بررسی کتاب روزنامهنگاری برند در کمیته سرآمدی و اثربخشی روابط عمومی
هدف از روزنامهنگاری برند، گزارش حقایق بدون هیچگونه تعصبی است
جلسه کمیته سرآمدی و اثربخشی مدیریت روابط عمومی دانشگاه با محوریت بررسی فصل چهارم کتاب روزنامهنگاری برند برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه کمیته سرآمدی و اثربخشی مدیریت روابط عمومی دانشگاه روز دوشنبه 24 خرداد 1400 برگزار شد و مهندس میر حامد حسینی، مسئول رسانههای اجتماعی دانشگاه با تعریف مفهوم روزنامه گاری برند گفت: روزنامهنگاری برند نوعی از روزنامهنگاری است که موضوع اصلی آن محصولات یک برند است و شخص روزنامهنگار- که بهعنوان روزنامهنگار برند در یک شرکت فعالیت میکند - سعی میکند در مورد محصولات آن برند به روزنامهنگاری بپردازد و داستان واقعی محصولات را به کمک تکنیکهای روزنامهنگاری بیان کند.
وی با تأکید بر این نکته که توسعه و اجرای روزنامهنگاری برند در سازمانها امری زمانبر است؛ گفت: مدیران باید توجیه باشند که بدون اختصاص بودجه، زمان و نیروی انسانی متخصص، پروژه روزنامهنگاری برند به نتیجه نخواهد رسید؛ همچنین لازم است که متولی این امر در سازمان مشخص باشد و همه رسانههای در اختیار و زیرساخت شبکههای اجتماعی سازمان برای نیل به اهداف روزنامهنگاری برند همراستا شوند.
حسینی در ادامه با تأکید بر نقش مهم و ویژه سردبیر در روزنامهنگاری برند گفت: «احاطه بر اهداف برند»، «ارتباطات گسترده»، «برآورد صحیح از امکانات برند»، «توانایی گفتگو و مجاب کردن تیمهای دیگر برند در مورد محتوای منتشرشده» و درنهایت «اختیارات لازم برای انتشار محتوا» از ویژگیهای اصلی سردبیر در روزنامهنگاری برند است؛ همچنین لازم است سردبیر در ارتباط تنگاتنگی با مدیر محتوای مجموعه باشد.
وی در ادامه به تشریح فرآیندهای روزنامه گاری برند پرداخت و گفت: در ابتدا لازم است استاندارهای سردبیری برند برای تولید محتوا بهوضوح و روشنی منتشر شود، همچنین طراحی و ساختار وبسایت برند را برای محتوای جدید بازطراحی و یک سیستم آمار برای بررسی صفحات سایت و شبکههای اجتماعی فراهم شود.
حسینی لحن اقناعی در مطالب منتشرشده توسط برند را باعث ایجاد دافعه برای مخاطب معرفی کرد و گفت: جزءبهجزء محتواهای تولیدی باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا نسبت به اثربخشی آن اطمینان حاصل شود.
وی در ادامه «روزنامهنگار حرفهای و کارآزموده»، «توسعهدهنده وب»، «متخصص بهینهسازی جایگاه وبسایت (SEO)»، «تحلیلگر وبسایت»، «طراح گرافیک برای تولید اینفوگرافی و تدوینگر ویدئو و صوت» و «محقق بازار، پژوهشگر میدانی و مصاحبهگر» را از مهارتهای موردنیاز روزنامهنگاری برند پرداخت و گفت: استخدام روزنامهنگاران کارآزمودهای که بتوانند خود را با شرایط برند منطبق کنند میتواند مهارت قابلتوجهی برای سازمان به وجود آورد؛ همچنین آموزش مداوم روزنامهنگاران سازمان توسط شرکتهای معتبر میتواند کیفیت محتوای تولیدی را به شکل محسوسی ارتقا دهد.
مسئول رسانههای اجتماعی دانشگاه در ادامه به ارائه راهکارهای مشارکت کارکنان در روزنامهنگاری برند پرداخت و گفت: پاسخگویی مدیران اجرایی سازمان به مشتریان در شبکههای اجتماعی، انتشار مطالب در مورد خدمات و محصولات برند توسط کارکنان علاقهمند در وبلاگ از راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان در روزنامهنگاری برند است؛ همچنین میتوانید از جلسات گروهی عکس بگیرید و در وبلاگ منتشر کنید و با کارکنان در مورد وبلاگ و امکانات آن مصاحبه کنید.
وی گسترش ارتباط با رسانههای اجتماعی را از پایههای اصلی روزنامهنگاری برند برشمرد و گفت: در استفاده از شبکههای اجتماعی توسط کارکنان باید اهداف سازمان در این شبکهها تبیین شود، همچنین مالک محتوا و سرپرست فعالیتهای برند در شبکههای اجتماعی مشخص شود؛ در ادامه مبانی استفاده از شبکههای اجتماعی به همه کارکنان سازمان آموزش داده شود و برای جلوگیری از تخریب احتمالی شهرت، محدودیتها و قوانین در مورد پستهای مرتبط با برند در همان ابتدا مشخص شود.
حسینی در انتهای ارائه خود با بیان اینکه راهاندازی قدرتمند کار یک مسئله است و نگهداشت انگیزهها مسئله مهم دیگر، گفت: برای بالابردن انگیزه کارکنان در طول مسیر پیشرفت برند لازم است که موفقیتهای خود را بهروزرسانی کنید و به اطلاع دیگران برسانید.
در ادامه جلسه دکتر ماشاءاله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه با بیان تمایز بین روابط عمومی سنتی و روزنامهنگاری برند، گفت: روابط عمومی سنتی بر تولید خبر تکیه داشت ولی در روزنامهنگاری برند تکیه بر بیان درست حقایق است؛ یعنی در روزنامهنگاری برند به دنبال حقایقی هستیم که سازمان ما را معرفی میکند.
وی با اشاره به اینکه این رویکرد روزنامهنگاری باعث جهتدهی به سازمان میشود؛ گفت: زمانی که ما حقیقتی را بیان میکنیم که جهتدهی خاصی ندارد و صرفاً بیان موضوع است، هیچ امید و انگیزهای را منتقل نمیکنیم اما وقتی حقیقتی را بیان کنیم که طلیعه آینده را در درونش دارد؛ میتوانیم جهتدهی داشته باشیم و ازاینروست که روزنامهنگاری برند بهدوراز فضای تبلیغ در پی ارائه حقایق بدون هیچ تعصبی است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به نقش پررنگ فناوری اطلاعات (IT) در روزنامهنگاری برند، گفت: چنین موضوعی درگذشته روابط عمومی وجود نداشته و وبسایت را صرفاً بهعنوان یک ابزار برای انتشار اخبار مورداستفاده قرار میدادند اما در حال حاضر اگر بخواهیم قدرت واقعی سازمان را نمایش دهیم باید تمام اجزایی که برای کار نیاز است را در کنار هم داشته باشیم و با استفاده از همه ظرفیتهای موجود، کیفیت را افزایش دهیم.
وی در خاتمه یکی کارکردهای روزنامهنگاری برند را علاقهمند کردن مخاطب به برند بدون تبلیغات عنوان کرد و افزود: در روزنامهنگاری برند، وفاداریای شکل میگیرد که ایجاد همراهی میکند و مخاطب احساس نمیکند که جزء مجموعه نیست بلکه خود را جزوی از سازمان میداند درنتیجه افراد همراه میشوند.
نظر دهید