گفت‌وگو با مسئول تغذیه بیمارستان امیراعلم در آستانه روز رژیم درمانگر

معصومه پوشش دوست مسئول تغذیه بیمارستان امیراعلم گفت: دوران کرونا دقیقاً شبیه به دوران جنگ بود که مردم عادی، سازمان‌ها و کارخانه‌ها به‌صورت جهادی به نیروهای بیمارستان با جان‌ودل کمک کردند.

گفت‌وگو با مسئول تغذیه بالینی بیمارستان امیراعلم در آستانه روز رژیم درمانگر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، در آستانه روز جهانی رژیم درمانگر مصادف با 10 مارس، 20 اسفند 99 همراه با کارشناسان تغذیه بیمارستان‌ها و فعالیت آن‌ها در دوران پاندمی کرونا به گفتگو با معصومه پوشش دوست مسئول تغذیه ببیمارستان امیراعلم پرداختیم.
لطفاً خود را معرفی کنید.
معصومه پوشش دوست هستم. کارشناس مسئول تغذیه مجتمع بیمارستانی امیراعلم، 15 سال سابقه کار بیمارستانی دارم.
در خصوص دوران شیوع ویروس کووید 19 و تجربیاتتان بفرمایید.
در دوران شیوع کرونا که از سال قبل شروع شد، اتفاقات بسیار مهمی پیش آمد. بیمارستان امیراعلم به‌عنوان سانتر کرونا معرفی‌شده و کم‌کم تعداد بیماران مبتلابه کرونا افزایش یافت. با توجه به اینکه در این دوران در ابتدا ما هیچ اطلاعاتی و شناختی از این بیماری نداشتیم، هرروز اطلاعات جدید را جستجو و به‌طور مستمر با سایر بیمارستان‌ها مشورت می‌کردیم. سرانجام از طرف وزارت بهداشت و درمان شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی به‌منظور کار واحد تغذیه ابلاغ شد و فرآیند کار تغییر کرد. حجم کار واحد تغذیه افزایش یافت و نظارت سنگین‌تر و سخت‌تر از قبل انجام می‌گرفت. کارکنان واحد تغذیه به‌عنوان یک واحد پشتیبانی در این روزهای کرونایی به‌صورت دوره‌ای و تمام‌وقت حتی در روزهای تعطیل در بیمارستان حضور داشتند. با توجه به اینکه نقش تغذیه و رژیم‌درمانی در افزایش سیستم ایمنی نشان داده‌شده است، ما هم تمام تلاشمان را برای تقویت سیستم ایمنی بیماران و کارکنان با تأمین مواد مغذی و مکفی با تغییر در رژیم غذایی آن‌ها به‌صورت رژیم‌های پرپروتئین و همچنین دریافت ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین A,C با افزایش توزیع میوه و سبزی‌های، آب، محصولات پروبیوتیک، افزایش فیبر غذایی در کنار ظرف غذای بیماران و کارکنان و همچنین میان وعده در دو نوبت صبح و ظهر برای بیماران و سه نوبت صبح و عصر و شب برای کارکنان مرتبط با کرونا و بخش‌های پاراکلینیکی که ارتباط با بیماران کرونایی داشتند، انجام دادیم.
از خاطرات تلخ و شیرین خود در این دوران بگویید
در این روزها خاطرات تلخ و شیرین زیادی اتفاق افتاد. دوران کرونا دقیقاً شبیه به دوران جنگ بود که مردم عادی، ارگان‌ها وکارخانه‌ها به‌صورت جهادی به نیروهای بیمارستان با جان‌ودل با حضور و کار در بیمارستان و یا ارسال اقلام غذایی و بهداشتی کمک کردند.
از نکات مثبت این دوران برگزاری کلاس‌های آموزشی از طرف معاونت درمان به‌صورت وبینارهای آموزشی در خصوص نقش تغذیه در کرونا بود.
از اتفاقات خوب این روزها برگزاری جشن‌های اعیاد، مراسم و قدردانی ازکادر درمان بود که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام شد. همچنین نیروهای امام رضایی که در حیاط بیمارستان کافی‌شاپی به‌صورت رایگان ایجاد کردند. خاطرات تلخ این روزها دیدن هرروز آمبولانس بهشت‌زهرا و دیدن صورت‌های فشرده و پردرد همکاران بخش‌های کرونا که ارتباط مستقیم با بیماران داشتند و با تمام وجود در این عرصه خدمت می‌کردند، بود.
با توجه به تجربیات فعلی چه پیشنهاد‌هایی برای بحران‌های آینده دارید؟
با توجه به تجربیات فعلی و نقش تغذیه در بحران‌ها و حوادث ما باید همیشه آمادگی لازم را برای تأمین مواد اولیه داشته باشیم. با توجه به اینکه خیرین از همان روزهای اول کرونا کمک‌های فراوانی به‌صورت تأمین مواد بهداشتی، لباس و غذا که به‌صورت نذورات و آماده تهیه‌شده بود، انجام دادند. ما در بیمارستان روزانه به آب‌معدنی، شیر، میوه، سبزی‌های، گوشت تازه، ظروف یک‌بارمصرف بسیار نیاز داشتیم تا بتوانیم باکیفیت بیشتر با این بیماری مبارزه کنیم.
 از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.

عکس: سینا شاه محمدی

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *