تأکید بر حفظ رتبه برتر پژوهشی دانشکده توانبخشی در میان دانشکده‌های توانبخشی کشور در نشست شورای پژوهشی این دانشکده

در دومین نشست شورای پژوهشی دانشکده توانبخشی در سال 99 ضمن ارائه معیارهای اولویت پژوهشی گروههای آموزشی، راهکارهای حفظ رتبه برترپژوهشی این دانشکده و همچنین ارتقا رتبه های علم سنجی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشکد توانبخشی، در نشست شورای پژوهشی این دانشکده که سه‌شنبه 4 تیر 99در سالن شورا برگزار شد؛ در ابتدای نشست دکتر احمدرضا خاتون‌آبادی معاون پژوهشی دانشکده وجود بیماری کرونا را فرصتی مناسب برای رسیدن به اهداف و مأموریت‌های محول شده در حوزه پژوهشی و همچنین هدایت و برنامه‌ریزی برای انجام طرح‌های پژوهشی مرتبط با کووید 19 در حوزه رشته‌های دانشکده توانبخشی دانست.
وی با اشاره به نشست برگزارشده با دکتر پیام کبیری، سرپرست اداره انتشارات و علم‌سنجی دانشگاه درخصوص وضعیت شاخص‌های کمی و کیفی مجلات انگلیسی زبان دانشکده گفت: پس از تبادل‌نظر با دکتر کبیری از وی درخواست شد باهدف ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی مجلات، کارشناسان حوزه علم‌سنجی دانشگاه نظرات و راهکارهای تخصصی‌شان در خصوص راهکاری ارتقای این شاخص‌ها را به این معاونت انعکاس دهند.

تاکید بر حفظ و بالابردن رنک دانشکده درسامانه علم‏ سنجی وزارت متبوع و افزایش تعداد مقالات
دکتر خاتون‌آبادی بابیان اینکه برای ارتقا و هدایت پژوهش و همچنین حفظ رتبه برتر این دانشکده در میان دانشکده های توانبخشی کشور در کسب شاخص های علم سنجی ازجمله H-Index  در سامانه علم ‏سنجی وزارت متبوع نیاز به تلاش و همدلی تمامی اهالی دانشکده است افزود: تحقق این هدف موجب ارتقا علمی اعضای هیئت علمی، دانشکده و دانشگاه نیز خواهد شد.
معاون پژوهشی بابیان اینکه برخی مقالات باوجود کیفیت و محتوای بسیار مناسب به دلیل رؤیت پذیری پایین، استناد کمتری به آنها صورت می‌گیرد؛ استفاده از سایت های شبکه های اجتماعی علمی را یکی از موثرترین راهکارهای افزایش رؤیت پذیری و استناد به تولیدات علمی دانشکده و ارتقا سطح پژوهش دانشکده و دانشگاه عنوان کرد و از اعضای هئیت علمی دانشکده خواست با شناسایی این شبکه ها از این ابزار علمی استفاده کنند.
وی همچنین از نمایندگان پژوهشی گروهها خواست با هدف آشنایی و معرفی سازمانهای داخلی  حمایت‌کننده از پژوهش های علوم پزشکی به سایت های حمایت‌کننده از پژوهش های علوم پزشکی مراجعه و حوزه های ویژه پژوهشی مورد حمایت این سازمانها و همچنین ظرفیت‌های جدید همکاری بین رشته‌ای را بررسی و به سایر اعضای هئیت علمی گروه نیز معرفی کنند.
معاون پژوهشی دانشکده همچنین از اعضای هیئت علمی که به تازگی به جمع گروههای اموزشی دانشکده جذب شده اند خواست در اسرع وقت نسبت ثبت نخستین طرح پژوهشی خود برای جذب گرنت اقدام کنند.

گزارش نمایندگان پژوهشی در خصوص معیارهای طرح های پژوهشی
دکتر منصوره عادل قهرمان نماینده گروه شنوایی‌شناسی در این شورا از تأکید و تصمیم‌گیری اعضای شورای تحصیلات تکمیلی این گروه بر لزوم اهمیت موضوع پایان‌نامه برای پیاده‌سازی آن در قالب طرح پژوهشی با توجه به نیاز جامعه و اولویت‌های پژوهشی تعیین‌شده در گروه خبر داد. معاون پژوهشی دانشکده ضمن تائید این موضوع، پیاده‌سازی و اجرا آن را موجب انتشار مقالات متناسب با نیاز جامعه علمی و بالاتر رفتن تعداد استناد به مقاله و دیگر شاخص‌های علم‌سنجی ازجمله شاخص کیفی H عنوان کرد. وی بابیان وابستگی حوزه‌های آموزش و پژوهش و بین‌الملل گفت: اگر موضوع و تیم خوب انتخاب شود منجر به تولید و انتشار مقاله باکیفیت و درنهایت ارتقاء علمی و پژوهشی دانشکده خواهد شد.
وی افزود: اولویت‌های پژوهشی دانشکده از همان ابتدای تصویب موضوع پایان‌نامه شکل خواهد گرفت و بنابراین گروه‏های آموزشی بایستی اولویت‌های پژوهشی خود را به‌خوبی بشناسند. وی در این راستا از معاون آموزشی دانشکده درخواست کرد تا موضوع پایان‌نامه‌ها در شورای تحصیلات تکمیلی با موشکافی بیشتری تصویب شود. وی همچنین پیشنهاد کرد: در شورای تحصیلات تکمیلی درصدی از موضوعات پایان‌نامه‌ها به شیوع سنجی پایان‌نامه‌ها اختصاص یابد که در این رابطه هریک از اعضای شورا نظرات خود را مطرح کردند.
در ادامه نشست دکتر زهرا سلیمانی نماینده گروه گفتاردرمانی در این شورا، معیارهای گروه گفتاردرمانی در حوزه اولویت‌های پژوهشی را براساس سیاست های دانشگاه، طرح‌های کاربردی، جامعه محور و منجر به تولید محصول عنوان کرد و افزود با توجه به اینکه در رشته گفتاردرمانی ابزارها به‌ویژه ابزارهای تشخیصی و غربالگری کم است؛ پیشنهاد شیوع سنجی هم داده‌شده و خواسته‌شده ابتدا ابزارهای تشخیصی و غربالگری برای سنجش  تعیین شود بعد مطالعات شیوع سنجی انجام شود. وی همچنین افزود طرح‌های دانشی و بنیادی نیز نباید نادیده گرفته شود و در حوزه طرح‌های تحقیقاتی در کنار اولویت‌هایی که وجود دارد علائق پژوهشی اعضای هیئت علمی هم در نظر گرفته شود.
وی در پاسخ به پرسش دکتر خاتون‌آبادی درخصوص اولویت‌بندی معیارهای تعیین اولویت پژوهشی در این گروه گفت: براساس نظر همکاران ابزارهای تشخیصی و غربالگری و همچنین طرح‌هایی که به مداخلات می‌پردازد و منجر به پکیج های درمانی می شود دارای اولویت بالایی هستند. شیوع سنجی نیز در حوزه‌هایی که ابزار تشخیصی و غربالگری وجود دارد، جز اولویت‌های پژوهشی مدنظر قرارگرفته است.
دکترسیده مریم خدامی مدیر گروه گفتاردرمانی نیز پیشنهاد کرد معیار اولویت‌ها در فرم طرح‌های تحقیقاتی در ابتدا در فرم اولویت‌های پژوهشی گروه ها داوری و امتیازدهی و سپس در شورای پژوهشی دانشکده بررسی شود که پس از تبادل نظر میان اعضای شورا مورد موافقت قرار گرفت. وی همچنین پیشنهاد کرد اولویت‌ها به سمتی رود که شیوه نمونه‌گیری طرح‌ها به صورت از راه دور باشد. دکتر خاتون‌آبادی در تأیید این موضوع گفت که تحقیقات پیمایشی می‌تواند در راستای مجازی شدن برخی پژوهش‌ها بسیار کمک‌کننده باشند.
دکتر زینت آشناگر نماینده گروه فیزیوتراپی در این شورا گفت: عناوین مشخص‌شده شیوع یابی اختلالات اسکلتی عضلانی و نوروماسکولار در جامعه ایرانی و بررسی آگاهی اقشار مختلف با رشته های توانبخشی به خصوص حیطه‌های جدید فیزیوتراپی مثل فیزیوتراپی کف لگن، زنان و زایمان و ... است.. وی همچنین اولویت بعدی را طراحی برنامه کاربردی (Application) و آموزش به عامه مردم با هدف پیشگیری از آسیب‌های اسکلتی عضلانی اعلام کرد.
دکتر خاتون‌آبادی با جمع‌بندی موارد مطرح‌شده پیشنهاد داد یک تیم چند رشته ای تشکیل و پروپوزال نوشته شود و هر گروه آموزشی یک یا دو موضوع را در نظر بگیرد و در آخر با کمک مرکز پژوهش‌های دانشجویی و یا یک دانشجوی کارشناس ارشد انجام شود. که توافق شد نمایندگان هر گروه اموزشی در نشست آینده این شورا یک عنوان شیوع سنجی در حوزه فعالیت‌های رشته مطرح کنند.
دکتر غلامرضا علیایی معاون آموزشی دانشکده نیز پیشنهاد کرد با توجه به‌ضرورت نظارت دانشگاه؛ استاد راهنما و مدیر گروه در فرایند اجرای مرحله‌به‌مرحله طرح پژوهشی و همچنین نحوه فعالیت کمی و کیفی دانشجو به عنوان یکی از مجریان طرح ، پایان نامه‌ای طرح پژوهشی شود که امکان انجام آن در فضای آزمایشگاهی و بالینی دانشکده و دانشگاه وجود داشته باشد.
دکتر خاتون‌آبادی در پاسخ به چگونگی تخصیص بودجه پژوهشی و چگونگی تعیین اولویت‌ها برای تخصیص بودجه در گروه های آموزشی با توجه به تفویض بودجه به دانشکده‌ها گفت: بودجه پژوهشی واحدی دانشگاهی طی چند هفته آینده تعیین می‌شود و برحسب آن در شورای پژوهش مطرح و تصمیم گرفته می شود اما تا پیش از تشکیل جلسه آینده شورای پژوهش، معاونت پژوهشی طرح‌های ثبت‌شده هریک از اعضای هیئت علمی براساس تعداد مقالات مستخرج، تأخیر یا عدم تاخیر در اتمام طرح پژوهشی در زمان تعیین‌شده بررسی می‌شود. وی همچنین عنوان کرد در رابطه با طرح‌های تحقیقاتی جلسات اختصاصی برگزار شود و هرگونه پرسش و پاسخ درمورد طرح‌های تحقیقاتی در آن جلسه مطرح شود.

تصویب فرم فعالیت های پژوهشی گروه های آموزشی
در بخشی از نشست پیشنهادات و اصلاحات مطرح‌شده گروه های آموزشی برای تکمیل فرم فعالیت‌های پژوهشی انجام و پس از بررسی و تبادل نظر توافق شد  گروه های آموزشی در هر نیمسال تحصیلی و اعضای هیئت علمی گروه ها به صورت فردی فرم را تکمیل و پس از ارائه به نمایندگان پژوهشی گروه به دفتر معاونت پژوهشی ارسال شود. همچنین دکتر رضا حسین‌آبادی فرم جدید اولویت‌های پژوهشی را برای اعضای هیئت علمی ارسال و گروه های آموزشی نظرات خود را برای جلسه بعد ارسال کنند.
در ادامه دکتر حسین‌آبادی مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشکده، از تصویب اولین پیش پروپوزال برنامه محصول محور گروه کاردرمانی با عنوان «طراحی و ارزیابی برنامه درمانی تکاملی عصبی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند در کودکان فلج مغزی در دانشکده توانبخشی» خبر داد. وی همچنین مراحل تصویب پیش پروپوزال را توضیح داد و پس از بررسی و تبادل نظر توافق شد آئین‌نامه برای نمایندگان ارسال شود.

 

لیلا  روستا
تهیه کننده:

لیلا روستا

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *