تقدیر از 32 برگزیده در هفدهمین جشنواره ابنسینا
با حضور وزیر بهداشت هفدهمین جشنواره ابنسینا برگزار شد
در هفدهمین جشنواره ابنسینا، از 87 شرکت کننده بخش پژوهش، 12 برگزیده، از 91 شرکت کننده بخش آموزش، 15 برگزیده و از 29 شرکت کننده بخش خدمات ویژه، سه برگزیده معرفی شدند و با احتساب دو نماینده معرفی شده از سوی دانشگاه تهران جمعا 32 برگزیده با اهدای لوح، تندیس و نشان سیمین دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفتند.
گالري عکس 1 جمشيد ربيعي
گالري عکس 2 جمشيد ربيعي
گالري عکس 3 جمشيد ربيعي
گالري عکس 4 سميه عبدالمالکي
گالري عکس 5 سميه عبدالمالکي
گالري عکس 6 حسين اکبريان
گالري عکس 7 حسين اکبريان
گالري عکس 8 نيرومند رومياني
گالری عکس 9 رقیه باقرزاده
گالری عکس 10 رقیه باقرزاده
در هفدهمین جشنواره ابنسینا که پیش از ظهر روز چهارشنبه 14 بهمن سال 94 در سالن ابنسینای دانشکده پزشکی برگزار شد، دکتر یونسیان معاون پژوهشی و دبیر جشنواره با ارایه گزارشی از سیر تاریخی جشنواره گفت: این جشنواره برای نخستین بار در سال 78 شکل گرفت. در سال 85 جوایز آموزشی که تا آن سال عنوان خاصی نداشتند، مدون شدند و بخش پژوهشگر جوان برای محققان زیر 40 سال ایجاد شد. پس از افزوده شدن برگزیدگان دانشگاه تهران، تا سال 93 تغییرات عمده ای نداشتیم تا اینکه در این سال، آیین نامه جشنواره مورد بازنگری قرار گرفت و بخش خدمات ویژه نیز به کمیته های تخصصی جشنواره افزوده شد. همچنین در این سال جشنواره دانشجویی ابنسینا نیز مصوب و مقرر شد تا همه ساله همزمان با روز بزرگداشت دانشجو برگزار شود.
وی ضمن معرفی بخشهای آکادمیک دانشگاه گفت: در حوزه آموزش، دانشکده پزشکی در میان دانشکده های پزشکی کشور به صورت مکرر رتبه نخست را کسب کرده است. حدود 60 درصد از رتبه های نخست دکترای تخصصی و 60 درصد از 100 نفر نخست کنکور سراسری دانشگاه علوم پزشکی را برای تحصیل انتخاب می کنند. همچنین یک سوم از رتبه های بورد تخصصی و فوق تخصصی در این دانشگاه تحصیل کرده اند.
دکتر یونسیان با بیان اینکه بیش از 40 درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور کهh-index بالای 15 دارند در این دانشگاه اشتغال دارند گفت: دانشگاه در حوزه پژوهش افق ها و رقبای بین المللی را رصد میکند و در میان رتبه بندی های بین المللی نیز می توان به رتبه کلی بین 500 تا 600 و رتبه 74 دانشگاه در آموزش در رتبه بندی Times Higher Education و رتبه 364 آن در وبومتریک اشاره کرد. در این میان توجه به استنادات (Citation) از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و موجب ارتقای رتبه دانشگاه در حوزه های آموزش و پژوهش نیز می شود.
در ادامه دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در تارک آموزش پزشکی و حوزه پزشکی کشور می درخشد گفت: این دانشگاه با توجه به موقعیتی که دارد، به دنبال پیگیری ماموریت های فراملی است. در این میان نقشه مرجعیت علمی و آینده نگاری در حوزه پزشکی از ماموریت های تعیین شده آن است.
وی با اشاره به وجود 60 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و 18 هزار عضو هیات علمی این دانشگاهها در کشور گفت: مهمترین عامل توسعه کشور، توجه به سرمایه های انسانی است. این در حالی است که طی 25 سال گذشته، میانگین انتظار تحصیل در میان جوانان از 8.4 به 14 سال ارتقاء پیدا کرده است و این امر موجب جدی تر شدن مسئولیت دانشگاهها برای پاسخ به این مطالبه اجتماعی شده است.
در بخشی دیگر از این جشنواره، دکتر جعفریان رییس دانشگاه به بیان چهار اصل برنامه چهارساله دانشگاه پرداخت و گفت: روابط انسانی و مکارم اخلاقی، اولویت ارتقای کیفیت (و پرداختن به کمیت در حد ضرورت)، افزایش مشارکت همه ذی نفعان اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان و شفاف سازی و ارتباط دوسویه محورهای این چهار اصل است.
وی در ادامه به ارایه گزارشی از روند پیشرفت برنامه چهارساله دانشگاه در حوزه های آموزش، پژوهش، دانشجویی، فرهنگی، بهداشت، درمان، غذا و دارو و توسعه فضای فیزیکی پرداخت و افزود: در حال حاضر این دانشگاه مبتنی بر این برنامه، منطبق با برنامه ششم توسعه و در راستای اهداف وزارت بهداشت حرکت خود را ادامه می دهد. در این میان هدف دانشگاه، ارایه خدمات باکیفیت، بروز و مطلوب برای همه ذی نفعان، با رعایت اصول اخلاقی و رفتار حرفه ای است.
در ادامه دکتر هاشمی وزیر بهداشت، با اشاره به وسعت مطالبات و چالش های پیش روی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه های مختلف گفت: با در نظر گرفتن همه این شرایط، از دانشگاه انتظار می رود تا در مرزهای دانش از رقبای خود پیشی بگیرد. در این میان، تغییر ساختار دانشگاه، با محوریت آموزش و پژوهش و تعریف قالب هایی مجزا برای سایر حوزه ها ازجمله بهداشت و درمان، می تواند منجر به سرعت و افزایش کارآمدی آنها شود.
وزیر بهداشت ضمن تأکید بر اهمیت بازنگری در ساختار دانشگاهها برای استفاده بهینه از فرصتهای پیش رو گفت: طی بیستوچند سال گذشته، مقدم بودن پژوهش بر آموزش در راستای تولید علم، موجب تضعیف بخش آموزش شده است. درحالیکه با پیشرفت آموزش، پژوهش نیز پیشرفت خواهد کرد. کاهش تصدیگری دانشگاهها و واگذاری برخی امور به بخش خصوصی نیز ازجمله راههایی است که اگرچه سخت است ولی امکان استفاده از بسیاری از فرصتها را فراهم میکند.
توضیح اینکه در هفدهمین جشنواره ابنسینا، از 32 برگزیده در بخشهای آموزش، پژوهش و ارائه سایر خدمات دانشگاهی با اهداي الواح و جوايز تقدير شد. همچنین برگزاری مسابقه حضوری با طرح سه پرسش در بخشهای سهگانه جشنواره و اهدای جایزه به قید قرعهکشی، ابتکار مراسم امسال بود که به برگزیدگان هر بخش جوایزی بهرسم یادبود تقدیم شد.
برای مشاهده اسامی برگزیدگان هفدهمین جشنواره ابن سینا اینجا را کلیک کنید.
خبرنگار: زهرا صادقی
عکاس: جمشید ربیعی