دکتر عنایت‌الله شعبانی: یکی از نیازهای ضروری کوریکولوم های آموزشی در دانشگاه «بین‌المللی‌سازی کوریکولوم ها» است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که پیش از ظهر چهارشنبه 4 خرداد 1401 در تالار دارالفنون سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد؛ در حاشیه این جشنواره دکتر عنایت‌الله شعبانی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرگروه زبان خارجه و رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه به‌عنوان منتخب فرایند رتبه برتر دانشگاهی با اشاره به اینکه در حیطه تدوین و بازنگری برنامه‌های آموزشی؛ «طولی سازی برنامه آموزشی درهم‌تنیده زبان انگلیسی در دوره پزشکی عمومی» را به خود اختصاص داده است؛ گفت: هدف از اجرای این فرایند (پروژه) شکستن واحدهای زبان تخصصی در طول دوره‌ی کوریکولوم آموزش دانشجویان بود به این دلیل عمده‌ی آموزش‌های که امروز دانشجویان دررابطه‌با زبان تخصصی انگلیسی می‌بینند که در دو سال و نیم آن‌ها فشرده‌شده و تا زمان دانش‌آموختگی فاصله‌ی بسیار زیادی دارد و بعضاً آن‌ها به نیازهای زبان بعد از فارغ‌التحصیلی خواهند رسید و در جایی که می‌خواهند ادامه‌ی تحصیل دهند و یا وارد بازار کار شوند بنابراین در این پروژه سعی شد وضع موجود زبان انگلیسی در دانشگاه مورد بررسی قرار بگیرد و در قالب یک مطالعه‌ی به کاوی وضع آموزش زبان انگلیسی در دنیا مورد بررسی قرار گرفت و در دانشگاه‌های منتخب باتوجه‌به زبان‌های رسمی و عالی در هر کشور که درنهایت با تعریف کوریکولوم طولی آموزش زبان انگلیسی سعی شد یک مطالعه‌ی پایلوت انجام شود و نتایج حاصل از آن برای اصلاح و ارتقای کوریکولوم مورداستفاده قرار بگیرد.
وی ادامه داد: در مطالعه‌ی به کاوی به این نتیجه رسیدیم وضع موجود آموزش زبان انگلیسی در کوریکولوم دنیا بسته به زبان رسمی و مادری و زبان مورداستفاده در نظام آموزش عالی بسیار متنوع است که در دانشگاه باید مدل خاص خود را بر اساس نیازهای دانشجویان طراحی شود و براین‌اساس مطالعه‌ی نیازسنجی تعریف و گروه‌های مختلف ذی‌نفع اعم از؛ دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی زبان انگلیسی، گروه‌های بالینی و سیاست‌گذاران در مطالعه‌ی نیازسنجی مشارکت کردند.
دکتر شعبانی تصریح کرد: نتایج حاصل از آن بر اساس شایستگی‌ها تقسیم‌بندی و نیازهای عمده دانشجویان بر اساس مهارت‌های چهارگانه زبان و زیر مهارت‌های واژگان و دستور تخصصی موردنیاز دانشجویان طبقه‌بندی شد و در مقاطع چهارگانه تحصیلی دانشجویان پزشکی عمومی تقسیم‌بندی و از علوم پایه فیزیولوژی، پاتولوژی، کارآموزی و کارورزی و درنهایت در قالب یک برنامه پایلوت در تابستان 1400 اجرا شد که نتایج حاصل از این اجرا در ارتقای کوریکولوم استفاده شد.
وی با اشاره به اینکه پایلوت این برنامه برای بار دوم به اجرا در خواهد آمد؛ خاطرنشان کرد:  امید داریم که در سال 1402 در ابتدای سال تحصیلی بتوانیم این برنامه را در کورویکولوم اصلی دانشجویان اجرا کنیم و بعد از رشته عمومی سایر رشته‌های حداقل در سطح کارشناسی (undergraduate مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برنامه‌ی مشابه ای برای رشته‌های دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته‌های کارشناسی تعریف و به اجرا درخواهد آمد.
دکتر شعبانی تاکید کرد: یکی از نیازهای ضروری کوریکولوم های آموزشی مورداستفاده در دانشگاه بین‌المللی‌سازی کوریکولوم ها است یعنی کپی‌برداری از برنامه‌های آموزشی مورداستفاده در سایر دانشگاه‌ها نیست بلکه به معنای پاسخگویی به نیازهای متنوع بین‌المللی است، امروز در دانشگاه بیش از ده درصد دانشجویانمان بین‌المللی هستند با نیازهای متنوع و متفاوت؛ کوریکولوم های ما باید پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد بنابراین یکی از نیازهای جدی بین‌المللی‌سازی کوریکولوم های آموزشی و استفاده از زبان بین‌المللی در آموزش و در کنار تقویت، ترویج و گسترش زبان شیرین فارسی می‌تواند یکی از برنامه‌های پیشرو دانشگاه در ارتقای آموزش باشد.
رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه؛ گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران خانه دوم همه ما است و احساس تعلق به آن‌یک احساس قلبی و دلی است و آرمی که بر لباس‌هایمان و قلبمان نصب می‌کنیم نشان‌دهنده‌ی حس تعلق تک‌تکمان بر روی دانشگاه است، ممکن است در زندگی شخصی و حرفه‌ای خودمان با مسائلی و مشکلاتی مواجه باشیم اما فراموش نمی‌کنیم که بخش مهمی از هویت شخصی و حرفه‌ای ما از این دانشگاه می‌آید و به‌عنوان معلم کوچکی که در دانشگاه انجام‌وظیفه می‌کنم بسیار مفتخر هستم.
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

فیلم بردار
تدوین گر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *