پنجمین جلسه کارگاه مجازی «شادکامی واقعی چیست؟» برگزار شد

پنجمین جلسه وبینار «شادکامی واقعی چیست؟» به همت دفتر امور ایثارگران توسط دکتر عباس عبداللهی روانشناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا برگزار شد.

حسود تمام یا بیشتر نیرو و انرژی بدنی و فکری خود را صرف حسادت می‌کند، لذا این کار مانع پیشرفت فرد و جامعه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، به همت این دفتر پنجمین وبینار روانشناسی با موضوع «شادکامی واقعی چیست؟» برگزار شد. در این کارگاه که ساعت 21 دوشنبه 24 مرداد با شرکت اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه برقرار شد، دکتر عباس عبداللهی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا در ادامه مبحث کمال‌گرایی در جلسات گذشته به اختلال رفتاری حسادت به‌عنوان یکی از موانع رسیدن به کمال و پیشرفت در افراد پرداخت.

دکتر عبداللهی ضمن بیان این سؤال که آیا مسائل اخلاقی خارج از حیطه سلامت روان یا اختلالات روان است یا خیر گفت: هنوز بین اندیشمندان روانشناس این موضوع جای بحث دارد که اختلالات رفتاری مثل دروغ‌گویی، حسد، غرور و ... چه تأثیری بر سلامت روان افراد می‌گذارد و در کدام طبقه‌بندی اختلالات روان اعم از افسردگی، اضطراب، خلق منفی و ... قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: حسادت یکی از مشکلات رفتاری است که آسیب‌های جدی بر سلامت روان افراد وارد می‌کند. حسادت، تمنای سلب نعمت است از دیگری که به صلاح او باشد، یعنی حسود دوست دارد نعمت‌ها از طرف مقابل گرفته شود، خواه آن نعمت به حسود برسد! یا نرسد. در کتاب طبقه‌بندی اختلالات روان انجمن روانشناسان امریکا به بروز حس حسادت را در افراد مبتلا به اختلال روانی خودشیفته و اوتیسم اشاره‌شده است.

وی با اشاره به روایت‌های تاریخی حسادت از ابتدای خلقت نوع بشر، ماجرای هابیل و قابیل و حضرت یوسف و برادرانش در کتب دینی مختلف اعم از قرآن و انجیل، مطالعات اندیشمندان روانشناسی مثل هلموت شوک، دولماتف و وولف پرداخت. دکتر عبداللهی با ذکر مثال‌هایی در مورد زمان‌هایی که حس حسادت در فرد بروز می‌کند گفت: زمانی که فرد داشته‌های طرف مقابل را در مقابل کمبودهای خود می‌بیند، یا زمانی که فرد تجربه خوشایند دیگران را با دارایی‌هایشان می‌بیند و یا زمانی که فرد به خاطر دل‌بستگی به دنبال جلب‌توجه دیگران است.

عضو هیئت‌علمی با ذکر این نکته که حسادت مانع پیشرفت فرد و جامعه می‌شود، راهکارهای ارائه‌شده برای کاهش این حس در افراد جامعه را بر اساس مطالعات و کتب روان‌شناختی این‌گونه نام برد: درگذشته هم‌سطح قرار دادن نسبی افراد جامعه، فراوانی و در دسترس قرار دادن کالا در جامعه، تولید کالاهای ارزان‌تر و یا حتی تولید کالاهای تقلبی مشابه کالاهای برند و اصلی از راهکارهای ارائه‌شده بود ولی امروزه آموزش به افراد برای پیشرفت و رقابت در جامعه و ایجاد انگیزه و استانداردها بر اساس علایق افراد مهم‌ترین راه‌کار در این زمینه به شمار می‌آید.

دکتر عبداللهی ادامه مبحث به جلسه بعد موکول کرد و در پایان جلسه به سؤالات حاضرین در جلسه پاسخ داد.

یادآوری می‌گردد این وبینار هر هفته در ساعت 21 روزهای دوشنبه از طریق لینک اینجا به‌صورت رایگان برای عموم قابل‌دسترس است.

حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *