• تاریخ انتشار : 1397/07/14 - 12:26
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1923
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم کارگاه کشوری گسترش کلینیک های تخصصی دیابت و بیماری های متابولیک را برگزار کرد

با همکاری بین بخشی وزارت بهداشت و پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم؛ کارگاه کشوری گسترش کلینیک های تخصصی دیابت و بیماری های متابولیک شد.

کارگاه کشوری گسترش کلینیک های تخصصی دیابت و بیماری های متابولیک به همت معاونت درمان وزارت بهداشت و به میزبانی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم صبح روز پنجشنبه 12 مهر 97 در محل کلینیک تخصصی دیابت و بیماری های متابولیک این پژوهشگاه برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این کارگاه، دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه و نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر کشور به بیان اهداف راه اندازی کلینیک‌های تخصصی دیابت در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
وی با اشاره به این که کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با همکاری درون بخشی معاونت های وزارت بهداشت و همچنین همکاری برون بخشی بالغ بر ده وزارت خانه و سازمان دولتی تشکیل شده است به تدوین و تصویب سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر درشورای عالی سلامت اشاره کرد.
وی با بیان اینکه بيماري هاي غيرواگير شايعترين علت مرگ و مير در دنيا بوده و عامل 80 درصد از مرگ ها و 53 درصد از بار بیماری ها در دنیا هستند ثابت نگهداشتن میزان بیماری دیابت و چاقی را از اهداف اصلی سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر خواند و گفت: ديابت شايعترين بيماري متابوليك در دنياست و تعداد مرگ هاي ناشي از ديابت در دنيا در سال 2017 چهار ميليون نفر بوده است.
نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر کشور همچنین افزود: تعداد بيماران ديابتي در جهان در سال 2017 425ميليون نفر بوده است که پیش بینی میشود این میزان تا سال 2045 به رقم 629 ميليون نفر افزایش یابد.
وی هزینه دیابت در دنیا را در سال گذشته میلادی برابر 727 بیلیون دلار برآورد کرد و اظهار کرد که پیش بینی می شود این میزان تا سال 2045 به 776 بیلیون دلار برسد.
دکتر لاریجانی ادامه داد: کل هزينه ديابت در منطقه مدیترانه شرقی و شمال آفریقا در سال گذشته میلادی حدود 17% کل بودجه بهداشتی و معادل 50 بیلیون دلار بوده است و میانگین هزینه دیابت برای هر بیمار دیابتی در منطقه مدیترانه شرقی و شمال آفریقا در سال 2017 معادل 1282 دلار برآورد شده است.
رییس قطب علمی بیماری های غدد در کشور همچنین افزود: دیابت یک بیماری پر هزینه است و در ایران 8/69 درصد از کل هزینه‌های بهداشتی صرف هزینه‌های مستقیم، عوارض و داروهای این بیماری این بیماری می‌شود.
در ادامه این سخنرانی، دکتر لاریجانی با اشاره به تاسیس کارگروه ملی دیابت، مهمترین اقدامات انجام شده توسط آن را جلب همکاری و همسو کردن معاونت های وزارت بهداشت شامل معاونت بهداشتی، معاونت غذا و دارو، معاونت درمان، معاونت آموزشی و معاونت تحقیقات و فناوری، گسترش نظام ثبت دیابت و گسترش کلینیک های ویژه دیابت خواند.
نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر کشور با اشاره به تدوین اطلس بار بیماری ها گفت: این اطلس نیازی اساسی برای برنامه ریزی در جهت دستیابی سریع به اهداف سند ملی بوده است که اطلاعات علل مرگ در سطوح ملی و استانی را فراهم کرده است.
وی افزود: این اطلس برآوردی را از میزان‌های کم شماری و بد شماری در سیستم ثبت مرگ در سطوح ملی و فروملی فراهم کرده است و از طریق آن موفق شدیم روند میزان مرگ ناشی از 290 بیماری و مرگ منتسب به 60 عامل خطر در سطوح ملی و فروملی از سال 1990 تا 2015 را محاسبه کنیم.
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اهداف راه اندازی کلینیک‌های تخصصی دیابت را دستیابی به اهداف WHO و چارچوب ملی ارائه خدمت در بیماری دیابت خواند و گفت: ثابت نگهداشتن شیوع دیابت و مقابله با افزایش آن، گسترش و بهبود کیفیت مراقبت ، نظارت مستمر برای عوارض دیابت، توسعه ثبت ملی دیابت پوشش بیمه ملی برای بیماران دیابتی از دیگر اهداف مهم در تصمیم گیری وزارت بهداشت جهت اجرای کلینیک های پایلوت تخصصی و فوق تخصصی دیابت در کشور هستند.
در پایان دکتر لاریجانی با ابراز این که اطلاعات مورد نیاز به‌منظور برنامه‌ریزی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در سطوح ملی و استانی موجود است گفت: تدوین برنامه‎ها و سیاستگزاری مبتنی بر اطلاعات معتبر، می‎تواند به نتایج قابل توجهی در پیشگیری و کنترل بیماری‎های غیرواگیر و دیابت منتهی شود.
در پایان وی همکاری دانشگاه‎های علوم کشور را در راستای پیشگیری و کنترل دیابت تاثیر گذار خواند و گفت: بیماری‎های غیرواگیر موضوعی فرابخشی است که جلب مشارکت تمامی ذی‎نفعان را می‎طلبد و ظرفیت مناطق آمایشی و دانشگاه‎های قطب می‎تواند در هدایت این فرایند نقش بسزایی ایفا کند.
خبر: فیروزه حا جی پور
عکس: حامد اعتصام

  • گروه خبری : پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم
  • کد خبر : 80547
فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور