دهمین کارگاه مجازی فناوری‌های نوین با ادامه مبحث سلامت از راه دور برگزار شد

دکتر حاجی‌علی‌عسگری گفت: با استفاده از فناوری‌های نوین در نظام سلامت و پایش و ارزیابی مداوم و هوشمند آنها، به‌راحتی می‌توان در پیشگیری از بروز و یا کنترل بسیاری از بیماری‌ها در آینده مؤثر واقع شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، به همت مرکز تحقیقات آسیب‌دیدگان جنگ، جلسه دهم کارگاه مجازی فناوری‌های نوین پزشکی با عنوان "سلامت از راه دور" برگزار شد.
در این کارگاه که سه شنبه 4بهمن 1401 با حضور تعدادی از اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه برگزار شد، دکتر فاطمه حاجی‌علی‌عسگری هیئت‌علمی گروه سلامت الکترونیک دانشکده پزشکی ضمن بیان مقدمه‌ای از شش فناوری‌ مؤثر در سلامت‌ از راه دور و بیان مفهوم متاورس گفت: محیط متاورس محیطی شبیه‌سازی شده از فناوری‌های اینترنت اشیا، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، بلاک‌چین(امنیت) و فضای ابری برای استفاده کاربر در دنیای واقعی است و در همه این فناوری‌ها اینترنت‌اشیا و بلاک‌چین نقش به‌سزایی در متاورس دارند.
وی در ادامه ضمن تعریفی از اینترنت‌اشیا، مزایای استفاده از آن در سلامت با اشاره به مطالعات داخلی به بیان تأثیر اینترنت‌اشیا بر خدمات سلامت‌الکترونیک در دو حیطه  کارهای فناورانه اینترنت‌اشیا و ارتقاء خدمات سلامت الکترونیکی بیماران پرداخت و شاخص های مرتبط با آنها را تشریح کرد.
 دکتر حاجی‌علی‌عسگری با ذکر مثال‌هایی، کاربردهای اینترنت‌اشیا در حوزه سلامت را توضیح داد و افزود: اگرچه در آینده ارتباط بیشتری از  اینترنت‌اشیا با تولیدات، انبارداری و کارخانجات هوشمند را شاهد خواهیم بود ولی امروز  نیز شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش‌های بهداشتی و درمانی از جمله تخت‌های هوشمند، مانیتورینگ از راه دور، مانیتورینگ مداوم قندخون و مقدار انسولین، درمان سرطان‌ها و اسپری‌های متصل هستیم و به‌راحتی می‌توان با پایش و ارزیابی مداوم و هوشمند این فناوری‌ها در پیشگیری از بروز و یا کنترل بسیاری از بیماری‌ها در آینده مؤثر واقع شد.
وی با ذکر این نکته که کاربران اینترنت‌اشیا در حوزه سلامت، بیماران و گیرندگان خدمات‌سلامت، ارائه دهندگان خدمات‌سلامت، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان دارو، سازندگان تجهیزات پزشکی، حاکمیت و بدنه صنعت، شرکت‌های بیمه‌گذار و افراد بیمه‌گر هستند، افزود: مزایای اصلی اینترنت‌اشیا که سازمان‌های بهداشتی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند شامل مدیریت بهتر دارو، کاهش اقدامات غیرضروری و تکراری، کاهش خطاها، بهبود نتایج درمان و ایجاد تجربه بهتر برای بیماران است.
دکتر حاجی‌علی‌عسگری با اشاره‌ای به ارتباط اینترنت‌اشیا با شاخصه‌های بیومتریک ادامه بحث را به جلسه بعد موکول کرد و  به سؤالات حاضرین پاسخ داد.

 ادامه مباحث کارگاه‌های فناوری‌های‌نوین در پزشکی و مهندسی پزشکی روزهای سه‌شنبه از ساعت 13:30 تا 14:30 توسط گروه سلامت‌الکترونیک دانشکده پزشکی از طریق لینک اینجا برگزار می‌شود.

حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *