفت در این قالب که چطور عقب‌افتادگی خود را از پیشرفت غرب جبران کنیم و راه‌کارهایی در این زمینه داده شد. یکی از این راهکارها انکار غرب بود که متأسفانه انقلاب اسلامی را به‌اشتباه در این دسته از تفکر قراردادند. راهکار بعدی تعامل با غرب به معنای استفاده درست از تکنولوژی و تعامل با غرب بود که انقلاب اسلامی در اصل، در این دسته قرار دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: نگاه انقلاب اسلامی به غرب یک نگاه اقتباسی است. به این معنا که انقلاب اسلامی، از آثار تمدنی غربی جدید استفاده می‌کند ولی از آن مجموعه‌ای که در تعارض با مؤلفه‌های بومی و دینی خودش هست اعراض می‌کند.
وی در ادامه گفت: علم نمی‌تواند دینی یا غیردینی باشد بلکه یا عقلی است یا وحی. ولی در مقابل، عالم دینی یا عالم غیردینی وجود دارد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به این نکته که انقلاب اسلامی بر پایه عقلانیت مبتنی بر اندیشه استوار است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی به‌واسطه این عقلانیتی که دارد می‌تواند با جهان غرب صحبت کند.
وی در ادامه چهارپایه اساسی جمهوریت را برشمرد و گفت: در جمهوریت باید مردم انقلاب ایجاد کنند و ساختار آن را درست کنند. همچنین باید در آن نظارت بر عملکرد اتفاق بیافتد و اگر مردم پشت حاکمیت نباشند نظام ساقط خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به این نکته که انقلاب اسلامی ما بر پایه عقلانیت، معنویت و عدالت استوار است، گفت: رهبر انقلاب اسلامی 5 اصل، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی را برای حاکمیت اسلامی عنوان می‌کند.
وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: ما در حوزه دانشگاهی در این مأموریت یک مسئولیت مشترک داریم و باید پایه‌های ترقی کشور را در حدی که در توانمان هست جلو ببریم.
توضیح اینکه در پایان جلسه، بین استادان و کارشناس برنامه پرسش و پاسخ و تبادل‌نظر انجام گرفت.

میر حامد  حسینی
تهیه کننده:

میر حامد حسینی