ششمین جلسه کارگاه مجازی فناوری‌های نوین پزشکی "رباتیک، پزشکی، توانبخشی، فناوری و انسان" برگزار شد

جلسه ششم کارگاه مجازی فناوری‌های نوین پزشکی با موضوع "رباتیک، پزشکی، توانبخشی، فناوری و انسان" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، به همت مرکز تحقیقات آسیب دیدگان جنگ، جلسه ششم کارگاه مجازی فناوری‌های نوین پزشکی با موضوع  "رباتیک، پزشکی، توانبخشی، فناوری و انسان" برگزار شد.

در این کارگاه که جمعه 2 دی 1401 با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه برگزار شد، دکتر مجید اسلامی پژوهشگر پسا دکترای مرکز تحقیقات آسیب‌دیدگان جنگ ربات را یک دستگاه الکترومکانیکی یا یک نرم‌افزار هوشمند برای جایگزینی انسان با هدف انجام وظایف گوناگون تعریف کرد و گفت: کلمه ربات اولین بار سال 1923 توسطکارل چاپکاهل چک در یک نمایشنامه به عنوان آدم مصنوعی استفاده شد. در سال 1940 وستینگهاوس سگی به نام اسپارکو از قطعات الکتریکی و مکانیکی ساخت و در سال‌های 1950 تا 1960 با پیشرفت فناوری رایانه انگلبرگر با تأسیس اولین شرکت رباتیک با نامRobo Band   پدر علم رباتیک نام گرفت.

دکتر اسلامی  با اشاره به فیلم عصر جدید با بازیگری چارلی چاپلین، عدم آگاهی و دانش کافی از فناوری و علم رباتیک، تکنولوژی برای انسان را دردسر آفرین دانست و در مقابل به این نکته تأکید کرد: قطعا در آینده‌ای نزدیک بخش مهمی از کارهای علوم پزشکی به ربات‌ها واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: سه فناوری مکانیک، مکاترونیک و الکترونیک در کنار هم باعث توسعه رباتیک شده‌اند و در پزشکی، تصمیم‌گیری‌های پزشکی و جراحی‌های پزشکی در کنار سایر فناوری‌های نوین می‌توانند کمک مؤثری باشند. به‌طوری‌که می‌بینیم امروزه اینترنت اشیاء و ربات‌های خودکار در کنار هم تحول بزرگی در فناوری رباتیک ایجاد کرده‌اند.

دکتر اسلامی ویژگی های شاخص یک ربات را قابلیت حرکت و حس بویایی، حس محیط از طریق حس‌گرهای مورد نیاز خود، تأثیر بر اشیای محیط، قابلیت برنامه‌ریزی توسط اپراتور یا طراح سیستم و امکان اصلاح و به‌روز‌رسانی خود، حرکت ماهرانه در مختصات حرکت خود از طریق یک یا چند محور حرکتی نام برد.

وی ضمن اشاره به قوانین رباتیک افزود: رعایت این قوانین باعث می شود، ربات‌ها و عملکردشان ضمن محافظت از خودشان باعث آسیب به موجود حس‌گر، بشریت و انسان نشوند. وی تنوع گوناگون ربات‌ها را از نوع سرگرمی، هدایت خودکار، امداد و نجات، آتش‌نشان، خدمات، پزشکی، نظافت‌چی نام برد و ربات‌ها‌ی نرم را همزمان با پیشرفت تکنولوژی از مهم‌‌ترین و کاربردی‌ترین ربات‌ها در توانبخشی دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اجزای یک ربات را وسایل مکانیکی و الکتریکی، حس گرها، عملکرد، قسمت تصمیم گیری برای تعیین اعمال لازم و قسمت کنترل برای راه اندازی و بررسی حرکات ربات نام برد و کاربرد ربات ها را در صنعت، پزشکی، روانپزشکی و توانبخشی (ربات خاص و ربات نرم) تشریح کرد.

دکتر اسلامی افزود: ارتباط رباتیک و پزشکی از دو جنبه «کمک رباتیک به پزشکی» و «کمک پزشکی به رباتیک» است، که بخش اول ربات‌های جراح، پرستار، امداد، بیمار، بیومکانیک و نانو رباتیک و بخش دوم رفتار شناسی، حرف زدن و ارتباط با ربات‌ها می باشد. دکتر اسلامی  با پخش کلیپ‌های مختلف عملکرد گوناگون ربات‌ها را در حوزه‌های مختلف توضیح داد.

در پایان جلسه دکتر اسلامی به سؤالات حاضرین در جلسه پاسخ داد.

یادآوری می‌شود این وبینار روزهای جمعه هر هفته ساعت 20 تا 21 از طریق لینک اینجا به‌صورت رایگان برای عموم قابل‌دسترس است.

حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *