سمپوزیوم تازه های دیابت برگزار شد: ابتلای ۱۴ درصد بزرگسالان ایرانی به دیابت نوع ۲

به مناسبت روز جهانی دیابت، مرکز تحقیقات دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران میزبان حرفه مندان سلامت در سمپوزیوم تازه های دیابت شد.

دکتر کوروش اعتماد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در این سمینار که با حضور بیش از 500 نفر از حرفه مندان سلامت سه شنبه 23 آبان ماه و در محل هتل المپیک برگزار شد، بحث های علمی پیرامون محورهایی شامل وضعیت بیماری دیابت در ایران و جهان، مدیریت بیماری دیابت و همچنین تازه های درمان دیابت ارائه شد.

در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم، دکتر افشین استوار رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به این که در سال 2021 تعداد افراد مبتلا  به دیابت بیش از 530 میلیون نفر برآورد شده است، گفت:  پیش بینی میشود این میزان تا سال 2045 به بیش از 700 میلیون نفر برسد.

وی ادامه داد: در ایران، تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت بیش از 5.4 میلیون نفر در سال 2021 بوده است و  تخمین زده میشود که این رقم در سال 2030 به 7.1 میلیون و در سال 2045 به 9.5 میلیون نفر برسد. همچنین در سال 2021 نزدیک به 50 هزار مورد مرگ ناشی از دیابت در ایران رخ داده است.

دکتر استوار ادامه داد: براساس یافته های پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر (استپس) 14 درصد بزرگسالان 25 ساله و بالاتر به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

وی با ابراز نگرانی از این که در ایران، حدود یک چهارم افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود مطلع نیستند و بیماری تنها در کمتر از یک سوم این افراد تحت کنترل است، تصریح کرد: هرچه اپیدمی بیماری دیابت گسترده تر میشود، هزینه این بیماری مشتمل بر تشخیص، درمان و عوارض ناشی از آن نیز افزایش می یابد.

رئیس پژوهشگاه افزود: به دنبال توسعه یک برنامه اقدام جهانی توسط سازمان جهانی بهداشت در راستای پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر، همه کشورها متعهد به توقف افزایش شیوع دیابت به عنوان یکی از اهداف 13 گانه سازمان جهانی بهداشت در سراسر جهان شدند. علیرغم این هدف گذاری، تقریبا هیچ کشوری در جهان موفق به دستیابی به این هدف نشده است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه یکی از مهم ترین دلایل عدم دستیابی به این هدف را پایین بودن سطح آگاهی عمومی در مورد دیابت و عوامل خطر زمینه ساز آن و سرمایه گذاری ناکافی برای پیاده سازی برنامه های پیشگیری و کنترل دیابت خواند و تصریح کرد: روز جهانی دیابت امسال با شعار "شناخت عوامل خطر، اقدام موثر" در سراسر دنیا با هدف افزایش آگاهی عمومی و ایجاد حساسیت در مورد اهمیت آموزش در کاهش بار دیابت و دستیابی به اهداف تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت برگزار می شود و در این میان افزایش آگاهی و به روز رسانی دانش ارائه دهندگان خدمات پیشگیری و کنترل دیابت به خصوص پزشکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر استوار همچنین از آغاز  پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا با مشارکت و تعامل معاونت بهداشت، معاونت درمان و معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و هیئت‌مدیره‌های نظام پزشکی خبر داد. 

در بخش دیگری از افتتاحیه این سمینار، دکتر باقر لاریجانی استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز  با بیان این که مطالعات نشان میدهد که شیوع در کشورهای با درآمد پایین و متوسط با سرعت بیشتری نسبت به کشورهای با درآمد بالا افزایش یافته است گفت:  شیوع دیابت در جمعیت بزرگسال ایران در سال 2016، 11.4 درصد  بود که در سال 2020 به حدود  14 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود که شیوع دیابت در شمال آفریقا و خاورمیانه 16.8 درصد باشد. با توجه به شیوع بالای این بیماری و همچنین روند رو به رشد آن، دو مورد از اهداف سازمان جهانی بهداشت در رابطه با بیماری های غیرواگیر، مستقیما مرتبط به دیابت هستند.

استاد ممتاز دانشگاه ادامه داد: دیابت پیامدهای اقتصادی مهمی نیز دارد به طوری که میانگین سرانه هزینه های مستقیم مراقبت های بهداشتی بیماران ایرانی دیابتی تنها در سال 2009 برابر با 843 دلار بوده است و هزینه مربوط به عوارض دیابت 412 دلار( 49 درصد از هزینه کل ) تخمین زده شده است و امروزه به خوبی مشخص شده است که مراقبتهای بهداشتی خوب و سبک زندگی سالم میتواند از عوارض دیابت جلوگیری کند و کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد.

دکتر لاریجانی همجنین از برگزاری چهارمین کنگره همکرایی در علوم غدد  در دو بخش حرفه مندان سلامت و بخش مردمی   2 الی 4 اسفند 1402 در سالن همایش های رازی با محور های مختلف خبر داد و از حرفه مندان سلامت حاضر در این سمگوزیوم جهت مشارکت در این کنگره از طریق ارسال  چکیده مقالات دعوت کرد.

 این سمپوزیوم با برگزاری سخنرانی های علمی در خصوص کنترل قند خون در انواع دیابت، تازه های درمان فشار خون در دیابت، تازه های درمان دیس لیپیدمی در دیابت، داروهای خوراکی کاهنده قند خون، انسولین و انواع آن در درمان دیابت، داروهای تزریقی غیر انسولینی و  پایش قند خون در مدیریت دیابت ادامه یافت.  

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

تصاویر

سمینار تازه های دیابت سمینار تازه های دیابت سمینار تازه های دیابت سمینار تازه های دیابت دکتر افشین استوار دکتر افشین استوار سمینار تازه های دیابت دکتر افشین استوار دکتر باقر لاریجانی ئکتر باقر لاریجانی سمینار تازه های دیابت سمینار تازه های دیابت دکتر باقر لاریجانی سمینار تازه های دیابت دکتر مژگان اسدی دکتر ساسان شرقی دکتر سید محمود سجادی دکتر رامین حشمت سمینار تازه های دیابت دکتر محبوبه ابراهیم پور دکتر محسن خوش نیت