ششمین جلسه کارگاه مجازی با موضوع «شادکامی واقعی چیست؟» برگزار شد

ششمین جلسه وبینار «شادکامی واقعی چیست؟» به همت دفتر امور ایثارگران توسط دکتر عباس عبداللهی روانشناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، به همت این دفتر ششمین وبینار روانشناسی با موضوع «شادکامی واقعی چیست؟» برگزار شد. در این کارگاه که ساعت 21 دوشنبه 7 شهریور با حضور اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه برقرار شد، دکتر عباس عبداللهی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا در ادامه مبحث کمال‌گرایی در جلسات گذشته به موضوع «تاب‌آوری» به‌عنوان یکی از علل افزایش حس شادکامی در افراد پرداخت.

دکتر عبداللهی واژه «تاب‌آوری» را توانایی افراد در تحمل شرایط استرس‌زا و داشتن عملکرد بهینه تعریف کرد و گفت: در چند سال اخیر روانشناسان تعریف دیگری از تاب‌آوری را ارائه کرده‌اند، به عقیده آنان وقتی فرد چه در شرایط استرس‌زا و چه در شرایط عادی بتواند عملکرد خوبی داشته باشد یعنی تاب‌آوری بالایی دارد و می‌تواند احساس شادکامی بیشتری را تجربه کند. پس می‌توان تاب‌آوری و عملکرد افراد را از سه منظر بررسی کرد: کسی که در شرایط استرس‌زا و پرتنش قرار دارد و عملکرد خوبی ندارد، کسی که در شرایط پرتنش و استرس‌زا تاب‌آوری خوبی دارد و عملکرد بهینه‌ای از خود نشان می‌دهد و کسی که شرایط خوب و عادی دارد و عملکرد خوبی هم دارد.

عضو هیئت‌علمی در پاسخ به این سؤال که تاب‌آوری چگونه شکل می‌گیرد و برای افزایش تاب‌آوری خود و فرزندانمان چه باید بکنیم توضیح داد: واژه تاب‌آوری سازه زیستی، روان‌شناختی و اجتماعی دارد. ازنظر روان‌شناختی اگر فرد بداند که شرایط سخت گذرا هستند، نداشتن خودبرتربینی و غرور، شکرگزاری به درگاه خداوند حتی در شرایط سخت، داشتن روحیه امیدواری و برنامه‌ریزی در زندگی بر اساس ارزش‌ها و در مسیر اهداف قدم برداشتن باعث افزایش تاب‌آوری می‌شود و فرد همواره در زندگی احساس شادکامی خواهد کرد.

دکتر عبداللهی افزود: ازنظر زیستی تغذیه مناسب و خواب منظم و ورزش کردن باعث بهزیستی و افزایش تاب‌آوری می‌شود و ازنظر اجتماعی جرئت ورزی و توانایی نه گفتن، تصمیم‌گیری درست و به‌موقع و تعامل اجتماعی بالا و روابط بین فردی خوب، تأمین منابع برای رسیدن به اهداف و افزایش دانش و به‌روز بودن اطلاعات باعث افزایش تاب‌آوری و تجربه شادکامی بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره اینکه عده‌ای ممکن است تاب‌آوری را با سرسخت بودن و روحیه سختی داشتن اشتباه بگیرند تشریح کرد: همه ما انسان‌ها می‌خواهیم پیشرفت کنیم و ممکن است برخی از ما در شرایط سخت و ناکامی دچار خود انتقادی شویم، سرزنش مداوم خودمان باعث بالا رفتن آدرنالین خون و افزایش سطح استرس در ما می‌شود و با اثر منفی روی هیپوکام مغز دچار اختلال حافظه می‌شویم.

در پایان جلسه دکتر عبداللهی به سؤالات حاضرین در جلسه پاسخ داد.

این وبینار هر هفته در ساعت 21 روزهای دوشنبه از طریق لینک اینجا به‌صورت رایگان برای عموم قابل‌دسترس است.

حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *