یازدهمین و آخرین نشست قرارگاه جوانی جمعیت در سال 1401

دکتر قناعتی: بهبود خدمات بهداشتی از اولویت های دانشگاه و تکلیف شرعی است

در آخرین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت در سال 1401، گزارش کمیته نوزادان معاونت های بهداشت و درمان و گزارشی از دبیرخانه قرارگاه ارائه شد.

قرارگاه جوانی جمعیت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در یازدهمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت و آخرین جلسه در سال 1401، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، از حمایت دانشگاه از حوزه بهداشت خبر داد و گفت: برای تسهیل در شبکه ارجاع و تامین امکانات مورد نیاز حوزه بهداشت از شما حمایت خواهیم کرد.

وی سرمایه گذاری در حوزه بهداشت را امری منطقی و عقلانی خواند و گفت: تجربه نشان می دهد که سرمایه گذاری در حوزه بهداشت، موجب کاهش بیماری شده و لذا چند برابر هزینه ها از این طریق به سیستم باز می گردد اما این موضوع نیاز به مدیریت حرفه ای و مدیریت تضاد منافع دارد.

دکتر قناعتی، با بیان اینکه "بهداشت از اولویت های دانشگاه بوده، هست و خواهد بود" خاطرنشان کرد: این مسئله به نوعی وظیفه شرعی ما است. در مراسم افتتاح بیمارستان حضرت مهدی (عج) نیز در اسلایدهای ابتدایی به "عدالت در سلامت" و پس از آن به "اهمیت بهداشت" اشاره کردم چرا که معتقدم ساختمان بدون نظام ارجاع درست و نرم افزار آن که همان نیروی انسانی است، ارزشی ندارد.

رئیس دانشگاه، به نقل قولی از امام صادق(ع) با این مفهوم که "بجای حرف زدن عمل کنید" پرداخت و گفت: اهمیت کار شما بسیار زیاد است و دوستان بدانند که فعالیت های ارزشمندی را ارائه می دهند.

رئیس دانشگاه، با بیان اینکه اقدامات خوب نیز همچون کارهای بد نمایان خواهد شد، تصریح کرد: کارهای خوب نمود دارد و موجب انگیزه می شود. در این سال ها همه همکاران دانشگاه علوم پزشکی تهران به گونه ای فعالیت کردند که همواره به عنوان یک الگو پیش چشم دانشگاه های دیگر بودند.

دکتر قناعتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران را دانشگاهی پیشرو و پرچم دار خواند و افزود: در یک سال و نیم گذشته، اقدامات انجام شده در دانشگاه بسیار پررنگ تر شده است و لذا به فعالیت های خود ادامه دهید تا خداوند شما را یاری کند. این را باور کنیم، کسی که در راه خدا انفاق کند نتایج آن به شما باز می گردد. متاسفانه اغلب افراد بر این مسئله باور ندارند. اگر از درآمد روزانه در راه خداوند انفاق کنید به شما باز می گردد و کارهای خوبی که انجام می دهید، انعکاس مثبتی دارد.

وی افزود: هرکس به خدا تقوا پیشه کند، خداوند برای او راه خروج می گذارد و خداوند کارهای او را درست می کند. مواظب باشید که خدایی عمل کنید و او را مدنظر قرار دهید.

کاهش مرگ و میر نوزادان و افزایش مراقبت های دوران بارداری

دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه، ضمن قدردانی از فعالیت های همکاران در این حوزه گفت: از زحمات یکساله عزیزانی که با جان و دل در حوزه جمعیت کار کردند قدردانی می کنم. همچنین از مدیران دانشگاه که در کنار کارشناسان و همکاران در معاونت های مختلف خصوصا درمان و بهداشت ارائه خدمت کردند سپاسگزارم.

وی جوانی جمعیت را امری حیاتی برای کشور خواند و گفت: جوانی جمعیت تبدیل به پاشنه آشیلی برای ادامه نسل در کشور شده و لذا حیطه ای حیاتی برای کشور است.

معاون بهداشت دانشگاه، سپس به بازدید از مرکز شبانه روزی جامع حسن آباد فشافویه اشاره کرد و گفت: گاهی احساس می شود روند کارها در نظام سلامت، کمتر به سمت ارتقای سلامت و پیشگیری و بیشتر به سمت ارائه خدمات لوکس سوق داده می شود چرا که در این مرکز ماهیانه در حدود 15 زایمان که عمده آنها نیز اتباع هستند، انجام می شود در حالی که این منطقه از امکانات لازم برخوردار نیست و همکاران به سختی جان مادر و نوزاد را حفظ می کنند. این مرکز برای احیا و بهبود سیستم سلامت، نیازمند یک تخت زایمانی و یک تخت احیای نوزاد است تا بتوانند کارهای موثری برای حفظ جان مادر و نوزاد انجام دهند.

دکتر اولیایی منش، با بیان اینکه "آمار مرگ و میر نوزادان در دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به سایر دانشگاه های استان بهتر است" خاطر نشان کرد: این آمارها نشان می دهد که همکاران در حوزه درمان و بهداشت به خوبی فعالیت می کنند و در تلاشند تا رتبه اولی دانشگاه را حفظ کنند.

وی برگزاری منظم جلسات جمعیت دانشگاه را موجب بهبود آمارها خواند و گفت: در جلسه استانداری، اختصاصا از دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل پیگیری مستمر فعالیت ها قدردانی شد. حاصل این زحمات در دانشگاه، موجب کاهش مرگ و میر نوزادی نسبت به دو دانشگاه دیگر و پایین بودن حدود 25 درصد از کل میانگین کشوری شده است. ضمن اینکه محرومیت جمعیت تحت پوشش ما بیشتر از دو دانشگاه دیگر است.

دکتر اولیایی منش افزود: دکتر اولیایی منش افزود: امسال همچنین نسبت به سال گذشته مراقبت های پیش ازبارداری در جمعیت تحت پوشش دانشگاه 450درصد رشد داشته و 4 برابر سال گذشته شده است.

در این نشست دو گزارش از کمیته نوزادان بهداشت و درمان و گزارشی از دبیرخانه قرارگاه ارائه شد و پیگیری مصوبات قبلی قرارگاه به انجام رسید.


فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *