سیزدهمین سالگرد و دویستمین همایش سلامت و زندگی

برگزاری همایش سلامت و زندگی با موضوع احترام در دانشگاه علوم پزشکی تهران

سیزدهمین سالگرد و دویستمین همایش سلامت و زندگی به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، این همایش با محوریت احترام با حضور دکتر علی واشقانی فراهانی رئیس مرکز قلب تهران و استادان دانشگاه پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ در تالار شمس تهران به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهرداری تهران برگزار شد.
دکتر واشقانی با اشاره به اهمیت مقوله احترام گفت: در حیطه احترام باید دو مسئله بررسی شود اول اینکه برای چه حقی احترام قائل شود و دوم در چه درجه‌ای و چه میزانی بایستی احترام گذاشته شود.
رئیس مرکز قلب تهران با بیان اینکه امام سجاد (ع) احترام را در مقولات گوناگونی عنوان کرده اند که یکی از آن ها احترام به ارگان های بدن است افزود: دستگاه قلب و عروق بین سایر ارگان های بدن جایگاه ویژه ای دارد.
وی با اشاره به اینکه بدون حمایت دستگاه قلب و عروق سایر ارگان ها نمی توانند فعالیت کنند گفت: بایستی متناسب با شأن قلب در بدن اطلاعات را در این حوزه افزایش داد.
دکتر واشقانی فراهانی با اشاره به مطالعه ای در حوزه قلب و عروق که ۶ سال قبل در شهر تهران انجام گرفته است گفت: تنگی عروق قلبی تا ۵۰ درصد مرگ ناگهانی در پی دارد که بسیار مهم است و باید عوامل بیماری های قلبی بررسی شود.
وی افزود: عوامل متعددی در شکل گیری بیماری های قلبی وجود دارد از جمله دیابت که ۱۴ درصد از بزرگسالان بالای ۳۵ سال در شهر تهران مبتلا به دیابت هستند. همچنین ۳۱ درصد بزرگسالان شهر تهران اگر رژیم غذایی و میزان تحرکشان را مدیریت نکنند در آینده به بیماری دیابت مبتلا می شوند.
رئیس مرکز قلب تهران با اشاره به اینکه عامل دیگر بیماری های قلبی  فشار خون است گفت: ۲۵ درصد بزرگسالان شهر تهران فشار خون نامنظمی دارند‌. همچنین ۳۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به چاقی هستند و ۷۰ درصد بزرگسالان بالای ۳۵ سال چاقی شکمی دارند که بسیار خطرناک است.
دکتر واشقانی فراهانی با اشاره به اینکه در ایران سالانه ۱۰۰ هزار سکته منتهی به مرگ بر اثر بیماری قلبی به ثبت رسیده است گفت: از سن ۱۹ سالگی با مشاره و معاینه می‌توان بیماری های قلبی و عروقی را مدیریت کرد.
وی در پایان سخنان خود نرم افزار غربالگری بیماری های قلبی و عروقی را به نشانی ghalbema.ir را که به همت ۳۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران آماده مشاوره و غربالگری است معرفی کرد.
در ادامه استادان ورزش های رزمی در خصوص اهمیت احترام در زندگی سخنرانی و ورزشکاران نوجوان هنرهای رزمی اجرا کردند. همایش با اجرای موسیقی زنده و سخنرانی روان شناسان درباره لزوم احترام به پایان رسید.

طاهره رحمان پور
تهیه کننده:

طاهره رحمان پور