همایش هفته سلامت با محوریت محله های ارتقا دهنده سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر اولیائی منش: نظام مراقبت های اولیه سلامت کشور شبکه مویرگی گسترده ای را در توسعه سلامت جامعه ایجاد کرده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در همایش هفته سلامت، با اشاره به گستره فعالیت های حوزه بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با دارا بودن بیش از ۳۰۰ واحد بهداشتی نقش اساسی در سلامت جمعیت تحت پوشش خود دارد.

 
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، همایش هفته سلامت توسط حوزه بهداشت دانشگاه با همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران با محوریت محله‌های ارتقاء دهنده سلامت ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در فرهنگسرای بهمن برگزار شد. دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه امروزه به جای خانواده محوری، فردگرایی در اغلب کشورهای جهان رواج یافته است گفت: خانواده محوری مختص جوامع سنتی و اسلامی است؛ در این فرهنگ، مادر نقش اصلی را در خانواده ایفا می کند و می تواند با آموزش سلامت منجر به ارتقاء سلامت خانواده و جامعه شود.
وی از افزایش خانه‌های مشارکت مردم در سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران از یک خانه به ۱۰ خانه خبر داد و گفت: خانه‌های مشارکت همان مراکز جامع سلامت هستند که در دوران شیوع کرونا نیز کمک شایانی به مردم کردند و اکنون با آسیب شناسی و نیازسنجی مشکلات محله، با مشارکت مردم و معتمدین محله برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.
دکتر اولیایی منش با اشاره به تجربه محله محوری در بخش‌های مختلف کشور از جمله شهرداری، وزارت بهداشت و ارگان‌های دیگر گفت: برای اطمینان خاطر مردم،  باید تولیت واحدی برای محله مشخص شود و مسائل را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کند. در این راستا شهرداری تهران دستورالعملی را تهیه کرده که می تواند مبنای فعالیت دراین حوزه قرار گیرد.
معاون بهداشت دانشگاه با قدردانی از حضور فعال و داوطلبانه مراقبین بهداشت در ارائه خدمت به منطقه آسیب‌پذیر تحت پوشش دانشگاه  علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با دارا بودن شبکه گسترده بهداشتی نقش ارزشمندی را در توسعه محله محور ایفا میکند.
دکتر اولیایی منش، به اقدامات خیرخواهانه مراقبین سلامت در واحدهای بهداشتی اشاره کرد و گفت: کافی است با خدمت صادقانه به مردم اعتماد آنان را جلب کنیم. این اعتماد سرمایه بزرگی برای جلب مشارکت آنان در توسعه برنامه های سلامت محور است و می تواند منجر به ارتقاء سلامت جامعه شود.
معاون بهداشت، بر توجه به همه ابعاد سلامت تأکید کرد و گفت: اگر به‌ سلامت جسمی و روحی با هم  توجه شود سلامت اجتماعی تبلور می یابد و جامعه سالمی خواهیم داشت.
دکتر فرشید رضایی، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نیز در این همایش گفت: اگر می خواهیم حال اجتماع خوب باشد باید ساختار و برنامه های حوزه سلامت بهبود یابد.
وی با تاکید بر انسجام و ساماندهی خدمات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مرتبط با سلامت مردم، گفت: برای ارتقاء سلامت باید تعامل بین همکاران حوزه بهداشت با واحدهای همتای خود در شهرداری افزایش یابد.
دکتر حمید صاحب، مدیرکل اداره سلامت شهرداری، وجود انسان شامل سلامت نفس و روح، سلامت جسم و روان را مهمترین سرمایه دانست و گفت: اگر کنترلی بر ورودی های خود مانند آنچه می بینیم و آنچه می شنویم نداشته باشیم از تعادل جسمی و روانی خارج شده و به بیماری مبتلا می شویم.
وی نقش مراقبان سلامت را در آموزش این مهم به مردم  موثر دانست و گفت: مراقبان سلامت سبک زندگی درست را می توانند به مردم اموزش دهند.
دکتر مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، موضوع سلامت را یکی از شاخص های کلیدی توسعه جهانی دانست و به عوامل زیست محیطی موثر بر سلامت اشاره کرد و فعالیتها و مصوبات شورای شهر تهران در راستای بهبود محیط زندگی و افزایش سلامت جامعه را برشمرد.
در پایان از مراقبان سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تقدیر شد.
زهرا  حری
تهیه کننده:

زهرا حری

فیلم بردار

تصاویر