به مناسبت هفته سلامت بانوان ایرانی (سبا)

وبینار تغذیه سالم برای پرستاران در بیمارستان فارابی برگزار شد

به مناسبت شروع هفته سلامت بانوان ایرانی و مصادف شدن آن با روز جهانی غذا و به دلیل اهمیت نقش تغذیه در سلامت بانوان، وبینار تغذیه سالم ویژه پرستاران بیمارستان فارابی برگزار شد.

وبینار تغذیه سالم برای پرستاران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، با همکاری دفتر پرستاری و واحد تغذیه این بیمارستان وبینار تغذیه سالم ویژه پرستاران به مناسبت هفته سلامت بانوان ایرانی (سبا) و روز جهانی غذا ظهر شنبه 24 مهر 1400 در اسکای روم برگزار شد. در این وبینار هاجر رضایی، مسئول تغذیه بیمارستان فارابی با بیان مقدمه ای از اهداف سازمان جهانی غذا گفت: سازمان های بین المللی به منظور برقراری روابط در زمینه کشاورزی و پیشگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست تلاش می کنند. هدف اصلی سازمان جهانی غذا نیز حذف گرسنگی در جهان تا سال ۲۰۳۰ است. مهمترین اهداف این سازمان تشویق و تحریک ملت ها و دولت ها و مراکز بین‌المللی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی افزایش آگاهی عموم ملت و توجه دادن آنها به مسئله گرسنگی در جهان و تشویق انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه است.
وی با اشاره به مباحث تغذیه سالم، به تعریف نقش تغذیه سالم در کارمندان، تغذیه و سلامت بانوان، تغذیه در دیابت، و نقش تغذیه سالم در پیشگیری، درمان و نقاهت کووید ۱۹ پرداخت. رضایی داشتن یک رژیم مناسب غذایی برای کارمندان را ضروری دانست و افزود: افرادی که بسیار پر مشغله هستند ممکن است در طول روز برخی از وعده‌های غذایی خود را حذف کرده و یا با تاخیر مصرف کنند. زمانی که یک فرد بیش از ۴ یا ۵ ساعت وعده غذایی خود را به تاخیر بیندازد سوخت و ساز بدنش کند شده و زمانی هم که می خواهد غذا بخورد ممکن است وعده غذایی ضعیفی را انتخاب کند. بسیاری از افراد و بیمارانی که دارای اضافه وزن هستند افراد پرخوری نبوده ولی الگوی غذایی نامنظم دارند. ممکن است آنها صبح یک فنجان قهوه بخورند و پس از آن تا ساعت ها هیچ غذایی مصرف نکنند‌. این افراد حتماً باید روزانه سه وعده غذایی و مقداری میان وعده برای خود در نظر بگیرند.
تحرک، خواب کافی و مصرف مواد غذایی حاوی فیبر از دیگر مواردی بود که مسئول تغذیه بیمارستان فارابی به آنها اشاره کرد. رضایی تغذیه مناسب در میانسالی به ویژه برای زنان را مهم برشمرد و تصریح کرد: حدود نیمی از زنان مسن تر از ۴۵ سال و ۹۰ درصد زنان مسن تر از ۷۵ سال به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. رژیم غذایی نامناسب مانند دریافت اندک کلسیم به ویژه در دوران رشد و مصرف پروتئین ها تاثیر به سزایی بر تعیین کیفیت استخوان دارند. همچنین کمبود ویتامین D و عدم مصرف نمک اضافی می تواند بر فاکتورهای جذب و تشکیل استخوان اثر گذار باشد. 
وی حداقل ۳ روز ورزش در هفته و هربار ۴۵ دقیقه و یا ۵ روز تمرین ورزشی در هفته و هربار ۳۰ دقیقه را برای افراد میانسال مفید برشمرد و آن را عاملی برای جلوگیری از پوکی استخوان دانست.
دیابت موضوع دیگری بود که این کارشناس تغذیه به توضیح آن پرداخت و گفت: دیابت یک بیماری مزمن نسبتاً شایع در جهان است که به طور متفاوتی تمام نژادها را درگیر کرده و بروز این بیماری در بسیاری از جوامع به ویژه در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. در ایران نیز بنا بر مطالعات همه گیر شناختی که درباره دیابت نوع 2 در دهه‌های اخیر انجام شده، بیش از 1.5 میلیون نفر از جمعیت کشور مبتلا به این نوع دیابت هستند. این در حالی است که به طور کلی نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود آگاه نیستند. متاسفانه باورهای غلطی نیز درباره تغذیه افراد دیابتی وجود دارد که می‌توانند این بیماران را با مشکلات بیشتری مواجه کند.
رضایی رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی را از اولین درمان هایی دانست که افراد مبتلا به دیابت باید به آن توجه کنند. وی افزود: کاهش وزن یکی دیگر از راه‌هایی است که به کنترل دیابت کمک می‌کند. همچنین دریافت کالری باید در طول روز به گونه‌ای توزیع شود که قندها و گلوکز وارد شده به خون در حد ثابت و حداقل نگه داشته شوند. همچنین مصرف سبزیجات و میوه های مناسب برای این افراد توصیه می‌شود.
نقش تغذیه سالم در پیشگیری ،درمان و نقاهت پس از ابتلا به کرونا موضوع دیگری بود که به آن پرداخته شد. مسئول تغذیه بیمارستان فارابی نقش تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن را انکارناپذیر ارزیابی کرد و اظهار داشت: به منظور افزایش سطح ایمنی بدن باید روزانه از ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز و مرکبات استفاده کرد. با توجه به نقش ویتامین های A،B  وE باید این ویتامین ها را در منابع غذایی روزانه گنجاند. همچنین از مصرف انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، سوسیس و کالباس و غذاهای چرب و سرخ شده به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن خودداری کرد. وی ویتامین D را عاملی برای افزایش سطح ایمنی بدن دانست و تصریح کرد: جهت تقویت سیستم ایمنی بدن باید به مصرف مواد غذایی و منابع حاوی این ویتامین توجه ویژه شود.
رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از گروه های مختلف غذایی پایان بخش این وبینار آموزشی بود.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *